חדשות

העיתונאי ארנון סגל תרם כליה והתנה: "רק ליהודי"

סערה בעקבות ראיון שנערך עם תורם הכליה ארנון סגל: "כשמדובר בחלק מגופי, אני רוצה לתרום אותו ליהודי" | במרכז הלאומי להשתלות הבהירו: "לתורמים חיים עומדת הזכות לבחור את הנתרם"

העיתונאי ארנון סגל. צילום: דוברות בילינסון

ידיעה שכותרתה "העיתונאי ארנון סגל תרם כליה במרתון השתלות: התנאי היה - רק ליהודי", עוררה הבוקר סערה וגרפה מאות תגובות בתוך זמן קצר. הכתבה פורסמה הבוקר ב-Ynet על ידי ד"ר איתי גל. סגל עבר את הליך התרומה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

הכתבה עסקה במרתון השתלות כליה של שלושה ישראלים, שהעניקו חיים לשלושה חולים ביום ב' השבוע בבתי החולים בילינסון וסורוקה. ארנון סגל (אחיו של איש הטלוויזיה עמית סגל ובנו של העיתונאי חגי סגל), נשאל: "ייתכן שהכליה תגיע לאדם שאתה לא מסכים עם דעותיו או עם אורח חייו. אתה מודע לכך?" והוא השיב: "התנאי היחיד שלי היה שהכליה תלך ליהודי. זה העם שלי, וזו הקהילה שלי. אשתי עובדת כאחות בבית החולים שערי צדק ומטפלת בכולם, גם ביהודים וגם בערבים, אבל כשמדובר בחלק מגופי, אני רוצה לתרום אותו ליהודי".

עוד נשאל סגל על ידי הכתב: "איך תגיב אם יתברר שמקבל הכליה הוא חילוני, איש שמאל או להט"ב?". תגובתו, כפי שהיא מצוטטת בכתבה, היתה: "אבא שלי כתב ספר, 'רק לא מלחמת אחים' על מלחמת האחים שכמעט פרצה במהלך מלחמת העצמאות. אח של סבא שלי נהרג בגלל המאבק שהיה אז ביישוב היהודי. המחויבות שלנו היא שנהיה עם אחד, עם כל המחלוקות, וזה גובר על כל נושא סורר. אני לא מתייפייף: אני עיתונאי פעיל, מתעסק עם הר הבית ביום-יום, הדעות שלי גלויות, אבל בכל הנוגע להצלת חיים, אני מכבד את כולם".

לתורם חי עומדת זכות לבחור את הנתרם

בתגובה לדברים הפיצה ההסתדרות הרפואית לקראת הצהריים הודעה מסתייגת וציינה כי "הלשכה לאתיקה שוללת כל הפליה על רקע דת, גזע, לאום או כל סיבה שאינה קשורה למצב רפואי" וכי "הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית קובעת כי הצלת חיים היא ערך עליון, וההחלטה על מי יקבל איברים להשתלה צריכה להתקבל באופן מקצועי ושקוף, כפי שנעשה על ידי המרכז הארצי להשתלות איברים בישראל".

במרכז הלאומי להשתלות הבהירו בעקבות הדברים כי "מבחינתנו, הצלת חיים היא ערך עליון ללא קשר לדתו, מינו או לכל מאפיין אחר של התורם או הנתרם. אנו מנהלים את מערך תרומות האיברים וחלוקת האיברים בישראל באופן מקצועי ובהתאם לרשימות ההמתנה. כאשר מדובר בתורמים חיים, עומדת לתורם זכותו לבחור את הנתרם".

בבית החולים בילינסון מסרו: "בית החולים הוא הגורם הרפואי המבצע את ההשתלה ואין לו כל מעורבות בבחירת התורמים והעדפותיהם, למעט כשירות רפואית. אנחנו נמשיך לעשות לילות כימים בהצלת חיי כל אדם ולהוביל את תחום השתלות האיברים בישראל כפי שעשינו עד היום, אלפי השתלות איברים על פי נהלי משרד הבריאות".

