חדשות

"הלל יפה": טכניקה חדשה לביצוע צנתורים מורכבים

שיטת שיוף וריסוק הרובד הטרשתי בעזרת ראש יהלום זעיר מייתרת את הצורך בניתוח מעקפים

ד"ר רמי אבו פנה, מנהל יחידת הצינתורים, הלל יפה

רופאי מערך הלב של המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה ביצעו לראשונה צנתור מורכב בעזרת טכניקה לפתיחת עורקים מסוידים על ידי "שיוף" וריסוק הרובד הטרשתי בדופן הפנימי של העורק תוך שימוש בראש יהלום זעיר. יתרונה של שיטה זו, שמחליפה טכניקת קידוח לא מבוקר על כל הסיבוכים הנלווים, הוא בהימנעות מניתוח מעקפים.

ד"ר רמי אבו-פנה, מנהל יחידת הצנתורים במערך הלב (בפועל), שביצע את הפעולה יחד עם פרופ' אהרון פרימרמן וד"ר יניב לוי, הסביר כי מדובר בטכניקה חדשנית, מענה לצנתורים מורכבים בהם המטופלים סובלים מנגעים מסוידים, שלא ניתן לפתוח בטכניקות הרגילות.

"בעזרת מכשיר דמוי מקדחה שבראשו יהלום זעיר, אנו נכנסים לתוך העורק בתנועה סיבובית מהירה, תוך שיוף הרובד הטרשתי וריסוק שכבת הסידן הנמצאת בדופן העורק. בכך למעשה אפשר להרחיב בעזרת בלון, את המקטע שסובל מהיצרות ולהשתיל סטנט בצורה מיטבית. זהו כלי נוסף ליחידת המעקפים של בית החולים".

הפעולה בוצעה במטופל בשנות ה-60 לחייו, שסבל מתפקוד לב ירוד והשתמש באופן קבוע בחמצן ביתי. למטופל הייתה היצרות משמעותית בעורק המרכזי של הלב שהיה מסויד מאוד כך שלא התאפשרה פתיחה בשיטה הרגילה. העורק עבר הכנה מקדימה ונפתח בהצלחה בטכניקה זו, וכך למעשה נמנע הצורך בניתוח מעקפים. השיפור במצבו של המטופל היה משמעותי ומיידי. כעבור מספר ימים שוחרר לביתו במצב טוב, ללא צורך בחמצן.

פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב ב"הלל יפה", ציין: "מערך הלב שלנו מצויד במכשור המתקדם בעולם ונעשה בו שימוש בין היתר בטכניקות לצנתורים שנותנות מענה למטופלים עם עורקים מסוידים ובעיות נלוות אחרות, כמו במקרה הזה".

נושאים קשורים:  צנתור,  קרדיולוגיה,  ד"ר רמי אבו-פנה,  בית החולים הלל יפה
תגובות
אנונימי/ת
27.12.2023, 18:32

מחלקה מובילה בבית חולים מוביל?

לפחות תזדהה - שפן ציני, מר וממורמר שלא מסוגל להכיל קצת פירגון.

אנונימי/ת
27.12.2023, 20:17

למגיב ב 18:32 חשוב על תשובתו של המטופל, שזכה לחזור לחייו ללא ניתוח מעקפים, להערכתך בדבר המחלקה...

התיאור מתאים ל-ROTABLATOR שאושר ב-1988 ובאופן אישי השתמשתי לראשונה ב-1993 בחו"ל ומזה יותר מ-20 שנה נמצא בשימוש בארץ בבתי חולים רבים. חיסרונו היה אחוז גבוה של היצרות חוזרת אך מאז התחלת שימוש בתומכנים מצופים תרופה ב-SIROLIMUS ו-TACROLIMUS כבר קרוב ל-20 שנה, שימוש ה-ROTABLATOR חזר להיות כדאי במקרים נבחרים מאוד. בשנים האחרונות נכנס גם ה- CORONARY LITHOTRIPSY SHOCKWAVE שאני משוכנע שגם בהילל יפה שמעו עליו.