חדשות

"כרמל": פגה שנולדה במשקל 500 גרם שוחררה השבוע לביתה

סיכויי ההישרדות לפגה שנולדה בשבוע 23 הם קלושים | בעצת רב, החליטה האם ללדת בניתוח קיסרי דחוף | מנהלת הפגייה ב"כרמל" מספרת על האתגר בטיפול בפגה, מהקטנות ביותר שנולדו בביה"ח

הפגה בטיפול בפגיית כרמל. צילום: ירון חזן/ דוברות כרמל

פגה שנולדה לפני ארבעה וחצי חודשים בבית החולים כרמל חיפה במשקל 515 גרם, ואף ירדה למשקל של 410 גרם, שוחררה השבוע לביתה.

הכל התחיל בטיול ערב רגיל בחיפה לפני מספר חודשים. חני קליין, בת 37 מחיפה, בהריון בשבוע 23, חשה לפתע בצירים. חני שזה לה כבר הריון שביעי, הבינה ש"שסימנים כאלה בשבוע 23 זה משהו חריג", היא מספרת. "התקשרתי לבית החולים כרמל והם אמרו לי להגיע דחוף ומיד לחדר הלידה".

ד"ר ראובן קידר, מנהל חדרי הלידה של "כרמל", שקיבל את חני, ביצע מספר בדיקות והודיע להורים כי התינוקת נמצאת בסכנה גדולה על גבול החיות וצריך לשקול אולי הפסקת הריון.

לדברי מנהלת הפגייה, ד"ר קרן לביא נבו, סיכויי ההישרדות של פגים שנולדו בשבוע 23 הם קלושים ועומדים על 8.7%: "הסכנה הגדולה בפגים קטנים מדי היא בחוסר בשלות של כל מערכות הגוף וביכולת הפג לשרוד כתוצאה מסיבוכים שונים שמתפתחים משנית לחוסר בשלות".

לאחר ששמעו את המלצת הרופאים, חני ובעלה, בני זוג חרדים המשתייכים לקהילת סערט ויז'ניץ בחיפה, התייעצו גם עם הרב יעקב דויטש. לאחר שורת התייעצויות שהוא קיים עם רבנים ומומחים רפואיים נוספים, המליץ הרב דויטש לזוג ללדת את התינוקת ולא לבצע הפסקת הריון. "אנחנו אנשים מאמינים, ולהפסיק חיים של תינוק זה לא בידיים שלי", אומרת חני.

בשלב זה הועברה חני לניתוח קיסרי דחוף שבוצע על ידי ד"ר קידר בניתוח קיסרי דחוף, והפגה, במשקל 515 גרם בלבד, הועברה מיידית ליחידה לטיפול נמרץ פגים. ד"ר לביא נבו: "חיברנו את הפגה למכונת הנשמה, היא קיבלה הזנה תוך ורידית וטיפול אנטיביוטי, ירדה למשקל של 410 גרם ובימים הראשונים לחיים היתה בסכנת חיים ממש, אבל בזכות צוות הפגייה המסור שטיפל בה 24/7 במסירות אין קץ הצלחנו לייצב אותה ואט אט היא הצליחה להתחזק".

חודש מאוחר יותר, לאחר שנגמלה מההזנה לווריד, עברה הפגה להזנה מחלב אם ולאחר חודשיים של טיפול מסור הצליחה להכפיל את משקלה ל-1.100 ק"ג גרם. ד"ר לביא נבו: "הטיפול בפגה, מהקטנות ביותר שנולדו עד היום ב'כרמל', היה אתגר גדול לכולנו. הפגה סבלה ממחלת עיניים של פגים (ROP) וטופלה על ידי רופאי העיניים של בית החולים".

השבוע, שלושה שבועות לאחר תאריך הלידה המקורי ולאחר כארבעה וחצי חודשים מאז שנולדה שוחררה הפגה לביתה כשהיא שוקלת כבר 3.200 ק"ג. היא, כמובן, נושמת בכוחות עצמה ללא תמיכה נשימתית וניזונה מחלב אם בלבד. היא תמשיך מעקב התפתחותי במרפאת התפתחות פגים ובמעקב מרפאת עיניים של הצוות בכרמל.

חני, האם המאושרת, מסכמת: "ילד בריא זו מתנה משמיים. המסר שלי הוא לא לוותר. אין לי ספק כי המעטפת האנושית המושלמת של 'כרמל' והאמונה שלנו הם אלה שעזרו לנו לעבור את התקופה הקשה".

בפגיית "כרמל" מתקבלים כ-360 תינוקות בשנה, מחציתם פגים (תינוקות שנולדו מתחת שבוע 37) וכבר שש שנים ברציפות שהיא זוכה כפגייה המצטיינת בישראל על פי מדדי משרד הבריאות.

נושאים קשורים:  פגות,  בית החולים "כרמל",  ד"ר ראובן קידר,  ד"ר קרן לביא-נבו,  חדשות
תגובות