ממשרד הבריאות נמסר: "הערך העליון במערכת הבריאות הוא ערך החיים. אנו רואים חשיבות בהצלת חיים ללא הבדל דת, גזע, מין מגדר או כל הבדל אחר. בישראל תורמים יהודים לערבים וערבים ליהודים, ללא תלות בדת, אלא על בסיס הצורך להציל חיי אדם. כל אדם הנכנס למערכת הבריאות משיל מעליו את הזהות החברתית, הדתית או השבטית שלו והוא רק אדם - מטופל או מטפל.

"כל חלקי החברה הישראלית נמצאים יחד ברגעי האמת של כולנו בחיים, ברגעים בהם הדברים היקרים לנו ביותר – הבריאות שלנו ושל הקרובים לנו – מתערערים ונמצאים במבחן. תרומות איברים דרך המרכז הלאומי להשתלות נעשות דרך מנגנון הקצאה לאומי בהתאם לרשימת ההמתנה כאשר המנגנון מבוסס על פרמטרים מקצועיים רפואיים והכל נעשה באופן שוויוני, ללא כל אבחנה של דת, גזע ומין, ולא ניתן להתנות או לבקש את זהות התורם".

עם זאת ציינו במשרד הבריאות: "בתרומה מן החי, כאשר החיבור וההקצאה בין התורם לנתרם לא נעשים על ידי המרכז להשתלות, לתורם הזכות להחליט למי הוא מעונין לתרום ואת זהות הנתרם (לבן משפחתו, מכרו, שכנו וכו'). התורם והנתרם עוברים ועדת הערכה של המרכז הלאומי להשתלות, שמטרתה לבדוק את הכשירות הבריאותית והנפשית של התורם והנתרם ולבדוק שהתרומה הינה אלטרואיסטית לחלוטין, אך אל הוועדה מגיע התורם לאחר שבחר את הנתרם שהוא מעוניין לתרום לו ולמרכז אין יכולות להתערב בשיקול הדעת וברצון התורם".

"מה יגיד אם רופא ערבי יבחר לא לתת לו טיפול?"

רוב התגובות לכתבה היו זועמות, ביניהן: "בתור מושתל כליות, אני בז לך. גם אצלי היו הצלבות. ההבדל שאני באמת אוהב את כל בני האדם. לא רק את 'העם' שלי. רק אנשים חשוכים מסוגלים להצמיד להשתלה כוכבית – שהתרומה תהיה רק ליהודי"; או "ואם בצרפת מישהו היה תורם רק לא ליהודי'? היה צריך לסרב לתרומה"; וכן: "מה יגיד אם רופא ערבי יבחר לא לתת לו טיפול?"; וגם: "ד"ר עבד אבוגנים, שהיה אחראי על ההשתלה הוא ערבי, ויש עוד מאות אלפים מהערבים שתורמים למדינה בדרכים שונות (כולל בגופי הביטחון השונים)".

לצידן הופיעו תגובות שביקרו את ההחלטה לשאול את השאלה ולהבליט את תשובתו של סגל: "זה מדור בריאות או מדור 'בואו נפיץ עוד שנאת חינם'?". תגובות אחרות שיבחו את התורם: "כליה תורמים וכשתורמים, תורמים למי שרוצים! הבחור רוצה לתרום ליהודי. לכל הממורמרים – חשבתם בכלל פעם לתרום? במקום להסתכל על המעשה האצילי אתם בוחרים להסתכל בדבר השולי".

נושאים קשורים:  ארנון סגל,  תרומת כליה,  הלשכה לאתיקה בהר"י,  המרכז הלאומי להשתלות,  גזענות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
12.07.2023, 18:12

מציע שבתגובה כולם יתרמו עכשיו כליה, דווקא ללא יהודים!
רגע, לאן אתם הולכים? מה? אתם יודעים רק לזלזל באחרים שתורמים אבר מגופם, אבל את האיברים שלכם אתם שומרים רק לעצמכם?

