חדשות

ארגוני מקצועות הבריאות: "תיקון חוק הכשרה מקצועית - בכייה לדורות"

ארגוני מקצועות הבריאות דורשים משר הבריאות לעצור את הליכי החקיקה הנוגעים להכשרה מקצועית של קלינאיות תקשורת ומרפאים בעיסוק - "סכנה מוחשית לפגיעה במאות אלפי מטופלים"

שר הבריאות משה ארבל. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ראשי ארגוני מקצועות הבריאות בישראל פנו בשבוע שעבר לשר הבריאות בבקשה כי יתערב באופן אישי ויעצור את הליכי החקיקה הנוגעים להכשרה מקצועית בתחום.

ד"ר אסנת סגל, יו"ר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, ד"ר ענת אלבז ורביטל גל, שתיהן יו"ר משותפת של החברה הישראלית לריפוי בעיסוק, פנו לשר הבריאות משה ארבל, בשמם של אלפי קלינאיות תקשורת ומרפאים בעיסוק בישראל בעקבות שתי הצעות לתיקון חוק מקצועות הבריאות שהונחו על שולחן הכנסת ומציעות לשנות את תנאי הסף לעיסוק במקצועות הבריאות.

"חשובה לנו התערבותך האישית בשתי הצעות לתיקון חוק, שתכליתן דריסת דרישות הסף לעיסוק במקצועות הבריאות דוגמת קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק – מקצועות אותם לומדים בישראל באקדמיה, בפיקוח מל"ג, ובהיקף של 3.5 שנות לימוד, 1,000 שעות התנסות מעשית (פרקטיקום) ומבחן הסמכה מטעם משרדך", נכתב בפנייה שכותרתה "סכנה מוחשית לפגיעה במאות אלפי מטופלים במקצוע/ות הבריאות".

הכותבות מפרטות בפנייתן את הנזקים שייגרמו אם הצעות החוק תעבורנה. "מדובר במקצועות רגישים ומדויקים מאוד, המשפיעים על איכות החיים של קשת גילאים מינקות ועד זיקנה. לא בכדי נדרשים לימודים ממושכים, מפוקחים שכן טיפול לקוי עלול לעלות בחיי אדם! ההצעות המסוכנות הללו מעוררות חשש כבד בקרב נשות הטיפול והמטופלים עצמם, שמא ייכנסו למקצוע גורמים ללא פיקוח ויסכנו ברישיון וביודעין את בריאות הציבור, לצד יצירת מציאות של רפואה לעשירים בלבד על ידי נשות מקצוע מנוסות ומפוקחות שיקבלו בקליניקות פרטיות, ואילו ציבור שידו אינה משגת ייאלץ 'להסתפק' בנשות מקצוע שלא עברו הכשרה מקפת ואינן מפוקחות כנדרש ע"י הרגולטור ולמעשה מסכנות את חייהן של המטופלים שלהן".

ההצעות לתיקון החוק מבקשות להכיר במי שיסיימו לימודי תעודה בסמינרים כמי שיכולות לעסוק במקצועות הבריאות. הכותבות מצטטות מתוך הנימוקים להצעות החוק ועל פיהם: "אוכלוסיות שונות נמנעו מלהיכנס אל שערי האקדמיה וממילא אל שערי התעסוקה, מטעמים תרבותיים ואחרים..." וכי "מטרתה של הצעת חוק זו היא להתמודד עם אתגר לאומי וחברתי ולעודד אוכלוסיות אלו להשתלב בעולם התעסוקה... וכי "קיים חוסר במטפלים במקצועות האמורים, בפרט בדרום הארץ".

הן מציינות כי "הדברים האמורים אינם תואמים את העובדות בשטח" ומפרטות כי אלפי נשים חרדיות למדו ועדיין לומדות במסלולים ייעודיים למגזר החרדי, המוכרים על ידי האקדמיה ועוסקות במקצועות הבריאות לאחר שהוסמכו ועמדו בכל כללי הלימודים וההכשרה. "רק השבוע התבשרנו על פתיחת חוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת בן גוריון בשנת הלימודים הקרובה ולפני כחודש ימים על פתיחת חוג לריפוי בעיסוק במכללה האקדמית בצפת", ציינו.

הכותבות מצרות על כך שלא נעשתה התייעצות עם השדרה המקצועית בטרם כתיבת הצעות החוק ומזכירות כי ברוב מדינות העולם דרישת הבסיס לעוסקים במקצועות אלה היא תואר אקדמי ולימודים מפוקחים.

