חדשות

"הדסה עין כרם": לראשונה טיפול חדשני בסרטן לבלב שאינו נתיח

מטופלת עם סרטן לבלב מתקדם טופלה ב-ONCOSIL - חומר פעיל רדיואקטיבית המוזרק ישירות לרקמת הגידול תחת בקרת אולטראסאונד אנדוסקופי ומאפשר פגיעה סלקטיבית ברקמת הגידול

ד"ר דוד איצקוביץ, רופא בכיר מהמערך לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, הדסה עין כרם. "בזכות טכנולוגיה המתקדמת מתאפשר מתן מינון גבוה של קרינה מקומית לגידול עצמו ובהזרקה חד פעמית". צילום: דוברות הדסה

טיפול חדשני בתכשיר אונקוסיל (ONCOSIL) בשילוב עם כימותרפיה, בחולת סרטן לבלב שאינו ניתן לניתוח, בוצע לאחרונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הטיפול, שהוגדר כטכנולוגיה פורצת דרך על ידי ה-FDA, הראה נסיגה משמעותית בגודל הגידול.

סרטן הלבלב הוא אחד מסוגי הסרטן האלימים הידועים כיום. כ-40% מהמקרים מתגלים בשלב גרורתי, ואילו ב-30% מהמקרים מתגלה הסרטן בשלב מתקדם מקומית עם מעורבות של כלי דם גדולים וסמוכים על ידי הגידול, דבר המונע ניתוח להסרתו. במקרים שאינם ניתנים לניתוח, הטיפול המקובל הוא  כימותרפיה, ולעתים נעשה גם שימוש בקרינה חיצונית. בשנתיים האחרונות אושר הטיפול חדשני ב-ONCOSIL שמאפשר להוסיף קרינה ממוקדת ישירות לתוך הגידול הסרטני.

לפני מספר ימים התבצע הטיפול הראשון בחולה ירושלמית בת 68. המטופלת סובלת מסרטן לבלב מתקדם, אך בשל מיקום הגידול, באזור ראש הלבלב והתקדמותו המקומית, לא ניתן היה לנתח אותה. לכן, היא היתה מועמדת מצוינת לטיפול החדש.

ד"ר דוד איצקוביץ, רופא בכיר מהמערך לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד: "מדובר בפעולה חדשנית המיועדת לטיפול במטופלים עם סרטן לבלב מתקדם מקומית במקביל לטיפול כימותרפי".

צוות המערך הגסטרואנטרולוגי ב"הדסה עין כרם", שביצע את הטיפול. צילום: דוברות ביה"ח

לדבריו, ONCOSIL - חומר המיוצר בטכנולוגיה חדשנית, פעיל רדיואקטיבית ומוזרק ישירות לרקמת הגידול תחת בקרת אולטראסאונד אנדוסקופי (EUS) - מאפשר פגיעה סלקטיבית ברקמת הגידול עם פגיעה מינימלית באיברים הסמוכים. בזכות הטכנולוגיה המתקדמת שלו, הוא מאפשר מתן מינון גבוה של קרינה מקומית לגידול עצמו ובהזרקה חד פעמית.

"במחקר מבוקר שבוצע על חולים עם גידול לבלב מתקדם מקומית נמצא כי הטיפול ב-ONCOSIL שיפר את מדדי המעקב, הקטין את נפח הגידול ובחלק משמעותי מהמטופלים אפשר לנתח את החולים ולהסיר את הגידול לחלוטין. הטיפול", מסביר ד"ר איצקוביץ, "אינו מצריך אשפוז ברוב המקרים ואנו מבצעים אותו במכון הגסטרו בעזרת צוות מיומן של רופאים, אחיות ופיזיקאים, ובשילוב הצוות של מחלקה לרפואה גרעינית של 'הדסה"'.

ד"ר איצקוביץ מסכם: "כיום יש בעולם למעלה מ-200 חולים שטופלו ב-ONCOSIL והטכנולוגיה כבר מאושרת לשימוש באוסטרליה, ניו זילנד, אירופה וישראל".

נושאים קשורים:  סרטן הלבלב,  ONCOSIL,  ד"ר דוד איצקוביץ,  הדסה עין כרם,  חדשות
תגובות
06.06.2023, 20:04

כל הכבוד דודי!!!