דעות

הממצא החריג עמד לנגד עינינו - פשוט לא רצינו לראות אותו

בעתיד הלא רחוק נשאל את עצמנו איך בערב שמחת תורה התשפ"ד, עשרה מיליון ישראלים הצליחו להחמיץ את הפתולוגיה הענקית שמתרחשת ממש מעבר לגדר

"הורטיגו של הרדיולוגים: אתה רואה את הממצא החריג, המוח מכיר ויודע מהו, אבל ההכרה שבויה בכשל אדיר". בתמונה סריקת CT של הבטן עם חומר ניגוד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בזמן ההתמחות, מורי ורבי פרופ' בר זיו, רדיולוג בעל שם עולמי, התריע בפנינו שיש שלוש החמצות של פתולוגיות שהרדיולוג עלול לפספס: טעויות של העין, טעויות של הראש וטעויות של ההכרה. את השתיים הראשונות קל לתקן, אך השלישית היא הקשה יותר כי היא שייכת כבר למחוזות של הנפש.

הפספוסים של העין אלה כל הממצאים החריגים שלא הקדשת אליהם מספיק תשומת לב. אתה מחפש ב-CT סיבה לכאבים בבטן ימנית תחתונה ותוך כדי מפספס את הקשרית הסרטנית בריאה; אתה עסוק בלאפיין את הזיהום בריאה בעוד הקריש הסמוך בעורקי הריאה נותר מחוץ לשדה הראייה שלך. כמו בניסוי המפורסם, הגורילה עוברת כשאתה עסוק בכלל בילדים שמשחקים בכדור. הטעויות מהסוג הזה הן השכיחות ביותר ומקורן בעיקר ברשלנות ובעצלנות. הן גם הטעויות שהכי קל לעבוד עליהן ובקרוב הן יהיו הראשונות שתוכנות ה- AIיוכלו למנוע.

הפספוסים של הראש יותר מורכבים. אתה רואה את הפתולוגיה, אתה אפילו יודע לתאר אותה. הקדשת תשומת לב, אבל בגלל שלא למדת מספיק, אתה לא מזהה אותה כפתולוגיה. כאן נכללים לדוגמה מומים מולדים של כלי דם במוח שבכלל לא ידעת שהם קיימים, הסתיידויות לאורך הפין שלא עודכנת שיכולות לנבא סוכרת, או קרומים עדינים בכליות שהיית אמור לדעת שצריך לעקוב אחריהם. לפעמים הבורות כל כך גדולה שאתה אפילו לא רואה את הפתולוגיה. הילידים שעמדו על החוף ראו, נוירולוגית, את האוניות של קולומבוס אבל לא הבחינו בהן משום שהאובייקט הזה – אוניה – לא היה מקוטלג אצלם במוח כישות. גם את הטעויות האלו אפשר לתקן והן אכן שכיחות יותר אצל מתמחים ומומחים צעירים ועם הזמן הרדיולוגים מתמקצעים ובכך מונעים אותן.

את הטעות מהסוג השלישי כמעט אי אפשר למנוע. היא הורטיגו של הרדיולוגים. אתה רואה את הממצא החריג, המוח מכיר ויודע מהו, אבל ההכרה שבויה בכשל אדיר. במבחני הגמר ברדיולוגיה הייתי צריך לתאר מול שני רופאים בכירים מה לא בסדר בצילום הבטן לפני. אללי. הצילום נראה תקין לגמרי. גוגל תמונות של צילום בטן רגיל. התקרבתי לתמונה, עברתי פיקסל-פיקסל וכלום, נאדה. חשבתי, אולי שמו פה במקרה תמונה תקינה לראות אם יש לי מספיק ביטחון לקבוע שאין כאן פתולוגיה? בקול רועד אמרתי להם שהצילום תקין. הם הנהנו עם פני פוקר ומיד רשמו שניהם בו זמנית על הנייר שהיה מולם.

