חדשות

ב"מעייני הישועה" בוצע ניתוח לתסביב שחלה בילדה בת 11

הילדה הגיעה למיון עם כאבים חדים בבטן התחתונה ובבדיקת אולטרסאונד עלה חשד לתסביב שאינו נפוץ בילדות | בניתוח זעיר פולשני אוששה האבחנה: השחלה והחצוצרה הסתובבו יותר מפעמיים

ד"ר רינה טמיר יניב, מנהלת אשפוז יום גניקולוגי ב"מעייני הישועה". "הזיהוי והטיפול המהיר מנעו פגיעה עתידית בפוריות". צילום: דוברות ביה"ח

ניתוח לתסביב שחלה בילדה בת 11 בוצע לאחרונה במרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק. תסביב שחלה בגילאים צעירים אינו מאוד נפוץ אך אקוטי, ומשכך ההתייחסות למקרי כאב בטן תחתונה בנערות צעירות מצריך אבחון מהיר וטיפול יעיל.

תסביב שחלה נפוץ בעיקר בקרב נשים בגיל הפריון, כאשר לרוב הוא מאובחן בקרב נשים בגילאי 20-39 שנה, במצב חירום רפואי זה, השחלה ו/או החצוצרה מסתובבות על צירן באופן העוצר את אספקת הדם אליהן. כאמור, נדרש טיפול מהיר ומיידי, שכן ניתוק זרימת דם ממושך עלול לגרום לנמק ברקמת האיבר ופגיעה בפוריות.

בסוף השבוע האחרון הגיעה אל חדר המיון בבית החולים מעייני הישועה ברק ילדה צעירה בת 11 עקב כאבים חדים שחשה בבטן התחתונה. לאחר בדיקת אולטרסאונד ובחינת התסמינים, עלה החשד כי מדובר בתסביב שחלה.

בהתייעצות מהירה הוחלט להכניס את הילדה לניתוח תוך בטני זעיר פולשני, באמצעות מצלמה וכלים בקוטר של עד 5 מ״מ. במהלך הניתוח אוששה האבחנה ונחשף כי השחלה והחצוצרה הסתובבו יותר מפעמיים.

באמצעות שחרור הסיבוב הצליח הצוות להשיב את השחלה שהסתובבה למצבה המקורי ולגרום למטופלת להקלה מיידית. בתוך מספר דקות חזרה גם אספקת הדם לאזור. הילדה הצעירה שוחררה לביתה לאחר יממה בלבד.

לפני כשנה וחצי אירע מקרה נוסף ב"מעייני הישועה" של תסביב שחלה בילדה בת שמונה, שבעקבות מענה כירורגי מקצועי ומהיר ניצלה השחלה שהיתה על סף נמק. "הזיהוי והטיפול המהיר בעקבותיו הצילו למעשה את השחלה ובכך נמנעה פגיעה עתידית בפוריות", ציינה ד"ר רינה טמיר יניב, מנהלת אשפוז יום גניקולוגי בבית החולים שניתחה את המטופלת הצעירה.

נושאים קשורים:  תסביב שחלה,  מעייני הישועה,  ד"ר רינה טמיר יניב,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.02.2024, 16:40

לא הבנתי מה החידוש כאן שמצדיק כתבה .
יצא לי לראות דבר כזה בתור סטודנט וזה היה ממש מזמן. וגם אז לא נחשב ביג דיל.