12.07.2023, 19:28

מבריק

אנונימי/ת
13.07.2023, 11:03

גועל נפש של גזענים

הייתי מצפה מהרי תגובבה,
אבל גזענות גלויה ולא גלויה או תמימות תמיד תדאר תוכנו

12.07.2023, 18:30

בזיון

אנונימי/ת
12.07.2023, 18:40

תרם ורץ לספר לחבר'ה (ברור, כי התפוח לא נפל רחוק מהעץ)

אנונימי/ת
12.07.2023, 23:17

לך תרום למי שבא לך. חוצפן. מה אתה מטיף מוסר ? מאיזו פוזיציה ?

המקבל את הכליה , מעולם לא הביע דעות שהוא מוכן רק לקבל ממי שאינו גזען ,מעולם לא ויתר מקבל על כליה בשל זהות התורם. אם יזדקק, חלילה התורם הנ"ל , לכליה, האם יתנה את קבלתה רק אם התורם יוכיח כי אמו יהודיה, והוא שומר קלה כבחמורה...

אנונימי/ת
12.07.2023, 19:08

אם לא מתלהמים לשום כיוון, זה באמת מורכב. באופן אישי הייתי מציע שלא תהיה אפשרות לתרום רק ליהודי, ואם זה חשוב לו שיבקש לתרום לבן אדם ספציפי.

12.07.2023, 19:15

שיתביישו הרופאים ששיתפו פעולה עם המעשה הגזעני, הטילו צל כבד על כולנו. הלשכה לאתיקה חייבת להוקיע

אנונימי/ת
12.07.2023, 19:32
אנונימי/ת
12.07.2023, 19:41

לא מבין על מה הבלגן, אם אח יכול לתרום ישירות לאחיו אז במבט רחב אדם יכול לתרום למשפחתו. ובאותו הקשר אדם יכול לתרום לעמו ולאומה שלו שהם בעצם משפחתו המורחבת.
זה לגיטימי לגמרי שאדם יבחר לתרום רק לבני האומה שלו. וצריך לדייק את הטקסט. הוא אמר שהוא תורם ״רק ליהודי״ כלומר לבן האומה (המשפחה המורחבת) שלו או פילנטרופיה משפחתית אם תרצו. הוא לא אמר שהוא תורם ״רק לא לערבי״ שזו גזענות.
לתרום לאומה שלך זה מבורך! וכל הכבוד לתורם.
אגב, אין לי שום התנגדות שערבים יתרמו רק לאומה שלהם. כי גם להם וגם לנו האומה ממנה הגעת קודמת.

אבל איך תהיה מהומה אם ידווחו את האמת?!

אנונימי/ת
12.07.2023, 22:36

מציעה שתקרא שוב את תפילת הרופא ! לאן הגענו ! רופא במשחק מילים מנסה לתת לגיטימציה למעשה שמעיד רק על גזענות.
סטרוק גם אמרה דבר דומה, טיפול סלקטיבי בחולים , דת לפני רפואה !!!

אנונימי/ת
13.07.2023, 07:56

אני מבין מדבריך שבמקרה וצרפתי (נוצרי לצורך העניין) מתנה תרומת כליה שלו רק לצרפתי נוצרי (משפחתו המורחבת כלשונך), ומשאיר מחוץ לרשימה כל יהודי צרפתי או צרפתי אחר, זה בסדר מבחינתך !!!

אנונימי/ת
14.07.2023, 17:19

כן. זה בהחלט ראוי. בדיוק כמו שאני יכול לתרום לאגודה אחת ולא לאחרת

אנונימי/ת
15.07.2023, 14:22

מה קשר עם תפילת הרופא? בנאדם רגיל עושה מעשה מבורך, תורם כליה מגופו למי שהוא רוצה, זכותו לגיטימית וחוקית לחלוטין. למה לעשות רעש?

אנונימי/ת
12.07.2023, 19:42

מעניין כמה מהמזועזעים פה תרמו כליה או אפילו חשבו על זה.
בן אדם תורם איבר מגופו ורוצה שהוא יגיע לבן עמו, לא כי יש לו משהו נגד ערבים אלא כי ״עניי עירך קודמים״.
לתרום לארגוני תמיכה בפלסטינאים זה סבבה אבל לתרום כליה ליהודי זה לא?! צביעות

אנונימי/ת
12.07.2023, 20:10

מדובר במעשה אצילי ואין שום מקום לביקורת לכן ההודעה המסתייגת של הר"י מיותרת.
בחתימה על כרטיס אדי אין אפשרות להתניה וכך צריך להיות. כאן מדובר באיבר מן החי.
גם אם מישהו רואה בכך גזענות אז זו גזענות לגטימית.