לא עברתי את המבחן המסכם. האבחנה בדיעבד: חסימת מוצא הקיבה. מסתבר שהקיבה היתה גדולה. לא גדולה - ענקית. למעשה, כל מה שראיתי היה קיבה. לא היה מה לחפש פתולוגיה כי הצילום כולו היה פתולוגי. כל שדה הראייה שלי היה שבוי של אותה חסימת קיבה. זה היה ברור מדי. טוטאלי מדי. לא היתה לי נקודה ארכימדית חיצונית עליה יכולתי להישען בכדי לראות עד כמה ההכרה שלי תעתעה בי.

בשבעה המתמשכת של חודש אוקטובר כל הפתולוגיה היתה לנו מול העיניים: לאורך כל ספטמבר ניתחנו מכל כיוון אפשרי את הקונספציה הכושלת ואת ההפתעה של מלחמת יום כיפור, במלאת יובל לפריצתה. הכתובת של ממשל רקוב ואיום בטחוני ממשי היתה על הקיר

בסרט "ארבינקא" של אפרים קישון, השוטר אזולאי מולך שולל לטעות מהסוג השלישי. שלישיית הגשש מבצעים שוד מלא. הם נראים כמו גנבים, מצוידים עם כלי הפריצה של גנבים ומוציאים מהכספת שטרות אמיתיים שגנבים אוהבים. בגלל שהפשע כל כך ברור ומול העיניים, אזולאי כבר מעדיף לקבל את הגירסה של ארבינקא שמדובר רק בסרט על שוד. זאת מפת אשליה עם קנה מידה של 1:1.

פספוס מהסוג השלישי הוא הכי מסוכן כיוון שאין דרך לצמצם אותו. הוא משתלט על ההכרה שלך. אתה שבוי שלו. הדרך היחידה להימנע ממנו היא להחליף דיסקט. להפוך לאדם אחר.

בשבעה המתמשכת של חודש אוקטובר כל הפתולוגיה היתה לנו מול העיניים: לאורך כל ספטמבר ניתחנו מכל כיוון אפשרי את הקונספציה הכושלת ואת ההפתעה של מלחמת יום כיפור, במלאת יובל לפריצתה. הכתובת של ממשל רקוב ואיום בטחוני ממשי היתה על הקיר בגודל של קיבה ענקית. ראשי מערכות הביטחון דפקו על כל דלת אפשרית להזהיר ולהרתיע. וכמובן, בסמליות מטרידה, מרחץ הדמים התרחש בדיוק מופתי 50 שנה לאחר הטרגדיה ההיא.

האשליה של 1:1 כל כך חזקה שהעבר פולש להווה וכבר לא ברור לנו איפה אנחנו על ציר הזמן – לפני 7 באוקטובר או אחרי הספירה? האם הכותרת "מחדל23" היא מלפני שבוע או מאולפן שישי מחודש אוגוסט? הצופרים שתקו עכשיו או לפני 50 שנה? היוטיוב הזה של האלוף בריק, הוא מלפני יומיים או מלפני שלושה חודשים? האזעקות עכשיו אמיתיות או מוקלטות? ממתי השידור החוזר? מלפני שעה? מלפני שנתיים? מ-73'? יש סיכוי שביבי גר ברחוב ששמו עזה או שאני מדמיין את זה?

בעתיד הלא רחוק נשאל את עצמנו איך בערב שמחת תורה התשפ"ד, עשרה מיליון ישראלים רקדו וחגגו עד אור הבוקר, מי בגופיות ומי עם ספרי תורה, והחמיצו את הפתולוגיה הענקית שמתרחשת ממש מעבר לגדר.

הכותב הוא מנהל יחידת הדמיה משולבת בבית החולים "שערי צדק", כעת במילואים בתאג"ד 252

נושאים קשורים:  ד"ר יונתן טורנר,  דעות,  שבעה באוקטובר,  ישראל במלחמה,  פתולוגיה,  אבחון,  מלחמת יום כיפור,  חדשות
תגובות

ד"ר טורנר מנתח את המצב, כולל התייחסות ל"משטר רקוב" וה"כתובת על הקיר". אמנם הדיון על "ריקבון", של מי ומתי, עשוי להיות חשוב, אך ממש לא עכשיו ולא בשפה הזו! אין מקום לפלגנות כשהחיילים שלנו שם, במקום הארור הזה!

