ישראל במלחמה

רופא ישראלי שמנהל בי"ח בהונגריה מתנדב במרכז הרפואי לגליל

ד"ר אסף שמש, המנהל את ביה"ח היהודי בבודפשט ומשמש גם בתפקיד סגן מנהל המלר"ד בביה"ח הצבאי: "אני לומד בנהריה דברים ברפואת חירום שארצה ליישם בהונגריה"

ד"ר אסף שמש, מנהל בית החולים היהודי בבודפשט. צילום: רוני אלברט

סיפורו של ד"ר אסף שמש, שהגיע במהלך המלחמה להתנדב במרכז הרפואי לגליל שבנהריה, הוא יוצא דופן ואינו דומה למרבית הסיפורים של רופאים מתנדבים אחרים המגיעים לישראל.

למרות שד"ר שמש מתגורר בהונגריה זה 30 שנה, הוא מעיד על עצמו כי הוא מעודכן בכל מה שקורה בישראל ומקפיד לצפות בערוצי הטלוויזיה הישראליים מדי יום מביתו שבבודפשט. בעוד רוב הרופאים המתנדבים מגיעים לפרק זמן של שבועיים, ד"ר שמש - לו יש קשר מיוחד עם המרכז הרפואי - הגיע לארבעה שבועות.

בשלוש השנים האחרונות הוא מנהל את בית החולים היהודי בבודפשט. "אני מתנדב כרופא בפדרציות היהודיות של הונגריה, משמש רופא-אמון של השגרירות הישראלית במדינה (רופא מקומי שמונה לתפקיד באישור משרד החוץ הישראלי) וגם רופא של מצעד החיים בהונגריה".

העיר בודפשט, בה הוא מתגורר, היא אחת הקהילות השותפות למרכז הרפואי לגליל, במסגרת פרויקט שותפות גליל מערבי ("שותפות ביחד") של הסוכנות היהודית, וד"ר שמש הוא חבר בהנהלת השותפות. "עם פרוץ המלחמה יצרתי קשר עם איה קגדה, מנהלת היחידה לקשרי חוץ במרכז הרפואי, המשמשת יו"ר ועדת הרפואה של השותפות. הבעתי בשיחה את רצוני להגיע לכאן במהירות כמתנדב ואני שמח להיות כאן".

ד"ר שמש, בן 51, נשוי ואב לשתי בנות, המתנדב במלר"ד, מייעץ למתמחים ולסטאז'רים ומתרגל עם הצוותים בנושאים רפואיים שונים, בהובלת מנהל המלר"ד, ד"ר ח'אלד עטאללה.

הוא הגיע להונגריה בראשית שנות ה-90, ללימודי רפואה והשתקע בה. עם השנים השלים שלוש התמחויות - רפואה פנימית, טיפול נמרץ והרדמה ורפואת חירום. לפני שלוש שנים, במסגרת התנדבותו בפדרציית הקהילות היהודיות בהונגריה, גילה כי בבית החולים היהודי מחפשים מנהל חדש, במקום המנהלת הוותיקה שעמדה לפרוש לגימלאות. "ניגשתי למכרז ונבחרתי", הוא מספר.

בית החולים היהודי בבודפשט (Hungarian Jewish Charity Haspital) הוקם במטרה לשמש "בית רפואי" עבור הקהילה היהודית בהונגריה, ושם דגש מיוחד על טיפול בשורדי שואה הונגרים ובני הדור השני. "אנו נותנים עדיפות לטיפול ביהודים, אם כי מקפידים לטפל בכולם ללא הבדל דת, גזע או מין", הוא מדגיש.

מחצית העובדים בבית החולים הם יהודים, האוכל כשר ויש בו רב ומזוזה בפתחי הדלתות. "מדובר בבית חולים קטן עם 250 מיטות, הכולל שלושה אגפים, אגף פנימי, אגף שיקום ואגף עבור חולי הוספיס", מספר ד"ר שמש ומוסיף כי מאז הגיע אליו הרחיב את מרפאות החוץ, שמטפלות כמעט בכל תחומי הרפואה.

במקביל הוא משמש, במשרה חלקית, כסגן מנהל חדר המיון בבית החולים הצבאי בבודפשט. "מדובר בבית חולים גדול עם 1,200 מיטות, המהווה מרכז טראומה על-אזורי ויש בו את חדר המיון הגדול ביותר בהונגריה", הוא מסביר. "לכן, במסגרת ההתנדבות במלר"ד בנהריה, כמומחה רפואה דחופה, לא הייתי זקוק להתאקלמות ארוכה כיוון שאני מכיר היטב את העבודה וגם דובר עברית". עם זאת, במדינה המתורגלת רבות במצבי חירום, בניגוד להונגריה, הוא לומד דברים רבים במלר"ד בנהריה, שאת חלקם בכוונתו ליישם בבית החולים הצבאי.

בית החולים הצבאי מנוהל על ידי הצבא ומשרד הבריאות ההונגרי, וחלק מאנשי הצוות הם חיילים. "בבית החולים יש מרכז לימודי ששייך לנאט"ו, המעביר קורסי רפואה ייעודיים עבור אנשי נאט"ו בכל העולם, כולל מארה"ב ומדינות באירופה. כנציג 'שותפות ביחד' בבודפשט תיווכתי בין מארגני הקורסים של נאט"ו לבין המרכז הרפואי לגליל, ובשנים האחרונות מגיעים אלינו רופאים מנהריה המעבירים קורסים ייעודיים ברפואה".

ד"ר שמש מספר כי הוא חש בטוח מאוד כישראלי וכיהודי המתגורר בהונגריה. "ממשלת הונגריה מגלה אפס סובלנות לאנטישמיות. כשהחלה המלחמה והיו הפגנות נגד ישראל, הממשלה יצאה בהצהרה שהפגנות פרו-פלסטיניות הן אנטישמיות לכל דבר והוציאו אותן מחוץ לחוק. ב-11 באוקטובר היה בבית הכנסת הגדול בבודפשט מפגן הזדהות עם ישראל בהשתתפות 2,500 אנשים שמילאו כל פינה בבית הכנסת, במעמד נשיאת הונגריה, קטלין נובאק. זה חימם את ליבי".

מאז שהגיע למרכז הרפואי, לא הובאו לבית החולים פצועים רבים מהחזית הצפונית. "אני שמח שאין כעת פצועי מלחמה והלוואי שמצב זה יימשך. כולי תקווה שהביקור הבא שלי בישראל יהיה בימי שגרה ושקט", מסכם ד"ר שמש.

נושאים קשורים:  ד"ר אסף שמש,  המרכז הרפואי לגליל,  התנדבות,  חדשות,  ישראל במלחמה,  בודפשט,  הונגריה
תגובות
אנונימי/ת
09.12.2023, 12:37

יישר כח

10.12.2023, 10:54

אלוף! גאים בך!!