חדשות

חוקרת המוח פרופ' ג'קי שילר זכתה בפרס מטעם קרן אדליס

פרס אנדרה כהן דלורו על מחקר רב תחומי ויוצא דופן בבריאות האדם הוענק לפרופ' שילר מהפקולטה לרפואה בטכניון | מחקריה של שילר, נוירוביולוגית ותיקה, מתמקדים בפיענוח המבנה המורכב של קליפת המוח

פרופ' ג'קי שילר, הפקולטה לרפואה בטכניון. צילום: ניצן זוהר

פרס אנדרה כהן דלורו לשנת 2023 ניתן לפרופ' ג'קי שילר מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט במסגרת אירועי הקורטוריון, חבר הנאמנים של הטכניון. פרופ' שילר הקדישה את הקריירה שלה לפענוח המבנה המורכב של קליפת המוח, היא חוקרת את היכולות החישוביות של קליפת המוח ובה בעת מנסה להבין את מנגנוני הלמידה וההשתנות הפיזית של תאים בקליפת המוח.

הפרס, שניתן במסגרת מכון אנדרה כהן דלורו למדע והנדסה בביו-רפואה, מוענק בכל שנה על מחקר רב-תחומי ויוצא דופן בבריאות האדם. הוא ניתן בשם קרן אדליס ומוקדש לזכרו של אנדרה כהן דלורו ז"ל.

פרופ' שילר הצטרפה לסגל הטכניון אחרי פוסט־דוקטורט אצל חתן פרס נובל ברט זקמן במכון מקס פלנק בגרמניה. היא נוירוביולוגית ותיקה החוקרת את המוח במסגרת שיתוף פעולה בינתחומי. בעבודתה המחקרית היא מתמקדת באופן שבו מעובד המידע ומאוחסן בקליפת המוח. המחקר שלה מתקדם בצירים מקבילים - היא חוקרת את היכולות החישוביות של קליפת המוח ובה בעת מנסה להבין את מנגנוני הלמידה וההשתנות הפיזית של תאים בקליפת המוח. לדבריה, "לתאים אלה יש יכולת מופלאה ללמוד כל הזמן - מהרגע שאנחנו נולדים עד סוף חיינו, אף שתאי המוח שלנו הולכים ומתים עם השנים.

"חקר המוח", מסבירה פרופ' שילר, "הוא כיום שדה מחקר מגוון ומולטי-דיסציפלינרי המצריך כלים הנדסיים מתקדמים, עבודה תאורטית מעמיקה וניסויים פרה-קליניים וקליניים. המחקרים שלי מתמקדים בהבנת מנגנונים של זיכרון ולמידה ברמה התאית והתת-תאית וברמת הרשת של קליפת המוח. אנחנו חוקרים את המנגנונים המאפשרים לימוד, ייצוג וזיכרון של תנועות חדשות. מעניין אותנו במיוחד כיצד סוגים שונים של תאים לומדים ומבצעים את תפקידם".

בניגוד למרבית המחקרים שעסקו בנושא, קבוצת המחקר של פרופ' שילר מתמקדת בייצוג מידע תנועתי ברמת הדנדריטים. "זוהי רמת רזולוציה שלא נחקרה קודם לכן, והיא מספקת הבנה מעמיקה של מנגנוני למידה וייצוג מידע", אומרת פרופ' שילר. "מאחר שהדנדריטים הם האברונים הנושאים את המידע, אנחנו מאמינים כי רק מחקר ברמה כזו יכול לספק הבנה עמוקה על התהליך. באופן זה עלה בידינו להתחקות אחרי המידע הבסיסי והעמוק ביותר לגבי האופן שבו המוח מייצר פקודות תנועה".

פרופ' שילר חוקרת גם מה משתבש בתאי קליפת המוח הללו במקרים פתופיזיולוגיים דוגמת מחלת פרקינסון. "באמצעות כלים מתקדמים מתחום הדימות, הגנטיקה, הווירולוגיה, ההתנהגות והחישוביות אנחנו חוקרים את התאים ברזולוציה חסרת תקדים. מעבר לעניין המדעי יש כאן פוטנציאל נרחב לפיתוח טיפולים למחלות שונות ומגוונות".

נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון, אמר בטקס כי "אנדרה כהן דלורו נפטר ב-2012, אולם מורשתו ממשיכה לשגשג בידיהם האמונות והאוהבות של נאמני קרן אדליס, גברת רבקה בוכריס ומר סידני בוכריס. פרופ' שילר היא חוקרת עתירת הישגים המממשת בעבודתה את השילוב המנצח בין רפואה וטכנולוגיה. כמו התאים בקליפת המוח, שאינם מפסיקים ללמוד במשך חייהם, גם ג'קי אינה מפסיקה ללמוד, לחקור ולהוביל את קבוצת המחקר שלה לתגליות דרמטיות ומעוררות השראה הנוגעות לאופן שבו אנו חושבים ומעבדים מידע. את כל זה היא עושה תוך פיתוח טכנולוגיות מקוריות וחדשניות לחקר המוח, שגם בהן יש תרומה עצומה לעולם המחקר וליישומים רפואיים".

קרן אדליס תומכת כיום בבנייתו של מכון חדש שישמש מוקד לפעילויות המחקר הבינתחומיות בבריאות האדם בטכניון ויכיל תשתיות מתקדמות החיוניות לטיפוח חדשנות, לרבות ציוד ומעבדות מהשורה הראשונה. המכון ישמש גם בית ליוזמת בריאות האדם שהחלה לפעול בטכניון – יוזמה שתאיץ מחקר חדשני בטכניון תוך התמקדות בחדשנות רפואית באמצעות שותפויות עם בתי חולים המסונפים לטכניון וחברות חדשניות לפיתוח תרופות ולהנדסה ביו-רפואית.

נושאים קשורים:  הטכניון,  פרס,  פרופ' ג'קי שילר,  פרופ' אורי סיון,  קרן אדליס,  חקר המוח,  חדשות
תגובות