חדשות

כך מכבידה הזדקנות האוכלוסיה על דירוג האשראי של מדינות

סוכנויות דירוג האשראי המובילות מזהירות: לצד הזינוק בשיעורי הריבית ובשל עלויות הטיפולים הרפואיים הגדלות ותשלומי הפנסיה - הזדקנות האוכלוסיה פוגעת כבר עתה בדירוגי האשראי של ממשלות רבות

"רק באוגוסט האחרון חתכו באכזריות בתגמולי הביטוח הסיעודי החודשיים, מסכום של כ-6,100 שקל לסכום של 5,500 שקל בגלל הכישלון של המדינה לממן אותם". צילום: שאטרסטוק

סוכנויות דירוג האשראי מזהירות מפני השפעה שלילית על דירוג האשראי במדינות שבהן אוכלוסיות מזדקנות דומיננטיות. "העלאות הריבית האחרונות העצימו את ההשפעה שתהיה לעלויות גבוהות יותר של תשלומי פנסיה וטיפולים רפואיים", כך מדווח כלכליסט מכתבתה של מרי מק'דוגל מה"פייננשל טיימס".

על פי הדיווח, "סוכנויות דירוג האשראי המובילות מודי'ס, S&P ופיץ' פרסמו כולן אזהרות לפיהן הזדקנות האוכלוסיה פוגעת כבר עתה בדירוגי האשראי של ממשלות" והצהירו כי ללא רפורמות, לא יהיה מנוס מהורדת הדירוג של המדינות. עיתוי האזהרות נובע מ"הזינוק בשיעורי הריבית בתגובה לעלייה החדה ביותר באינפלציה מזה שנות דור".

לדברי סוכנויות הדירוג, שני גורמים משפיעים על האשראי כתוצאה מהזדקנות האוכלוסיה: מצד אחד, יש צמצום באוכלוסיות בגיל העבודה ומצד שני, פגיעה במימון הציבורי בשל עלויות הטיפולים הרפואיים הגדלות ותשלומי הפנסיה. על פי הנציבות האירופאית, שיעור האוכלוסיה מעל גיל 65 יעלה מ-20% היום ל-30% ב-2050. שינויים אלה משפיעים גם על התחזיות עבור יפן וארה"ב.

חברות דירוג האשראי דורשות מהמדינות לנקוט בצעדים להפחתת העלויות כתוצאה מהזדקנות האוכלוסיה כדי לשמור על רמת הגירעון שלהן ומעריכות שעלויות הפנסיה יטפסו בממוצע ב-4.5 נקודות האחוז מהתמ"ג עד 2026 ויעמדו על 9.5%. התחזית מדברת גם על כך שבין 2022 ו-2060, ההוצאות על בריאות יעלו במדינה ממוצעת ב-2.7 נקודות האחוז של התמ"ג.

נושאים קשורים:  דירוג אשראי,  הזדקנות האוכלוסיה,  חדשות,  כלכלה,  הוצאה על בריאות
תגובות
29.05.2023, 18:59

אולי פשוט כל מי שהגיע לגיל הפנסיה או חלה במחלה קשה כרונית לחסל בשיטות "הומניות" כדי להצדיק ולשפר דירוג אשראי? האם כסף זה שורש הבעיות שלנו. ותזכרו כל מי שהיום צעיר- גם אתם תזדקנו. ותחשבו טוב לפני שאתם מסכימים לדבר כזה. אני גם הייתי בודק את הגיל של כותבת וגיל מחברי דו"חות בחברות דירוג האשראי. הגענו לזמנים טובים. היטלר צוחק על כל העולם.