אנונימי/ת
12.07.2023, 20:11

זכותו של אדם על גופו.וההקש מכאן שזכותו של התורם לתרום אבר מגופו לאדם כרצונו. מעשה הרואי ומגיעים לו ברכות על מעשה אצילי שבתרומה

12.07.2023, 20:20

עוד בור חשוך שגאה במעשים אנושיים בהתניה של גזע, דת או לאום.
מזכיר משהו שנקרא אפרטהייד עד לפני עשרות שנים באפריקה .. מאז העולם התקדם ואתה ודומייך נשארו בורים מאחור

אנונימי/ת
13.07.2023, 11:02

צודק

אנונימי/ת
14.07.2023, 17:21

אל תתמם. הערבים לא תורמים ליהודים. התרומות שלהן הן בתוך המשפחה.
מאחר והיהודים הם משפחה, לא רואה שום הבדל.
ותלמד היסטוריה. אין קשר לאפרטהייד.

12.07.2023, 20:29

עצוב שגם אדם שעושה מעשה אצילי, אינו מסוגל לראות שכולם בני אדם וראויים לחיים באותה מידה.

אנונימי/ת
12.07.2023, 20:36

כן בטח... לבחור למי לתרום תרומה אלטרואיסטית זה אפרטהייד. אתה מוזמן לעבור למדינה שאין בה אפרטהייד.

אנונימי/ת
12.07.2023, 21:45

חברים זכותכם להרגיש נאורים לטעון שאין הבדל בין גזע דת ומין , וזהותנו לחשוב אחרת ולהעדיף את עמנו בני הדת היהודית על פני כולם ולומר שאנו לא ככל הגויים ישראל .
אני אישית לא הייתי מסתכן בשביל גוי רק בשביל יהודי ואני אומר זאת בצורה הברורה ביותר בגאווה גדולה , יש לכם בעיה עם זה תתמודדו , ככה זה מגוון דיעות

אנונימי/ת
12.07.2023, 22:21

זכות התורם להחליט אבל לאנשי רפואת ההשתלות אין חובה לשתף פעולה עם תורם שיוצא בהצהרות גזעניות. זכות התורם לבחור נתרם מסוים אבל לא ברור מה מטרת ההצהרה ומדוע היתה נחוצה.

12.07.2023, 22:38

אינני מחווה דעה על התורם, אבל: אם יהודים יתרמו רק ליהודים למיעוטים האחרים תהיינה פחות השתלות מן החי, למה?
ואם יהיה מצב שדתיים יתרמו רק לדתיים - למה לחילוניים תהיינה פחות השתלות מן החי? ואם ימניים יתרמו לימניים בלבד - מה אז? הבנתם יקרים שלי? "טול קורה מבין עיניך", ועדיין רב התורמים דתיים וימניים ותורמים לכל אזרחי המדינה. ברכו אותם במקום להתעסק בתורמים שחשים שבני עמם קודמים.

אנונימי/ת
15.07.2023, 14:32

שכחת שיש חוקים? בעצם לא רק אתה, החוקים לא מכובדים בארץ, כל אחד חושב שהוא רשאי לחוקק. לך תתרום למי שאתה רוצה

אנונימי/ת
12.07.2023, 22:47

לפי האנלוגיה שרתון לתרום ליהודי כליה זו גזענות , האם להתפלל בהר הבית רק למוסלמים ללא אפשרות ליהודים זו אינה גזענות ?
האם לאהוב את עמך ולדאוג לעניי עירך זו גזענות ?? טיפשות שאין לה גבול.
מילא היה אומר שהוא לא מוכן לתרום לערבים שגם זה בסדר בהתחשב במעשיהם , אבל אפילו את זה לא אמר , רק ביקש לתרום כליה לעם שלו , כל הכבוד לו כן ירבו אלטרואיסטים כמוהו

אנונימי/ת
15.07.2023, 21:58

מדוייק

אנונימי/ת
12.07.2023, 23:16

זכותו.
וכל הפלצנים מטיפי המוסר שקודם יתנדבו לתרום כליה ואחר כך יקשקשו.