אנונימי/ת
15.11.2023, 08:06

נו , הנה עוד סוג של פספוס, הפעם בהבנת כוונת המאמר

אנונימי/ת
15.11.2023, 15:12

עוד מאמר פוליטי,מפלג, שמטרתו הפלת ממשלה נבחרת באתר שאמור להיות רפואי נטו. בית חולים שע"צ החליט,כנראה, למשוך איליו רופאים מהשמאל הקיצוני ולשנות את אופיו היהודי החם אותו הכרתי בזמן התמחותי.

אנונימי/ת
15.11.2023, 18:20

נמאס מעירוב פוליטיקה ברפואה! רפואה חייבת להיות א-פוליטית למרות שיו"ר הר"י מנסה למשוך לצד הפוליטי שבו הוא מאמין. ברגע שאמרת 'ממשל רקוב' - איבדת את הקשב שלי ושל חברי. אתם איבדתם את זה לגמרי. אני לא תומך ליכוד, אבל סימון מטרה אחת ויחידה להפיל ראש ממשלה וגוש שזכה בבחירות זה דבר שלא ייעשה. ובוודאי לא ראוי לדחוף את זה כל הזמן ברפואה

15.11.2023, 22:02

ראוי, ובהחלט ראוי לדון במה שאתה קורא פוליטיקה ובעצם ראוי לכנות: הקיום עצמו.
אי אפשר להפריד רפואה מ"פוליטיקה " ומעניינים קיומיים, ופה לא מדובר במינוי פוליטי לא ראוי או מניפולציה זו או אחרת בכנסת. רבים מאיתנו לא התעלמו מהשלטון הרקוב , יצאו לרחובות וזעקו במשך 9 חודשים, אבל ישנם רבים רבים , שגם אז, וגם היום, בדומה לאנונימי שכתב, ממשיכים להתעלם בתירוצים שונים או משונים : "זאת לא העת", "אתם פוגעים בלוחמים", " עירוב רפואה בפוליטיקה" ועוד...
לי אין ספק: ישנה חובה להמשיך לקרוא למה שרקוב , "רקוב" ולשאוף כל העת ( כן, עכשיו זאת העת) לשינוי המצב ,
גם אם איבדנו את הקשב של אנונימי זה או אחר

אנונימי/ת
16.11.2023, 12:16

רקוב בעיניך פפו וממש לא רקוב בעיניי מיליוני אזרחים אחרים. אם אני אכתוב מה באמת רקוב במדינה הזאת אז זאת תהיה הסתה. ואני לא אגרר להסתת נגד כי זה מה שהחליש אותנו כחברה ומה שטרלל אותנו במשך 9 חודשים. אני רופא וותיק ודבריך מאוד מעליבים ומפריעים לי. אתה גורם לי לאי נוחות והרגשת כללית רעה. לקרוא את הבלי השנאה שלך גורם לי בחילה, מעלה לי את הלחץ דם ומסכן אותי בריאותית. אתה מבין עכשיו למה לא לצריך לערב רפואה עם פוליטיקה. אתה פוגע בריאותית באנשים שלא חושבים כמוך ומפחדים להגיב לא אנונימי ומפחדים להביע את דעתם.

15.11.2023, 19:19

כל האנונימיים שמגיבים כאן, ממה אתם חוששים?
דר טורנר הביע את דעתו, זו עדיין מדינה דמוקרטית ודעתו לא מפלגת ולא פוגעת במורל. זכותכם לטמון את הראש בחול הנעים של שמירה על אחדות וחוסר פוליטיות ברפואה, אבל אם לא יהיו אנשים שיגידו שהמלך הוא עירום בכל מצב, זה מה שיביא את הסוף שלנו.
כן חברים, המלך הוא עירום וכדאי שהוא וחבורת הליצנים שלו תזדכה על המפתחות ותאפשר לטובים מהם להציל את מה שנשאר מההריסות

אנונימי/ת
16.11.2023, 12:23

אנחנו האנונימים אכן מפחדים מכם. מאחר שאתם שולטים בכל המערכות במדינה כי אתם עליתיסטים ומיוחסים ואנחנו סובלים מכם בחיי היומיום (לצערי, יחד עם המטופלים שנפגעים גם כן) אם נגיב לא באנונימיות אתם תדרסו אותנו עוד יותר.

