חדשות

מישהו הפסיק את הזרם: הניתוח בוצע לאור פנס של טלפון נייד

במהלך ניתוח להוצאת גידול מלועה של פעוטה, החשמל נפל ומכונת ההנשמה קרסה | ד"ר יותם שקדי, מנהל היחידה לכירורגיה ראש-צוואר ברמב"ם, המשיך לנתח את הילדה לאורו של המכשיר הסלולרי

ניתוח בעלטה בחדר הניתוח של ביה"ח סנט פיטר'ס, אדיס אבבה, אתיופיה. צילום: ד"ר וסילה ראצ'ה

משלחת הומניטרית מרמב"ם שפעלה בשבוע שעבר באדיס אבבה, בירת אתיופיה, וטיפלה בתושבים מקומיים, נאלצה להתמודד עם הפסקת חשמל באמצע ניתוח להוצאת גידול מלועה של פעוטה. הפסקת חשמל הטילה חשיכה מוחלטת על חדר הניתוח. הגנרטור, שאמור היה לגבות את המערכת, לא פעל.

"הפסקות חשמל הן חלק מהחיים במדינות הללו", אומר ד"ר יותם שקדי, מנהל היחידה לכירורגיה ראש-צוואר ברמב"ם ומי שהוביל את המשלחת, "אולם אנחנו רגילים להמשיך לקבל את אספקת החשמל ממערכות הגיבוי. במקרה הזה, זה לא קרה והיינו צריכים להסתגל במהירות כיוון שהילדה שכבה על מיטת חדר הניתוח באמצע ההליך".

הרופאים התעשתו מהר ובתוך שניות ספורות המשיכו בניתוח לאור פנס הראש של ד"ר שקדי ומסכי הטלפונים הניידים של כל מי שעמד מסביב למיטת המטופלת. את עבודת מכונת ההנשמה, שעובדת על חשמל, החליף צוות ההרדמה המקומי בסיועו של ד"ר וסילה ראצ'ה, סגן מנהל מחלקת הרדמה ברמב"ם, שביצע את הפעולה באופן ידני.

הניתוח נמשך כך במשך למעלה מרבע שעה, עד שחזר החשמל לפעול. הניתוח, שנמשך גם לאחר מכן, הסתיים בהצלחה.

חברי משלחת רמב"ם לאתיופיה. מימין לשמאל: ד"ר ניר חייא, ד"ר יותם שקדי, אביבית ניטקה וד"ר וסילה ראצ'ה. צילום: דוברות ביה"ח

"יש הרבה מחשבות על תנאי עבודה במדינות עולם שלישי כשיוצאים למשלחות כאלו", אומר ד"ר שקדי, "אבל לעבוד בחדר ניתוח ללא חשמל - לא חלפה מחשבה כזאת בראשי. לשמחתי, לא נשקפה למטופלת שלנו סכנת חיים כתוצאה מהתקלה וסיימנו את המשימה בהצלחה".

שיתוף הפעולה בין רמב"ם לבית החולים סנט פיטר'ס בבירת אתיופיה החל לפני כשנה, אז נסע ד"ר שקדי לבית החולים האפריקאי לטובת פעילות הומניטרית בתחום ניתוחי ראש-צוואר. לפני כשלושה חודשים הגיעה לרמב"ם משלחת בכירה מאותו בית החולים לביקור גומלין וסיכום המשך שיתופי פעולה בין הגורמים.

לפני כשבוע יצאה משלחת מתנדבים נוספת מרמב"ם אל בית החולים האתיופי, במסגרתה הורחבה הפעילות לניתוחי ראש-צוואר וטיפולים גינקולוגיים שונים. המשלחת כללה את ד"ר שקדי, ד"ר ראצ'ה, ד"ר ניר חייא, מנהל היחידה הגניקולוגית ברמב"ם ואביבית ניטקה - אחות מתאמת ראש-צוואר. במהלך שהותם באדיס אבבה טיפלו חברי המשלחת בעשרות מטופלים מקומיים וביצעו למעלה מעשרה ניתוחים.

"יש לנו הרבה אהבה למקצוע, אבל יציאה מהשגרה היומיומית למציאות אחרת, כזו שמצריכה הרבה פעמים חשיבה מחוץ לקופסה או ניתוח לאור פנס ראש, נותנת לנו פרופורציה והרבה סיפוק, בעיקר כשמסיימים עוד ניתוח בהצלחה ונותנים סיוע למי שזקוק לו", מסכם ד"ר שקדי.

נושאים קשורים:  ד"ר יותם שקדי,  אדיס אבבה,  משלחת רפואית,  בית החולים רמב"ם,  הפסקת חשמל,  ד"ר וסילה ראצ'ה,  ד"ר ניר חייא
תגובות
05.07.2023, 19:07

כל הכבוד יותם!

07.07.2023, 11:38

תושייה יצירתית,מלא ההערכה.