אנונימי/ת
13.07.2023, 00:24

אם אזרח ישראלי רוצה לתרום כסף לעמותה ספציפית, לדוגמה לאירגון פרו פלסתיני, זה מותר. למה שלא יחליטו שאדם הרוצה לתרום בישראל מכספו, יתרום לכל העמותות הישראליות האפשריות, הכסף יחולק שווה בשווה בין כל העמותות. מופרך, נכון?
אז כאשר מדובר בתרומת איבר מהגוף, פתאום לא לגיטימי להחליט למי תורמים?
אין קץ לצביעות.

אנונימי/ת
15.07.2023, 14:29

זה בגלל שמדובר על יהודי. אפליית יהודים במדינת ישראל

13.07.2023, 06:47

אישתו של הגזען משמשת אחות בשערי צדק ומטפלת בערבים? אכן, אצילות נפש. אז מה תהיה התגובה של אותו עיתונאי אם יקום מישהו ויתרום (מכספו הפרטי כמובן) ניידת לטיפול לטיפול נמרץ ביהודים בלבד? ומה אם מישהו יקום ויפתח מרפאה פרטית (מכספו הפרטי כמובן) שתמוקם בבניין פרטי שלו (מכספו הפרטי) ועליה יהיה שלט בו כתוב: "מרפאת הפרטית של ד"ר X, לטיפול במטופלים יהודים בלבד. מדובר בשטח פרטי אליו אין כניסה לערבים ולכלבים" (הרי מדובר בשטח פרטי לא?). ברור שמדובר בגופו הפרטי של אותו אדם אבל כשמדובר בתרומת איברים - כמו בכל דבר הקשור לרפואה ובריאות, אין לו זכות לכוון את התרומה לגזע מסויים ועל הרופאים החתומים על אמנת טיפול בכל אדם ללא גזע מין או דת או לאום - לא לאפשר תרומה מסוג זה. לא להאמין לאן התדרדרנו

אנונימי/ת
14.07.2023, 17:24

אנלוגיה שלא קשורה לכלום. זה יותר דומה לאדם שתורם 100 שח פרי עמלו ואתה תחליט למי התרומה תלך כי זה גזעני אחרת.

אנונימי/ת
15.07.2023, 21:59

צודק

אנונימי/ת
13.07.2023, 07:34

אורון מלר כיוון שאתה מעלה שאלות חשובות (אם נתעלם מהסגנון) אז אשיב לך.
אנו עדיין מדינת חוק. אתה מוזמן לעיין בסעיף 15 בחוק השתלת איברים ולהיווכח שאין שום מגבלה על בחירת הנתרם.
לעומת זאת הקמת מרפאה כפופה לחוקים אחרים ורגולציות אחרות שאינם מאפשרים את מה שאתה מציע.
אתה מוזמן כמובן להציע לחבר כנסת לשנות את החוק.
בברכת יום טוב ושמירה על השיח המבוסס על עובדות ולא על דמגוגיה

אנונימי/ת
13.07.2023, 08:54

מתי היה בהיסטוריה שערבי תרם כליה ליהודי?

היה גם היה מר\ת אנונימי מוזמן לחפש בארכיוני העיתונות

אנונימי/ת
14.07.2023, 17:25

בוודאי שהיה. בכמות זניחה!
והעובדה שזה זכה לסיקור תקשורתי רק מעידה כמה נדיר זה (חפש ״איש נשך כלב״).