אנונימי/ת
15.11.2023, 19:26

מי נתן לך לכתוב בכלל ילד. כמובן שהיתה רשלנות אבל אתה לא מסוגל להבין אותה נכון. כלומר, לא למדת כלום ותמשיך להתרשל. בעצם, אתה כבר מתרשל כי אתה לא מסוגל להחליף דיסקט וממשיך להסית ולפלג בדיוק כמו לפני האירוע.

15.11.2023, 19:45

ביאור מונחים: "אנונימי" - אדם המנצל בפחדנות פלטפורמה פומבית שמאפשרת אנונימיות. "ילד" - ביטוי המשמש להשפלה פומבית של רופא בוגר. "ותמשיך להתרשל" + פגיעה בשמו הטוב. "להסית ולפלג" = לבקר את הממשל.

פרופ בר זיו.... דור הענקים אבל ממש.
יוני יקירי, אל תחפש פיקסל, כשנגיע לועדת חקירה (בשאיפה אזרחית כי יוצאי ממשלתי או מיוצאי בית משפט ראויים גם להכלל בחקירה על תרומתם למחדל) היא צריכה להיות עמוקה (מאז אוסלו להיום) ורחבה (ממשלה, כנסת, בתי משפט, צה"ל, אמ"ן תקשורת ופרשניה ועוד)
יבוא יום והפתולוגיה תתגלה ותנוקז, אבל בנתיים אחדות!
קודם כל חטופים בבית! עזה, דרום לבנון וישראל הופכים למקום בטוח ליהודים (שום ישוב יהודי לא צריך גדר וכיתת כוננות. אין ישוב ערבי עם גדר וכיתת כוננות, תבדוק אותי) ואז לחקור. הכול, בכל ומכל.

אנונימי/ת
17.11.2023, 10:44

צודק.

אנונימי/ת
15.11.2023, 20:54

לא למדנו שום דבר מהשואה שב- WW2. ושוב אנחנו לא לומדים כלום מהשואה באוטף עזה. חוץ מזה ברפואה לפני שקובעים אבחנה מבצעים בירור מקיף. זה מה שחסר פה במאמר זה. חסר בירור (חקירה). ואבחנה נקבעה על סמך דעה אישית . זה נקרא שתחיות. רוצים עוד - חיפזון.

15.11.2023, 23:02

לכל האנונימיים. פשוט הפסיקו לכתוב ביקורת. מי שאינו מזדהה בשמו ובתוארו מוטב יניח למקלדת. בושה שרופאים מתחבאים במעטה אנונימי, שמה גם לחברתינו הצליח הרעל להגיע ?

אנונימי/ת
16.11.2023, 07:11

מצטערת אבל מערכת הבטחון היא שהייתה עיוורת. לא הייתה התרעה מסוג שום על הגזרה בעזה. התצפיתניות היו היחידות שהתריעו שוב ושוב.

16.11.2023, 09:38

"פספוס מהסוג השלישי הוא הכי מסוכן כיוון שאין דרך לצמצם אותו".
יתכן שכך המצב בדימות, כשהמפענח עומד לבד מול התמונה. במצבים רבים אחרים, יש עוד שותפים, הרואים כל אחד זווית שונה ויכולים לתרום חלק חשוב להבנת התמונה המלאה. בוועדות חקירה שהתקיימו לאחר אסונות מעבורת (צ'לנג'ר וקולומביה), היו אנשי צוות שחששו לדבר או לא הקשיבו להם. בתחילת השנה, מנהל בכיר ב-NASA שהגיע לארץ לכבוד טקס זיכרון לאילן רמון ז"ל אמר: מה שחשוב הוא איך לומדים מטעות: למדנו כמה חשוב להקשיב לכל אחד. דוגמא לכך, לצוללות הגרעין בצי האמריקאי רקורד מדהים של בטיחות. למרות שזה צבא, מעודדים הבעת דעות שונות. אם בישיבת צוות כולם הסכימו, המפקד חייב לדווח למפקד מעליו איך זה שכולם הסכימו. הכלל העולה שהתיקון הוא ביצירת תרבות עבודת צוות עם הקשבה מכבדת לכל אחד - גם לדרגים הנמוכים שמתריעים. אתגר גדול אבל ללא ספק משתלם בכל ארגון ובכל חברה.

