חדשות

לראשונה בפריפריה הצפונית: טיפול ב-Deep Brain Stimulation

במרכז הרפואי לגליל בנהריה בוצעה לראשונה השתלת אלקטרודות במוחה של חולת פרקינסון בת 40 במצב ערות | בחלקו השני של הניתוח ובהרדמה הושתל קוצב תת עורי בבית החזה, שחובר לאלקטרודות במוח

מומחי המרכז הרפואי לגליל בנהריה במהלך ניתוח DBS. צילום: רוני אלברט

טיפול ב-Deep Brain Stimulation - D.B.S - ניתן לאחרונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה, למטופלת בת 40 שאובחנה לפני 15 שנים כחולה בפרקינסון ובשנים האחרונות חלה החמרה משמעותית בתפקודה היומיומי. מבית החולים נמסר כי זוהי הפעם הראשונה שמבוצע הליך כזה בבית חולים בפריפריה.

הידרדרותה של החולה התבטאה, בין השאר, בקשיי הליכה ודיבור, קושי בשימוש בגפיים העליונות וכן בנפילות חוזרות ונשנות.

הניתוח בוצע בשני שלבים, בהובלתו של ד"ר יובל גרובר, נוירוכירורג בכיר שעבר השתלמות מיוחדת בתחום ה-D.B.S ובסיוע צוותים רפואיים וסיעודיים מהמחלקה הנוירוכירורגית ומהמחלקה הנוירולוגית.

בשלב ראשון בוצעה השתלת האלקטרודות כשהמטופלת היתה במצב ערות, במטרה לבחון את השינוי במצבה הפיזי תוך כדי החדרת האלקטרודה למוח. בשלב השני בוצעה השתלת קוצב תת עורי בבית החזה וחיבורו לאלקטרודות שהושתלו במוח בהרדמה כללית.

במהלך הניתוח נעשה שימוש בטכנולוגיה החדישה ביותר בתחום הכוללת מערכת ניווט, מערכת מתקדמת להשתלת אלקטרודות, מערכת לרישום גלי מוח במהלך הניתוח ומערכת O-ARM (CT תוך ניתוחי).

בתום הניתוח, שנמשך כשש שעות, הועברה המטופלת לאשפוז במחלקה הנוירוכירורגית, וכעבור שלושה ימים שוחררה לביתה. כעבור שבועיים חזרה המטופלת למרפאת הפרקינסון, בראשות ד"ר סמיח בדארנה, במטרה להפעיל את הקוצב לראשונה, ובימים האחרונים חל שיפור ניכר במצבה ובאיכות חייה.

"מצבה של המטופלת השתפר משמעותית ואיכות חייה תמשיך ותשתפר", הסביר המנתח ד"ר גרובר. "בעקבות הפעלת הקוצב ניתן להבחין שחל שיפור ביכולות המוטוריות שלה, כמו הליכה וגם בכל הקשור לדיבור. כמו כן, חל שיפור בביצוע פעולות הנחשבות לפשוטות ובהן התקשתה בעבר, כמו לפתוח בקבוק, להתלבש".

"אין זה דבר של מה בכך, שבמרכז רפואי הנמצא בפריפריה ניתן לקבל שירות מסוג זה", אמר מנהל המחלקה הנוירוכירורגית, פרופ' ז'אן סוסטיאל. "התחלנו במתן טיפולים מהמתקדמים ביותר לשיפור התפקוד של חולי פרקינסון, אפילפסיה וחולים נוספים. בעתיד נתחיל גם בביצוע פרוצדורות דומות לטיפול בסוגים מסוימים של דיכאון, דבר הכרוך בציוד יקר ובמומחים שהוכשרו לכך".

ד"ר בדארנה מסר כי טיפול ה-D.B.S לחולי פרקינסון, שהגיעו לשלבים מתקדמים של המחלה, מקובל בעולם ועשוי להביא לשיפור באיכות חייהם למשך שנים רבות. הוא הוסיף ואמר "כי שירות זה התאפשר במרכז הרפואי במסגרת שיתוף פעולה בין המחלקה הנוירוכירורגית, שמבצעת את הפעולה הכירורגית, ובין המחלקה הנוירולוגית, שאחראית על בחירת החולים, הפעלת וכיול האלקטרודות המושתלות במוח, כמו גם המעקב והטיפול בחולים הללו".

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי לגליל,  ד"ר יובל גרובר,  פרופ' ז'אן סוסטיאל,  ד"ר סמיח בדארנה,  DBS - deep brain stimulation,  פרקינסון
תגובות
אנונימי/ת
19.07.2023, 18:23

המחלקה בנהריה היא המחלקה הכי טובה בישראל. מי שאומר אחרת לא מכיר את הנפשות הפועלות. פרופ' סוסטיאל יצר אימפריה כירורגית באחד המקומות המאתגרים בישראל והביא את המחלקה למעמד של אימפריה שמאיימת על ההגמוניה הנוירוכירורגית במרכז. עלו והצליחו.

אנונימי/ת
20.07.2023, 09:44

ברכות על בצוע DBS בביה״ח ועל שיתוף פעולה בין מחלקתי,הנדרש,טוב אם קיים
הארץ קטנה וביצוע איכותי של DBS בסיוע
הצוות הנדרש חשוב בעיקר באיכותו והרבה פחות במיקומו