חדשות

כיצד גורמים חלקיקים ננו פלסטיים להתפתחות פרקינסון ודמנציה?

במחקר התגלה מנגנון שבו ננו-חלקיקים של פוליסטירן, המשמש לייצור אריזות קצף, קרטוני ביצים וכוסות חד פעמיות, משפיע על חלבון המעורב בהתפתחות מחלות ניוונית של המוח

ננו-חלקיקים של הפלסטיק פוליסטירן משמש לאריזות ביצים. צילום: שאטרסטוק

חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דיוק מצאו שננו-פלסטיק - חלקיקי פלסטיק קטנים במיוחד שמתפרקים בסביבה ויכולים לחדור למים ולאדמה - משפיעים על חלבון ספציפי שנמצא במוח וגורם לשינויים הקשורים למחלת פרקינסון ולסוגים אחרים של דמנציה. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Science Advances.

מחלת פרקינסון נחשבת למצב נוירולוגי שגדל במהירות הגבוהה ביותר בעולם. הערכה היא שיותר מעשרה מיליון איש בעולם סובלים מהמחלה. אין כיום תרופה לפרקינסון והמדענים סבורים שלגנטיקה, להשפעות על אורח החיים ולגורמים סביבתיים יש תפקיד בהתפתחות המחלה.

פרופ' אנדרו ווסט מהמחלקה לפרמקולוגיה וביולוגיה של סרטן בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דיוק וחוקר ראשי במחקר, מסביר כי פרקינסון אינה תורשתית וכי לחשיפה לחומרי הדברה ורעלנים סביבתיים יש חלק בסיכון ללקות בה. "הסיכונים הסביבתיים הידועים מהווים אחוז קטן מאוד ממה שעלול להשפיע על היווצרות המחלה", אמר ווסט לכתב האתר Medical News Today.

פרופ' ווסט הסביר שהוא והצוות שלו השתמשו בתחילה בסוגים שונים של ננו-חלקיקים במבחני הביומרקרים לאבחון מחלת פרקינסון ודמנציה. הם הבחינו שלכמה סוגים של ננו-חלקיקים היתה השפעה עצומה על צבירת חלבון המכונה אלפא-סינוקלין (alpha-synuclein) המקושר למחלות מוח.

"למרות שלננו-פלסטיקה לא היתה השפעה מועילה במבחני הביומרקרים כיוון שהם יכלו לצבור את החלבונים ללא כל דגימות מהחולים, החלטנו לעקוב אחרי האינטראקציות הבלתי צפויות כיוון שיש דמיון בין סוגים אלה של חלקיקים לחלקיקים שמתחילים להצטבר בסביבה", אמר.

במחקר זה, מדענים השתמשו בשלושה מודלים: מבחנות, נוירונים מתורבתים ומודל עכבר של מחלת פרקינסון. ווסט וצוותו גילו שננו-חלקיקים של הפלסטיק פוליסטירן המשמש לייצור אריזות קצף, קרטוני ביצים וכוסות שתייה חד פעמיות, שואבים את חלבון האלפא-סינוקלאין, מה שגורם להצטברותו.

"בסוגים שונים של מבדקים מצאנו שננו-פלסטיק עלול 'לחטוף' חלקים מחלבון אלפא-סינוקלאין הנקשר בדרך כלל לשומנים במוח, ולסובב את החלבון לצורה שעשויה לעודד הצטברות הקשורה למחלה", הסביר ווסט. "הפלסטיק עלול לפגוע במכניזם שנועד להרוס אגרגטים המהווים חלק מהתא הנקרא ליזוזום. אנו חושדים שמנגנון 'שני השלבים' הזה עומד מאחורי האינטראקציות שמצאנו במודל", הוסיף ווסט.

השפעת ננו-פלסטיקה על המוח ועל הבריאות

כשפלסטיק מתפרק בסביבה, הוא הופך תחילה לחלקיקים קטנים הנקראים מיקרופלסטיק שממשיכים להתכלות ויוצרים ננו-פלסטיק.

מחקר שפורסם במרץ 2022 מצא כי אנשים צורכים כ-5 גרם בממוצע של מיקרו-פלסטיק וננו-פלסטיק במערכת העיכול שלהם מדי שבוע ומחקרים קודמים מצאו שגם מיקרו-פלסטיק וגם ננו-פלסטיק יכולים להזיק לבריאותו הכללית של אדם. כך לדוגמה, מחקר אחד מצא שננו-פלסטיק יכול לשבש את התהליכים הרגילים של תאי ריאות וכבד ועשוי להיות קשור לסוגים מסוימים של סרטן.

זה אינו המחקר הראשון שבוחן קשר בין ננו-פלסטיק לבריאות המוח, ביוני 2020 פורסם מחקר שגילה שחשיפה למיקרו-ננו-פלסטיק עלולה להשפיע לרעה על המוח ולגרום להתפתחות הפרעות עצביות.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  פלסטיק,  מחקרים,  חדשות,  דמנציה
תגובות