אנונימי/ת
16.11.2023, 12:29

בינינו, אני מוותר באופן שיטתי על פיענוחי הרנטגן. מלא חוות דעת על רשלנות רפואית באים בעקבות פיענוחי ראדיולוגיה רשלניים. כל הזמן וגם לאחרונה עשיתי אבחנות כנגד הדעה של הראדיולוג ואף סורבתי לבצע בדיקה משלימה לאמת את האבחנה שלי ונאלצתי לנתח מבלי הבדיקה המשלימה. כמובן שתמיד צדקתי ומחלקת הדמיה לא התנצלה ורק התפתחה שנאה כלפיי בגלל זאת. המון פעמים במשך 40 שנות במקצוע.

אנונימי/ת
16.11.2023, 17:07

ברור שתמיד צדקת.
לא סתם אתה ׳אנונימי/ ת גאון׳ .
אבל למה לעצור כאן? בא נוותר על בדיקות המעבדה , על הסקופיות השונות על הסטטוסקופ והאק״ג. וניתן לאנונימי\ ת שהוא כבר 40(!!!) שנה במקצוע לאבחן את המחלות של כולם.

אנונימי/ת
17.11.2023, 08:20

לא כל דבר שטות צריך להתפרסם
אתה בכלל רופא?

אנונימי/ת
16.11.2023, 12:50

כשגוזלים את רוב אוגדת עזה לשמירה על סוכות באיוש, כשמעמיסים על החמאס מזוודות של דולארים, כשמסיתים נגד טובות וטובי בנותנו ובנינו הרופאות,הטיסים,ההיטקיסטיות וכשממנים חדלי אישים למשרות חשןבןת, רק כדי שיזכו בגובים,כבוד וכסף, חרף אפסותם, התוצאה הכואבת היא הטבח. אנחנו דווקא ראינו, התרענו והפגנו. הכתובת היתה על הקיר, ידועה וברורה. ההתרעות של אנשי הצבא ניתנו כבר לפחות חודש לפני הטבח. כל מה שאמרנו שיקרה קרה. והלייצים לא הבינו כלום וממשיכים להכשל בניהול של כל פרט ופרט במלחמה, בחטופים ובעורף.

16.11.2023, 14:59

המשך הסתה נוראית נגדת ממשלה וראש ממשלה שנבחרו באופן דמוקרטי.הסתה זו שלוותה גם באלימות רבה ,חודשים רבים,היא ללא ספק אחד הגורמים שהביאה לטבח הנורא כששונאינו חשבו שאנו מפולגים מאוד ולא הבינו שמדובר רק במעוט קיצוני ואנרכיסטי ואלו רוב העם יתיצב באופן מלוכד ביום פקודה.
לדעתי ולדעת גדולים ממני מר נתניהו וממשלתו מנהלים את המלחמה בצורה טובה ושקולה.
היתי מצפה שלפחות בזמן מלחמה אתה וחבריך לא תמשיכו בשיסוי ובפילוג.

אנונימי/ת
16.11.2023, 16:48

אתה גם עליתיסט וגם מסית. רק הרופאים, הטייסים וההייטקיסטים הם שווי ערך. כל יתר העם, "עמחה" נכון? אני רופא ולא מסכים איתך.

אנונימי/ת
18.11.2023, 08:42

קרוב לוודאי שאין "גדולים ממך" רבים שחושבים כמוך
קטנים, יש הרבה . בעיקר כל הקטנים שמונו ע"י נתניהו ומרעיו למשרות שונות במנגנון הממשלתי ( לאחר ששרה אישרה , כמובן)