אנונימי/ת
13.07.2023, 08:58

יש טעם בדבריו

פרופ' נאור יפה-נפש

הצמדת תג לאום לתרומת איבר מן החי ממוטטת את היסוד המוסרי שמאחורי התרומה ופוגעת במערך ההשתלות כולו. באופן עקרוני אם תרומה מהחי יכולה לקבל תנאי כזה אין סיבה מדוע לא לאשר גם לחותמי עדי להציב תנאים מסוג דומה. מוסרית אין הבדל בין שני סוגי התורמים . קבלת התנאי תגרום להפחתת מספר התורמים והפחתת מספר המטופלים שיזכו בכליה בזמן יעיל ולכן נזקה גדול מתועלתה והיה ראוי להודיע לתורם על תנאי שהתנאי אינו קביל ומערכת הבריאות מוותרת על ההשתלה. ראוי כמו כן להעלות הנושא לדיון בוועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית. להגדיר התנאי הזה כלא קביל מבחינה אתית על מנת למנוע אירועים דומים בעתיד ולהגדיר תנאים אחרים אם יש כאלו כקבילים או לא קבילים.

אנונימי/ת
14.07.2023, 17:27

שוב לא נכון ונשמע כמו עובדה למרות שהמצאת בעצמך….
את המוסר לא אתה קובע דוקטור. את המוסר קובעת חברה. ובחברה שבה ״עניי עירך קודמים״ זה קוד מוסרי, היא חברה מוסרית.
כל שאר הטקסט שלך נשען על הטיעון ה פסאודו מוסרי ממוצא שלך ולכן מתבטל מאילו.

אנונימי/ת
13.07.2023, 09:18

יש הבדל מהותי בין תורמי איבר מן החי לבית חותמי כרטיס אדי.
אדם שתורם מהחי מסכן את גופו בוודאות בתור חותם כרטיס אדי לא רק שלא מסכן את עצמו אלא שבסבירות גבוהה גם לא יתרום. זה בהבט האתי.

כיוון שרוב התורמים מהחי לזרים הם יהודים דתיים (ביחס לחלקם באוכלוסייה בוודאות אך לדעתי גם אבסולוטית) אני לא רואה כיצד קבלת התנאי תפחית את מספרם. זה לגבי הנבואה שלך.
ללשכת האתיקה של הר"י כמו גם לבית הדין שלה אין שום שיניים. נייר עמדה שלה לא מחייב והסנקציה שהיא יכולה להטיל זה לבטל חברות בהר"י. אם אתה מעוניין בשינוי אנא פנה לשר ארבל על מנת שיתקין תקנה או יציע הצעה לתיקון החוק להשתלת איברים.

13.07.2023, 09:29

לכל הרופאים המתלהמים כלפי תורם הכליה, שלא תרמו כליה או אולי אפילו לא תרמו כסף לצדקה מעולם. תרמתם אי פעם כסף ל"יד שרה"? המלה היא "תרומה", לא "מס". זכותו של אדם לתרום למי שהוא רוצה ולא למי שיפי הנפש גיבורי המקלדת הרופאים האנונימיים רוצים. אדם תרם כליה, במקום להלל ולשבח אותו על תרומתו ההרואית, אתם חושבים שבכלל ביצע פשע. תתביישו.

אם המצב היה הפוך, אם תורם כליה באירופה היה מודיע ״רק לא ליהודי״ מה היינו זועקים? ...אנטישמיות!!!

אנונימי/ת
14.07.2023, 17:29

כנראה שלא. וכנראה שאתה היית מוצא בקלות הסבר שמצדיק את הגוי.

אנונימי/ת
13.07.2023, 09:52

א. התרומה כאן הייתה על בסיס כן ולא על בסיס לא. כלומר לא נאמר כאן רק לא לערבי אלא רק ליהודי.
ב. בהתאם לחוק באותה מדינה אירופית אינני רואה שום בעיה אם קטלוני למשל יחליט לתרום רק לקטלוני או מוסלמי רק למוסלמי. אין לי בעיה אם זה יתרחש גם בישראל

אנונימי/ת
13.07.2023, 11:00

גזען מסריח

13.07.2023, 11:20

קווים לדמותו של הפרוגרסיבי הישראלי, שלא מבין שעצם רצונו במדינה יהודית, גם אם דמוקרטית, כבר שם אותו מבחינת העולם באותו סל אפרטהייידי.

