חדשות

שימוש בננו-קפסולות לקטט הגביר יעילות אימונותרפיה בסרטן

אנזים מעכב לקטט אוקסידאז נארז בתוך ננו-קפסולות זעירות שהוחדרו במודל עכבר לסביבת גידולים מוצקים | התוצאה המעודדת: מערכת החיסון פעלה טוב יותר נגד תאי הסרטן

ננו-תרופות נגד תאים סרטניים. עיבוד תלת מימדי: שאטרסטוק

חוקרים באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) פיתחו שיטת טיפול חדשה באמצעות ננו-קפסולה, המספקת את האנזים לקטט אוקסידאז לתוך גידולים מוצקים ומשפרת את התגובה החיסונית האנטי-גידולית ואת יעילות הטיפול במעכבי נקודות ביקורת חיסוניות. ננו-קפסולות לקטט אוקסידאז מגבירות את חסינות תאי T ואת היעילות של אימונותרפיה בסרטן.

במאמר שפורסם לאחרונה ב-Science Translational Medicine, המדענים מראים כיצד ננו-קפסולות לקטט אוקסידאז מגבירות את חסינות תאי T ואת היעילות של אימונותרפיה בסרטן. החוקרים התמקדו בלקטט, כימיקל המופק על ידי תאי סרטן, המקשה על מערכת החיסון להילחם במחלה בצורה אפקטיבית.

לדברי החוקרים, שיטות קודמות להפחתת רמות הלקטט באמצעות מעכבים השפיעו משמעותית גם על מטבוליזם של תאים בריאים, מה שהוביל לחיפוש אחרי גישות יעילות יותר.

"אימונותרפיה שינתה את נוף הטיפול בסרטן", אמר ג'ינג ון, פרופ' למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה מולקולרית ב-UCLA והחוקר הראשי. "עם זאת, לא כל החולים עם גידולים מוצקים מגיבים היטב לאימונותרפיה, והסיבה כנראה קשורה לאופן שבו תאי הסרטן משפיעים על הסביבה שלהם".

על מנת להחדיר את התרופה ישירות למיקרו-סביבה של הגידול, מבלי לפגוע בתאים הבריאים שסביבו, החוקרים ארזו את האנזים מעכב הלקטט אוקסידאז בתוך ננו-קפסולות זעירות. בנוסף להפחתת רמות הלקטט סביב ובתוך גידולים מוצקים, האנזים גם משחרר מי חמצן בגידול, מה שעוזר לגייס ולהפעיל תאי חיסון. "כשהלקטט מופחת ומי חמצן משתחררים, הדבר מקל על מערכת החיסון לפעול נגד הסרטן", אמר זֶ'נג קאו מהמחלקה להנדסה כימית וביומולקולרית ב-UCLA וממחברי המחקר.

החוקרים בדקו את מערכת פעולת התרופות בננו-קפסולות בעכברים עם מלנומה וסרטן שד מסוג טריפל-נגטיבי, תוך ביצוע מדידות צמיחת גידול, ניתוח עקומת הישרדות, ריצוף RNA וניתוח אוכלוסיות תאי חיסון. לדבריהם, הפחתת הלקטט ויצור מי חמצן עודדו תאי חיסון להיכנס לגידול והגדילו את מספר תאי החיסון הרלוונטיים פי שניים עד חמישה. יתרה מכך, הגישה שיפרה את הצלחתו של סוג מסוים של אימונותרפיה בסרטן -  חסימת נקודות ביקורת חיסוניות – והחוקרים  מאמינים שזו יכולה להיות אסטרטגיה אפקטיבית לסייע בהפיכת אימונותרפיה סרטנית ליעילה יותר.

בשלב המחקר הבא יבחנו החוקרים ביתר פירוט את תפקיד ננו-קפסולות של לקטט אוקסידאז בשיפור היעילות הטיפולית של CAR T-cell עבור גידולים מוצקים.

נושאים קשורים:  לקטט אוקסידאז,  ננו-רפואה,  אימונותרפיה,  מחקרים,  חקר הסרטן
תגובות