הן מסיימות את מכתבן בקריאה לשמור על דיון מקצועי מבלי לערב אינטרסים זרים תוך הדגשה כי אין מחסור ממשי בעוסקים במקצועות הבריאות.

"אנו קוראים וקוראות לעירוב האגף לרישוי מקצועות רפואיים בסוגיה, כמי שאמון על הסוגיה במשרד הבריאות; למשרד הבריאות בניהולך יש אחריות דרמטית למנוע את קידום תיקון החקיקה הנ"ל. בסמכותך לפעול בכדי להשית את הפיקוח המקצועי של משרד הבריאות על תיקון חקיקה דרקוני שכזה, ולא לאפשר את קידום הצעת החקיקה מבלי שכל גורמי המקצוע הרלוונטיים ייתנו את דעתם על שינוי מהותי באיכויות ההכשרה והטיפול במקצועות הבריאות. אנו מבקשות להיפגש עימך ולהביא בפניך את טיעונינו המלאים כנגד מהלך, שהיה וייצא לפועל במשמרת שלך, יהווה בכייה לדורות".

נושאים קשורים:  מקצועות הבריאות,  קלינאות תקשורת,  ריפוי בעיסוק,  הצעת חוק,  חדשות,  שר הבריאות משה ארבל
תגובות

למה הרעיון הזה של מתן הרשאת עבודה חוקית לבוגרות לימודי תעודה במקצועות בריאות מפתיע מישהו ? יש בשוק לא מעט בנות, בעיקר בסקטור החרדי, שלומדות במכללות עלומות מקצועות כאלו ובינתיים אינן יכולות להתפרנס ולהביא משכורת הביתה לאברך הלומד. זה אינטרס מובהק של הגופים החרדיים לתת להם הכרה בתעודה , ויהיה להן ביקוש רב . הן זולות יותר, לא צריך לשלם להם משכורת אקדמאית . אז מה אם הן לא יודעות כמעט מאומה על האנטומיה של שרירי היד למשל , אפשר לשנן , אפילו בהתכתבות, לא צריך אפילו הרצאות פרונטליות . אפשר בזום ללמוד איך לנענע את היד של המטופל לסובב כך ואחר כך ככה , והנה יש לנו מטפלת בפגיעות של כף היד . ומצד שני יהיה להן ביקוש רב בכל מיני מוסדות סיעודיים בעיקר פרטיים אבל לא אופתע אם גם בקופות יאלצו לקלוט אותן . כי הן זולות (אני מכיר את הנושא ממערכת שירות רפואי למוסדות של הטיפול באדם המפגר) . לא צריך להכיר אנטומיה ובוודאי לא פיסיולוגיה , ולא צריך בכלל לדעת מה הבעיות המאפיינות למשל מטופל עם CP. העיקר להפעיל לו את היד .10 דקות , ולהמשיך הלאה. 6 מטופלים בשעה . לא רע. גם מבלי להבין מה עשית לכל מטופל . כולם יקבלו טיפול שוויוני -זהה. למה לא? וכל הצדדים יהנו - שפע תעסוקה לבוגרות בהתכתבות , ותמחור זול ככל האפשר למעסיקים . ידע מעמיק? בשביל מה זה טוב? 3 וחצי שנות לימוד - בלי פרנסה - זה יותר מדי . מספיק שנה לימודים , פעמיים בשבוע אחרי הצהריים . זה בוודאי לא ממאמץ להכניס יותר ויותר אנשי מקצוע מנוסים לעבודה במסלולי הבריאות . להיפך . להציף אותו בעובדות ברמה מינימלית . העיקר שיהיה רשום שיש מטפלת . ולשים V .זה מאד משתלב במגמה הכללית של הקטנת המומחיות בכל דבר . (מאמר של עו"ד יגודה, שממש משתלב היטב בתפיסת העולם המבהילה הזו ) .

אנונימי/ת
04.05.2023, 11:57

מנסים לפתור את החסר בקלינאיות ברפואה הציבורית על ידי הצפה בקלינאיות. לדעתי הבעיה הקשה היא לא חסר בקלינאיות. יש מספיק קלינאיות. הענין הוא שהן פשוט מעדיפות לעבוד בשוק הפרטי ולגבות 350 שקלים ל45 דקות וזו שחיתות שחייב לפתור לפני הכל.