אנונימי/ת
13.07.2023, 18:45

תרומת כליה היא אכן מעשה אלטרואיסטי ואצילי, התורם מסכן את בריאותו, אני למשל והרבה אחרים כמוני, לא מוכנה לעשות את זה,
אז הבא ניתן לתורם להחליט למי הוא רוצה לתרום, אולי הוא מסרב לתרום למתנחלים? או לחרדים? או ליהודים? או לנשים? או לגברים? או רק לחברי מרכז הליכוד? שוו בנפשכם גרמני שמודיע שהוא מסרב לתרום ליהודים,
כל האצילות של המעשה מתפוגגת ברגע שהוא הופך לכלי גזעני , האצילות היא בדיוק שתורמים לפי קריטריונים שווים לכולם והקריטריון הוא כלל אנושי,
וכל אלה שמתנפלים על המבקרים בשאלה: למה אתם לא תרמתם, איך תקבלו את זה אם תצטרכו תרומת כליה אבל יגידו לכם שאתם לא מקבלים כי אתם יהודים?

13.07.2023, 21:00

ביהדות מתן בסתר היא מצוות צדקה. הנותן אינו יודע מי המקבל. והניתמך אינו יודע מי התומך. הרמב"ם חשב שזו הצדקה השנייה בחשיבותה ביהדות. אבל במקרה הזה התורם הזה הוא לאומן ופרובוקטור ידוע שעשה מעשה אנושי, אבל היה לו חשוב מאד לרוץ ולפרסם לאחר מכן את משנתו הגזענית.

אנונימי/ת
15.07.2023, 22:06

אבנר מתי תתרום אתה. אתה וחבריל רק יודעים לבכות על זה שלעם היהודי יש סוילדיריות יהודית. כן אתם התנתקתם מהעם היהודי אבל עדיין, העם היהודי עם הסוילידאיות היהודית עדיין קיימת ותמשיך להתקיים על אפם וחמתם של כל שונאי היהדות.

אנונימי/ת
15.07.2023, 22:06

אבנר מתי תתרום אתה. אתה וחבריל רק יודעים לבכות על זה שלעם היהודי יש סוילדיריות יהודית. כן אתם התנתקתם מהעם היהודי אבל עדיין, העם היהודי עם הסוילידאיות היהודית עדיין קיימת ותמשיך להתקיים על אפם וחמתם של כל שונאי היהדות.

14.07.2023, 05:49

כל המגיבים
מציע לכם בחום לקרוא את תגובתו של אבירם. מושתל כליה בעצמו:
https://m.facebook.com/aviram.fidel/posts/6188188691229663?ref=embed_post&wtsid=rdr_0yi2BrE7CtYKz5JfU

אנונימי/ת
15.07.2023, 14:26

הלשכה לאטימה רפואית בהר״י צריכה לשמור על הנייטרליות פוליטית בתוך הארגון ולא להתעסק בדבר פרטי של בנאדם רגיל, הוא גיבור אחד מיחידים שעשה תרומה למישהוא זקוק לזה, ובמקום לשבח אותו מחפשים איך ללכלך. בעצם לא מפתיע

אנונימי/ת
15.07.2023, 22:02

ארנון סגל לא רוצה ש"גויים ימותו כי טפי עליהם."
והוא לא מזלזל בקדושת חיי הלא יהודים.
אני מאמינה שצמד המילים "עליונות יהודית," גורמת לו לצמרמורת קרה בגוף.
הוא לא שם.
אנחנו לא שם.

יש דרך מצויינת להבין את המוטיבציה שלו:

אם חלילה האח הקטן שלכם היה זקוק לתרומת כלייה כדי לחיות, למי הייתם תורמים? לו או לאדם זר שאתם לא מכירים?

נדמה לי שהתשובה ברורה.

החטא של ארנון סגל נעוץ בכך שהוא רואה בכם משפחה.
משפחה על אמת, לא כמליצה.
הוא מצווה לכך.
אחים ואחיות במשפחה יהודית עצומה.
אחים ואחיות בדם.
והוא עושה מה שכל אח טוב היה עושה במקומו:
קודם המשפחה, אחר כך כל השאר.

