חדשות

"שיבא": קוצב לב חדשני הושתל במטופלת עם מום לב נדיר

לראשונה מחוץ לארה"ב בוצעה ב"שיבא" השתלה של קוצב לב מדור חדש Micra AV2 | בתהליך ההכנה להשתלה נעשה שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה לצורכי הדמיה והדפסת סיליקון של לב המטופלת

פרופ' רועי בינרט, מנהל מרכז דוידאי להפרעות קצב וקוצבים ב"שיבא", במהלך השתלת הקוצב. צילום: דוברות ביה"ח

במרכז הרפואי שיבא בוצעה לאחרונה בהצלחה השתלה ראשונה מחוץ לארה"ב של קוצב לב מסוג חדש - Micra AV2, שפותח על ידי חברת המד-טק Medtronic. הקוצב מושתל בגישה פולשנית מינימלית ולו יתרונות נוספים על פני קוצבי לב מהדור הישן.

המטופלת שבגופה הושתל הקוצב, בת 34, נולדה עם מום לבבי נדיר. היא עבר ניתוח מורכב לתיקון המום, שלאחריו עדיין היתה זקוקה להשתלת קוצב. השתלת קוצב לב בדרך הרגילה היתה בעייתית בגלל מבנה הלב הייחודי שלה והסיכון המוגבר לסבול מזיהומים בעקבות ניתוח נוסף.

במקרה זה נדרש פתרון אחר והרופאים נענו לאתגר והוחלט על שימוש בקוצב הלב החדשני Micra AV2. כדי לבחון את התאמת הקוצב החדש ללב המטופלת התבצע תהליך הכנה יוצא דופן, שכלל שימוש בטכנולוגיית VR (מציאות רבודה) לצורכי הדמיה והדפסת סיליקון של דגמים של לב המטופלת שבו הושתל הקוצב החדש ונבדקה פעולתו.

לאחר קבלת אינדיקציות חיוביות לגבי ההתאמה, ההשתלה בוצעה על ידי פרופ' איל נוף ופרופ' רועי בינרט יחד עם צוות היחידה לקרדיולוגיה פולשנית ב"שיבא".

קוצב הלב Micra AV2. מוחדר דרך הווריד הפמורלי במפשעה ומושתל בחדר הימני של הלב בתהליך מהיר שאורכו כרבע שעה. צילום: דוברות שיבא

בקוצב החדש כל המרכיבים (מעגלים חשמליים, אלקטרודות וסוללה) הוקטנו ונמצאים יחד בתוך קפסולת קיצוב קטנה. בנוסף לכך, בניגוד להשתלת הקוצב המסורתית שנעשית דרך בית החזה, Micra AV2 מושתל בגישה של מינימום פולשנות – הוא מוחדר דרך הווריד הפמורלי במפשעה ומושתל בחדר הימני של הלב בתהליך מהיר שאורכו כרבע שעה.

מבנה הקוצב והדרך שבה הוא מושתל מפחיתים באופן משמעותי סיכונים שעלולים לנבוע מחתכים בבית החזה, זיהומים, סתימת ורידים, שבירת אלקטרודות ועוד. יתרונות נוספים: זמן פעולת סוללה ארוך יותר, אפשרות מעקב טובה יותר אחרי קצבים גבוהים, תכנות פשוט ואוטומטי ועוד.

עוד חשוב לציין כי קוצב לב זה מותאם לבדיקת MRI. בזכות יתרונות אלה, Mirca AV2 מתאים להשתלה גם אצל מטופלים בסיכון כמו חולים אונקולוגים, חולי דיאליזה, בעלי מסתמים או דלף, חולים שמסיבות שונות נמצאים בסיכון מוגבר עקב פרוצדורות פולשניות בבית החזה או כבר סובלים מזיהום או שמבנה הלב שלהם לא מאפשר השתלת קוצב רגיל.

פרופ' בינרט מסר: "ביצענו את ההליך יוצא הדופן בטכנולוגיה החדשה עקב היותה של המטופלת לאחר ניתוח לב מורכב ובקשתה מאיתנו 'לחשוב מחוץ לקופסה'. לא רק ההליך היה יוצא דופן אלא גם כל תהליך ההכנה לפני השתלת הקוצב – שימוש ב-VR והדפסת סיליקון".

לאחר שעברה את השתלת הקוצב, נשארה המטופלת למעקב באשפוז במשך יומיים ולאחר מכן שוחררה לביתה להמשך התאוששות.

נושאים קשורים:  פרופ' רועי בינרט,  שיבא,  קוצב לב,  חדשות
תגובות