דר' טורנר מכה על חטא העיוורון שהשתלט על הציבור החושב בחודשים ואולי בשנים שקדמו לאסון של ה- 10/7 ואינו מצביע על אשמים ספציפיים. מדוע אם כן הזדעקו הביביסטים (ושוב כמו כל הפחדנים - בעילום שם) להתווכח אתו.
אלה שאין להם מה לומר להגנתה של הממשלה הנוכחית ובמיוחד של ראשה משתמשים במנטרה החוזרת על עצמה של "לא כעת כשנלחמים". אם לא כעת אז מתי ? כאשר ,בעוד חודשים רבים יוכרז בלחץ העולם הנאור על סוף המלחמה, הממשלה ובמיוחד ראש הממשלה כבר יהיו הרחק אחרי הפעולות שנעשות כבר עתה (הם לא ממתינים לסוף המלחמה) כדי לבסס את שלטונם, להעביר חוקים שיטרפדו ניסיונות למחאה ,יצמצמו את חופש הביטוי של האזרחים יגבירו שליטה על אמצעי התקשורת ויקשו מאד על קיום חברה חופשית.
כיון שברור מאד כי כעקבות כישלון כל כך קולוסלי הממשלה כולה צריכה להתחלף יש להתחיל בפעולות ההכנה כעת
ראש הממשלה ומרבית השרים אינם רומזים אפילו שהם רואים עצמם אחראים לאסון ,להיפך הם החלו כבר לחפש אשמים אחרים. לכן כל מי שעתיד מדינת ישראל חשוב לו חייב להתחיל כעת לחשוב כיצד להתמודד עם המשטר הנוכחי. המלחמה מעכבת פעילות של מחאה היא אינה מעכבת חשיבה ותכנון. היא וודאי שאינה צריכה למנוע דיון ציבורי מעמיק.

אנונימי/ת
16.11.2023, 16:50

תגיד לי, מה אתה חושב שאתה? אם לא עונים לך עניינית זה בגלל שלא רוצים להסית בעת מלחמה. לא כי אין תגובה עניינית. יש תגובה עניינית ועוד איך. אבל לא תצליח לגרור את אנשי הצדק להסית בזמן מלחמה!. הבנת???

השנקל שלי:
‏כתבו עלי בטוקבקים הרבה דברים ואני בכלל לא ידעתי שאני כזה :
׳שמאל קיצוני׳ ? ׳להפיל ראש ממשלה׳?׳מי נתן לך לכתוב ילד ׳?
בואו. את הטור הזה פרסמתי כאן כי אני חושב שיכול להיות מעניין להשוות בין הכשלים של מודיעין מדיקלי לאלו של מודיעין לאומי. בלי שום כוונה פוליטית.
אולי השימוש בביטוי ממשל רקוב היה פוגעני למי מהקוראים ועל כך אני מצר.
בכל אופן. הדגשתי בסוף שכולנו אשמים.
כולנו רקדנו וכולנו עצמנו עיניים.
אהבת - שתף עם חבריך. לא אהבת ספר לי.
זהו.
ןלכם אנונימיים שקפצתם וישר סימנתם אותי כאויב העם. ראיתי בחודש וחצי האחרונים כל כך הרבה גיבורים אמיתיים מכל מגזר וגיל . כך שאני פחות מתרשם מגיבורי מקלדת.
בתקווה לנצחון מהיר ושכולם יחזרו הביתה בריאים ושלמים.

אנונימי/ת
16.11.2023, 23:58

יפה הבהרת. ברור כי גם האנונימיים וגם אתה באותו צד, מאחלים לניצחון ואכן, הבטוי "ממשל רקוב" היה פוגעני מאוד וקלקל את כל הטוב שהיה בטור בכתבת. בנוסף, הלא אנונימיים המסיתים ללא בושה הוסיפו אש למדורה. חוזר בי ומתנצל על הבטוי ילד. האמת זה לא היה בשביל לפגוע אלא כי אתה נראה צעיר בתמונה (וזו מחמאה). ואם תרשה לי, המלצה קטנה ממני: תשמור את ההערצה שלך למורים שלך לפרטי. אני למש"ל מעריץ את הדוד שלי מוישה אבל שומר את זה רק במשפחה כי בעצם, מי זה מוישה בכלל?

אנונימי/ת
18.11.2023, 17:55

ואם תרשה לי , המלצה קטנה ממני: כדאי שתשאר אנונימי