חדשות

החצבת חוזרת? עלייה מדאיגה במספר המקרים בעולם

ארגוני הבריאות בארה"ב, בריטניה וארגון הבריאות העולמי מדווחים על עלייה במקרי חצבת וירידה בשיעור המתחסנים, עד כדי "איום עולמי הולך וגובר מהמחלה"

ילד חולה בחצבת. צילום: שאטרסטוק

בעולם מתריעים מפני גל אדיר של תחלואה בחצבת אל נוכח הירידה בשיעור המתחסנים. המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) קרא בשבוע שעבר לספקים של שירותי הבריאות במדינה לשים לב לחולים שחזרו מחו"ל וסובלים מחום ומפריחה, בעקבות דיווחים על 23 מקרי חצבת מאז ראשית דצמבר בארה"ב.

"המספר המוגבר של חולים בחצבת, שנראה בשבועות האחרונים, משקף עלייה במקרי חצבת בעולם ואיום עולמי הולך וגובר מהמחלה", נאמר בהודעת ה-CDC המצוטטת באתר CIDRAP של אוניברסיטת מינוסטה. שבעה מתוך 23 המקרים היו של חולים שחזרו מחו"ל. עוד נכתב בהתראה לרופאים כי מרבית החולים הם ילדים ונוער לא מחוסנים.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הודיע ביום ד' כי נרשמה עלייה מדאיגה של כמעט פי 45 במקרי חצבת באירופה ב-2023. ראשי הארגון הזהירו כי מספר המקרים ממשיך לעלות ויש צורך ב"צעדים דחופים" כדי למנוע התפשטות נוספת.

על פי ההודעה, כ-42,200 אנשים נדבקו בשנת 2023, לעומת 941 במהלך כל שנת 2022. "העלייה במספר המקרים הואצה בחודשים האחרונים, ומגמת העלייה צפויה להימשך אם לא יינקטו אמצעים למניעת התפשטות נוספת", הזהירו ראשי הארגון.

"חיסון הוא הדרך היחידה להגן על ילדים מפני המחלה שעלולה להיות מסוכנת", אמר ד"ר הנס אנרי פ. קלוגה, המנהל האזורי של הארגון לאירופה. "העלייה במקרי חצבת באירופה הובילה גם לכמעט 21,000 אשפוזים וחמישה מקרי מוות הקשורים לחצבת, הוסיף ד"ר קלוגה.

שניים מתוך חמישה מקרי תחלואה בחצבת באירופה ב-2023 היו בילדים בגילים 1-4 ואחד מכל חמישה מקרים היה במבוגרים בני 20 ומעלה. בין ינואר לאוקטובר 2023, 20,918 אנשים ברחבי אירופה אושפזו עם חצבת. בשתי מדינות דווחו גם חמישה מקרי מוות הקשורים לחצבת.

ארגון הבריאות העולמי מייחס את התפרצות מקרי החצבת לירידה בחיסונים. באזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי, למעלה מ-1.8 מיליון תינוקות לא חוסנו בין השנים 2020 ל-2022, בין השאר בשל מגיפת הקורונה עקב שיבושים בשרשרת האספקה, משאבים שהופנו לקורונה וסגרים. עוד נטען כי מידע מוטעה לגבי בטיחות החיסונים הוביל גם  הוא לירידה בשיעור המתחסנים בעולם.

ארגון הבריאות העולמי מציין כי החיסונים למניעת המחלה מנעו 56 מיליון מקרי מוות בין 2000 ל-2021. "ילדים צריכים לקבל שתי מנות של החיסון כדי להבטיח שהם חסינים. המנה הראשונה ניתנת בדרך כלל בגיל תשעה חודשים במדינות בהן חצבת שכיחה ובגיל 12-15 חודשים במדינות אחרות. מנה שנייה צריכה להינתן מאוחר יותר בילדות, בדרך כלל בגיל 15-18 חודשים".

ארגון הבריאות העולמי עדכן כי במרכז אסיה נרשמו יותר מ-13,600 מקרים בשנת 2023, מרביתם בקרב ילדים לא מחוסנים מתחת לגיל 14.