המוטיבציה שלו לא מונעת משנאת האחר. היא מונעת מאהבת הקרוב.
ויש הבדל תהומי בין שתי הגישות האלה.

כמה פעמים שמעתם את הימין זועק "לא תהיה מלחמת אזרחים כי אתם אחים שלנו"?

וכמה פעמים שמעתם את השמאל משיב:
"אנחנו לא אחים."

זה לא מקרי.

כאן בדיוק נמצא הפער העצום בין התפיסות.

הגוש האמוני חי בתודעת זמן משולשת:
הראש לא מפסיק לשנן את העבר - 3000 שנה לאחור.
הלב שומר שההווה לא יתפרק.
הנשמה נמצאת בתודעת הנצח.
עבר, הווה, עתיד.
נצח העם היהודי.

כן, לא סתם משפחה.
משפחה נצחית.

אתם תקועים איתנו לזמן בלתי מוגבל, ככה רצה ההוא למעלה. אם יש לכם תלונות תפנו אליו.

אנחנו נמצאים מרחק שנות אור מהתפיסה האזרחית של השמאל החילוני, מדובר בשני יקומים מקבילים שמדברים חייזרית זה לזה.

זה לא שאנחנו מלאכים שמיימיים שתמיד מתנהגים יפה, בכלל לא, אנחנו יודעים לעשות את המוות, לבלגן את החדר, לדפוק לכם בעצבים על הדלת של המקלחת כי אתם גומרים את המים החמים כמו פריווילגים, לאחרונה התחלנו גם לדרוש יותר שליטה על השלט של הטלוויזיה בסלון כי עוד 5 דקות מתחיל הפטריוטים, וכשאתם ממש מעצבנים אנחנו גם גומרים לכם את החלב במקרר רק כדי שלא ישאר לכם לקפה של הבוקר. נמאס לנו להיות הפראיירים של הבית ונמאס לנו שהבייביסיטר מרשה לכם להדליק מדורות בסלון ולנו אסור לנשום.
אנחנו מחזירים לכם, זה ברור.

אבל אנחנו לא שוכחים לרגע שאתם המשפחה שלנו.
אחים שהם בלתי, אבל אחים.
אהובים.

ארנון סגל החליט לפתוח את הגוף שלו ולהוציא ממנו איבר רק כדי להציל אח או אחות ממצוקה איומה, וזה כלכך לא משנה לו האם האח הפוטנציאלי הוא הבן של גלית דיסטל או הבן של זהבה גלאון.
משפחה אומרים לכם.

אתם יכולים לקרוא לזה גזענות או פאשיזם.

אנחנו קוראים לזה אהבה.

https://twitter.com/GalitDistel/status/1679443510552936454?t=64YFB9H9vPIrc8cFTLOzmA&s=08

.

אנונימי/ת
16.07.2023, 07:00

עצם תרומת האיברים הוא מעשה אלטרואיסטי ממדרגה ראשונה
לתורמים חיים ניתן לבחור ולפיכך הרופאים שניתחו והשתילו נהגו כשורה
מה לכם יפי הנפש כי תלינו?

אנונימי/ת
16.07.2023, 17:05

משפחת האדם? או משפחה מדרג אחר נניח כלל היונקים?

16.07.2023, 17:04

הבושה הגדולה היא שיתוף הפעולה של דוברות בי"ח בילינסון בהוצאת ההודעה לעיתונות. האם ארנון סגל שההיסטוריה המשפחתית שלו ידועה, אכן התנה זאת מראש, חשוב אבל פחות. האם היה מקום לותר על התרומה? אולי. אבל שדוברות של מוסד שהינו חלק מה"כללית" [בה אני עובד] שיתפה עם כך פעולה - זה לא !

אנונימי/ת
18.07.2023, 12:06

נראה שמה שנעשה לא היה בניגוד לחוק. בנוסף, אנשים מלומדים כאן הסבירו עד כמה המעשה היה נכון, אצילי ואפילו מוסרי. ונכון, לא כל אחד מאתנו היה עושה זאת. בסוף, הקורטקס אומר שכנראה זה כשר, אבל... היפותלמוס עדיין מאותת על תחושה חזקה של ריח.