ישראל במלחמה

משרד הבריאות פיזר את המועצה הלאומית לטראומה

על רקע ביקורת המועצה הלאומית לטראומה על ויסות הפצועים ב-7 באוקטובר ולאחר שיו"ר המועצה התפטר בסוף השבוע מתפקידו, משרד הבריאות ימנה חברי מועצה חלופיים

פינוי פצועים ל"הדסה עין כרם", 7 באוקטובר 2023. צילום: נועם ריבקין/ פלאש 90

המועצה הלאומית לטראומה ולרפואה דחופה פוזרה לאחר שיו"ר המועצה, פרופ' מאיר אורן, התפטר בסוף השבוע שעבר מתפקידו. 44 חברי המועצה קיבלו הודעות ווטסאפ שבהן נכתב כי המועצה פוזרה. על דיווח עידו אפרתי בהארץ.

הרקע להתפטרותו של פרופ' אורן ולפיזור המועצה, שחבריה עובדים בה בהתנדבות מלאה, הוא בעקבות דחייתו של משרד הבריאות את הביקורת והתובנות שהעלו חברי המועצה בדיון על ויסות ופינוי הפצועים ב-7 באוקטובר.

המועצה הלאומית לטראומה היא הגוף המקצועי המייעץ למשרד הבריאות. בדיון שערכה המועצה בנושא הטיפול בפצועים, לצד השבחים לטיפול בבתי החולים בדרום, עלו כמה ביקורות ובין השאר גם התייחסות לנזקים שנגרמו בשל משך הזמן שנותרו חסמי העורקים על גפיים של פצועים והן בנושא ויסות הפצועים ופינויים לבתי חולים אחרים.

תגובת משרד הבריאות היתה: "מוטב שמי שלא היה נוכח בחמ"ל המשרד שנפתח מהשעות הראשונות של המלחמה ולא דיבר עם הרופאים והמנהלים בבתי החולים, לא יעביר ביקורת מבלי להיות חשוף לתמונת הקרב המלאה שעימה התמודדו בתי החולים והמשרד".

בתגובה, הודיע פרופ' אורן על התפטרותו: "כשלא מקבלים ביקורת בונה, אין סיכוי לשפר ולהשתפר", אמר. במשרד הבריאות טענו שפיזור המועצה הוא עניין טכני שנובע במישרין מהתפטרותו של היו"ר וכי כך נעשה גם במועצות לאומיות אחרות. בינתיים ועד שתמונה מועצת טראומה חדשה, מקים המשרד צוות זמני שייעץ לו בנושא.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ', מסר: "המועצות הלאומיות משמשות גורם מייעץ למשרד הבריאות בתחומים שונים, ובכלל זה המועצה לטראומה. הטיפול שניתן למטופלים בבתי החולים בדרום היה מצוין, כל זאת כאשר הפינוי לבתי החולים ומהם נעשה בתנאים קשים ביותר ובחוסר ודאות. בניגוד לטענות, היה צורך להשתמש באמבולנסים כדי לפנות פצועים מהתופת בכדי שיקבלו טיפול רפואי ועל מנת להציל את חייהם, ולא ניתן היה להשתמש בהם לוויסות שניוני.

"למרות זאת, כשהיה ניתן הועברו פצועים לבתי חולים אחרים ונערך מבצע הוויסות השניוני הגדול ביותר שנערך אי פעם בישראל וכלל 350 פצועים. לאחר קבלת סיכום הדיון של המועצה הזמנתי לפגישה את יו"ר המועצה ונציגים נוספים על מנת לשמוע את דעתם בעניין. בפגישה, גורמי המקצוע במשרד שיתפו את חברי המועצה בנתונים חשובים שלא היו מונחים לפניהם במהלך הדיון הראשוני, כגון הצורך באמבולנסים לפינוי ראשוני במקום ויסות שניוני. יו"ר המועצה ביקש להתפטר כבר לפני כמה חודשים ובחר כעת לממש את התפטרותו. משרד הבריאות קיבל את ההתפטרות וימנה חברי מועצה חלופיים בתקופה הקרובה".

נושאים קשורים:  המועצה הלאומית לטראומה ורפואה דחופה,  חדשות,  ישראל במלחמה,  משרד הבריאות,  ד"ר ספי מנדלוביץ',  פרופ' מאיר אורן
תגובות

משרד הבריאות לא אוהב ביקורת.

אנונימי/ת
13.11.2023, 20:33

וגם לא אוהב רופאים ועוד יותר לא אוהב חולים. הוא אוהב להקשיב לWHO.

אנונימי/ת
14.11.2023, 09:09

השר בוסו לא אוהב את ה WHO. בוסו אוהב את דרעי. בוסו אוהב את התקציב.

למה פיטרו אותם ??? הרי נקבע שרק אחרי המלחמה לא נשאיר אבן על אבן ונחקור ונבדוק מה היה .... ואם הם צדקו - כדאי ללמוד היכן ואם טעו - כדאי ללמוד למה. אסור לפטר בעת מלחמה כך אומרים . נו, טוב . לא בדיוק מתאים לסימן טוב .

כל הכבוד לך פרופ' מאיר כהן, על נכונותך לומר, ללא כחל או שרק, את דבריך האמיתיים והנכונים בכנות מלאה. איך נוהגים לומר כיום "אני מצדיע לך!" . לדאבוני הרב, מניסיוני, אני נתקלתי אישית בתופעה הזו שתארת כבר לפני 15 שנה, ואז אישית עשיתי מעשה. חמור מאד שהמחדל נותר עדיין מאז כפי שתארת: "נקודת התורפה התייחסה לנושא מרכזי והוא היעדר ויסות שניוני. לפי התו"ל, כשלא יכולים לטפל כי בית חולים נמצא באי ספיקה, ובית החולים צריך להיות גם בית חולים ממיין. זה לא היה מסודר ומובנה מספיק. היה מצב שפצועים שכבו עם שברים פתוחים בגפיים התחתונות במחלקות כשישנם בתי חולים המרוחקים 30-45 דקות נסיעה משם, החל מאסותא אשדוד, קפלן ובתי חולים נוספים בגוש דן". בזמן אמת כשנוכחתי עכשיו שזה שוב קורה באותו בית חולים, נזכרתי ונדהמתי מהמקרה האישי כיצד בי"ח באי ספיקה לא מפנה פצועים לבתי חולים אחרים. כמנהל בתי-חולים בעבר, "הסיבה" להתנהלות זו מוכרת לי אז וכיום. חובת משרד הבריאות לא להמתין דקה, והכרח להוציא בדחיפות מיד הוראות ברורות וחד משמעיות בעניין זה, ביחוד שאנחנו במלחמה. אם ...ירצו משרד הבריאות אשמח להיות לעזר בעניין זה לאור ניסיוני האישי, ויש לי מה לתרום.

להגיב
ישראל במלחמה

15.11.2023, 21:08

אין כמו למנות עוד מינויים כושלים לא מקצועיים
מבית מפלגת הליקוק עם מושחתי ש״ס

ההיסטוריה חוזרת על עצמה . בימי קדם כשהשליח הביא בשורה רעה הרגו את השליח. כיום לא נוח להרוג אז מפטרים (או גורמים להתפטרות).
ככל שמשטר הופך להיות יותר אוטוקרטי כך קשה לו יותר לקבל ביקורת. לבסוף יקרה לכולם מה שכבר קרה לראש הממשלה: הם יהיו מוקפים באומרי הן ,לא יחשפו למציאות ולא יהיו להם כלים לקבל החלטות מושכלות.