בריטניה: אירוע לאומי על רקע עלייה בחולי חצבת

בבריטניה התריעו רשויות הבריאות על אירוע לאומי על רקע עלייה בחולים בחצבת. הרשויות קראו להורים לקחת את ילדיהם לקבל חיסונים שהוחמצו. נתוני משרד הבריאות במדינה מראים שיותר מ-3.4 מיליון ילדים מתחת לגיל 16 אינם מוגנים ובסיכון לחלות במחלות קשות, הניתנות למניעה.

על פי דיווח של רשת NBC, מספר חולי החצבת בבריטניה עומד על 216 מקרים מאובחנים וחשד שמספר החולים גדול בהרבה. בדיווח נאמר כי מספר החולים בחצבת במדינה הוא הגבוה ביותר בשנתיים האחרונות. שיעור הילדים שקיבלו את החיסון הראשון נגד חצבת, חזרת ואדמת (MMR) עד גיל שנתיים במשך העשור האחרון ירד מ-93% ל-89%. בארגון הבריאות העולמי מציינים כי הסף הדרוש לשמירה על חסינות עדר הוא 95% מתחסנים.

מומחי בריאות באנגליה מזהירים כי ההתפרצות החמורה של חצבת במדינה עלולה לגדול לעשרות אלפי מקרים בעוד אירופה מתמודדת עם עלייה במחלה המידבקת. בשנה שעברה (2023) הזהירה הממשלה כי התפרצות חצבת בלונדון עלולה להוביל ל-40,000 עד 160,000 מקרים אם שיעור החיסונים לא ישתפר.

על פי מחקר משנת 2021 של מערכת הבריאות הבריטית (NHS) בדרום מזרח אנגליה, הירידה בשיעור החיסונים מיוחסת לכמה גורמים ובין השאר לחוסר היענות בקרב קבוצות בעלות הכנסה נמוכה ומגוונות אתנית של אנשים ניידים מאוד שלא נשארים במקום אחד לאורך זמן. גורם נוסף הוא מחקר שפורסם ב-1998, שטען שהחיסון נקשר לאוטיזם. המאמר בוטל חלקית ב-2004, אך עד אז ירד שיעור המחוסנים ל-81%. המחקר בוטל לחלוטין בשנת 2010.

סיבות נוספות לירידה בשיעור המתחסנים בבריטניה הן הפחתת  מספר האחיות הקהילה ורפורמות שנעשו ב-NHS במסגרתן האחריות על החיסונים פוזרה בין כמה סוכנויות.

אפקט מגיפה

שיעורי החיסונים עבור המנה הראשונה של חיסון ה-MMR, המגן מפני חצבת, ירדו מ-96% ב-2019 ל-93% ב-2022 ברחבי אירופה. קבלת המנה השנייה ירדה מ-92% ל-91% באותה תקופה. פירושה של הירידה, הקטנה לכאורה היא שיותר מ-1.8 מיליון ילדים באירופה לא קיבלו חיסון נגד חצבת בשנתיים הללו.

ארגון הבריאות העולמי מציין שכעת, כאשר הגבולות נפתחו והריחוק החברתי הוסר, הסיכון להתפשטות חצבת גדול בהרבה - במיוחד בקרב אוכלוסיות לא מחוסנות ואפילו מדינות שחיסלו את המחלה נמצאות בסיכון להתפרצויות גדולות.

חצבת בישראל

כפי שדווח ממשרד הבריאות בשבוע שעבר, מספר חולי החצבת המאומתים בישראל עומד על שבעה – שישה מקרי תחלואה במחוז הצפון בחודש האחרון ומקרה אחד בירושלים.

במשרד הבריאות ציינו כי מחלת החצבת היא מחלה נגיפית מידבקת ביותר שמתבטאת בחום, הרגשה כללית רעה, נזלת ופריחה ועלולים להיות לה סיבוכים קשים ואף מסכני חיים. המשרד מדגיש את חשיבות מתן חיסוני השגרה כנגד מחלות כמו חצבת שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות.

נושאים קשורים:  חצבת,  חיסונים,  מגיפה,  חדשות
תגובות