מחקרים

גישה אדיפוצנטרית באנשים החיים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית

החוקרים דנו בהשפעה של מחלה כרונית מבוססת שומן, סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית על כמעט כל מערכות האיברים העיקריות, בדגש על תפקידם בהגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם

מחקר זה מדגיש את הנושא הבסיסי של מחלה כרונית מבוססת שומן ותנגודת לאינסולין כמניעים מרכזיים מאחורי מגוון רחב של הפרעות קרדיווסקולריות, כלייתיות ומטבוליות. החוקרים מציעים אסטרטגיית טיפול מאוחדת שמגבירה את הירידה במשקל כהתערבות משנת מחלה (disease-modifying intervention). גישה זו מקבלת חשיבות עם הופעתן של תרופות יעילות ביותר לירידה במשקל (מעל 10% ירידה), שהיא חיונית להפוגה פוטנציאלית של סוגרת מסוג 2 ומניעת סיבוכים שונים, כולל מחלות מיקרו-וסקולריות, מחלת כליות כרונית, אירועים קרדיווסקולריים והפחתת תמותה כוללת.

מטרת סקירה זו, שפורסמה לאחרונה בכתב העת Clinical Kidney Journal, הייתה להבהיר את הקשר בין שומן ומצבים של הפרעות קרדיווסקולריות, כלייתיות ומטבוליות, תוך שהיא דוגלת בכך שניהול משקל יהיה מרכזי באסטרטגיית ריפוי הוליסטית, בדגש מיוחד על מחלת כליות כרונית. החוקרים מציגים גישה חדשנית שנקראת DATA (Dysfunctional Adipose Tissue Approach) לניהול אנשים עם סוכרת סוג 2, מחלה כרונית מבוססת שומן ומחלת כליות כרונית. מודל זה משלב ארבעה מרכיבים מרכזיים: פרספקטיבה אדיפוצנטרית עם התמקדות בהגנה על איברי מטרה, טיפול בשומן לא תפקודי, שמירה על הומאוסטזיס של גלוקוז וקידום התערבויות באורח החיים לצד התאמת תרופות, הכל במסגרת טיפול רב-תחומי ממוקד מטופל.

החוקרים דוגלים ב-DATA כגישה טרנספורמטיבית שיכולה לשפר את קבלת ההחלטות הקליניות על פני דיסציפלינות לניהול חולים עם מצבים אלו. על ידי אימוץ שיטה רב-תחומית ואדיפונצנטרית זו, הם מציעים לספקי שירותי הבריאות מענה להתמודדות יעילה עם האתגרים המורכבים שמציגים חולי סוכרת סוג 2, מחלה כרונית מבוססת שומן ומחלת כליות כרונית.

מקור:

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלה כרונית,  סוכרת סוג 2,  מחלת כליות כרונית,  מחלות לב וכלי דם
תגובות