אנונימי/ת
21.02.2024, 19:10

ברור שצריך לבצע לפרוסקופיה גם בגיל הזה. צודקת האנונימיות זה לא ביג דיל שמצריך כתבה

אנונימי/ת
22.02.2024, 01:58

מה כל כך מיוחד במקרה?
רואים פעם בכמה זמן..בטח לא נדיר

אנונימי/ת
22.02.2024, 17:20

מה חדש? כתבה מיותרת. עניין יום יומי במחלקה גניקולוגית
בבתי החולים

"מה חדש בתסביב שחלתי בילדה בת 12". לכאורה, אין חדש.
אך בכל זאת יש חדש.
1. "מודעות" (AWARNESS) - לצוות הרפואי שנמצא בתורנות: אחות ורופא. לעשות אבחנה מבדלת על פי הקליניקה, ובדיקת אולטרה סאונד.
2. לתת הסבר ל-2 פציינטים: הילדה והאימא עם רגישות ואמפתיה.
3. לקבל החלטה על ניתוח לפרוסקופיה ולשדר מקצוענות.
4. בעידן הרשתות החברתיות, יש חשיבות לפרסום לאוכלוסיה על מיומנות ומקצוענות עם גישה נכונה ואמפטית למטופל (הילדה והאימא).
5. להציג את המערך המקצועי של בית החולים - יחידת אשפוז יום גינקולוגי הוקם לאחרונה ומנהלת אותו ברגישות ובמקצוענות - ד"ר רינה תמיר שהצטרפה לצוות המוביל באגף הגינקולוגי והמיילדותי של בית חולים מעייני הישועה בניהולו של פרופ' מני אריאל מנהל האגף וד"ר עוז גביש מנהל המערך הגינקולוגי באגף.
ד"ר אבינועם צברי - מנהל מיון נשים בית חולים מעייני הישועה.
- מרצה בפקולטה לרפואה באריאל תקשורת וחינוך רפואי.
- חבר בקבוצת חוקרים NESA .
- לשעבר, מנהל מחלקת נשים ויולדות, בית חולים יוספטל.

אנונימי/ת
27.02.2024, 07:53

אז אם נסכם את דבריו של ד"ר אבינועם צברי, שמשום מה נלהב גם לפרט את הרזומה שלו: מה ששגרתי בבתי חולים אחרים הוא חידוש במעייני הישועה.

התנשאות מיותרת.
כל כך נפוץ? כמה מקרים של מסביב שחלה בילדה בגיל הזה ניתחו אצלכם השנה?
כמה כתבות תדמית פרסמתם השנה?

אנונימי/ת
27.02.2024, 08:22

לאנונימי משעה 7:53, 27/2/2024, נראה שאתה מקנא בד״ר צברי:
איך קרה שהוא מנהל מיון נשים מעייני הישועה, ואתה לא. קצת פירגון לא היה מזיק.

אנונימי/ת
27.02.2024, 09:15

בהתחשב בעובדה שלא התמחיתי ברפואת נשים באמת אין סיכוי שאהיה מנהל מחלקת נשים. זו אפילו הנישה שהכי פחות התחברתי אליה. ובכל זאת עדיין זוכר את עניין תסביב השחלה מהלימודים הקליניים. זה כנראה אומר משהו...

זוכר תסביב שחלה בילדה כניתוח שגרתי? וואו.
מעניין היכן למדת, או שאולי ראית תסביב בנשים בוגרות אבל זה לא מנע ממך להגיב בהתנשאות מיותרת

אנונימי/ת
08.03.2024, 07:37

למה לא לפרגן בימים אלו. כל הכבוד לצוות היחצנות של בית החולים על הזיהוי המהיר של מקרה שגרתי וחסר עניין ולהפוך אותו לאייטם תקשורתי. מניח שבקרוב תקבלו פנייה ממשרד ראש הממשלה להצטרף לצוות היחצנות. כל הכבוד

אנונימי/ת
08.03.2024, 07:57

תודה למערכת דוקטורס על השיתוף של המקרה הנדיר. בבית החולים בו אני עובד הגיעה לחדר המיון בשעות הערב מטופלת עם גרד נרתיקי. צוות הרופאים זיהה מייד פטריה נרתיקית והאשה טופלה במהירות ובנחישות. חשוב להביא למודעות גם מקרים נדירים כאלו על מנת להבטיח טיפול מהיר.