חדשות

צו חדש של ה-FDA מתיר שיווק של מוצרי חימום טבק של אייקוס

"מוצרי טבק בוערים הם המזיקים ביותר", קובע ה-FDA, שבוחן חלופות לעישון סיגריות | יו"ר איגוד רפואי בריאות הציבור: "הטענה לנזק מופחת באידוי טבק נדונה ונפסלה - הרגולציה צריכה להיות זהה לכל מוצרי הטבק"

עישון אייקוס. אילוסטרציה

צו של מינהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA, מכיר בכך שלא כל מוצרי העישון שווים ברמת הסיכון ומתיר שיווק של שלושה סוגי יחידות חימום טבק של אייקוס (IQOS).

הצו, שפורסם בסוף ינואר, יצא בהמשך לשני צווים קודמים של הארגון בנושא, שבהם נימק ה-FDA את ההיתר בכך ש"מחקרים הראו שמעבר מסיגריות לאייקוס מפחית חשיפה לכימיקלים מזיקים".

בישראל אין מתייחסים לגישה בדבר רמות סיכון שונות למוצרי טבק שונים, וחלופות עישון כמו סיגריות אלקטרוניות ומוצרי חימום טבק, כפופות לכל החוקים והתקנות החלים על סיגריות רגילות, לרבות מיסוי גבוה.

יו"ר איגוד רפואי בריאות הציבור בישראל, פרופ' חגי לוין, דוחה את ההשוואה בין סיגריות רגילות למוצרי אידוי טבק. בתגובה למעיין פלג אבירם ב-Ynet אמר פרופ' לוין: "השבוע התפרסם מאמר חדש שלנו הממחיש כי המגבלות הקיימות היום על שיווק האייקוס ברשתות הדיגיטליות אינן מספקות, בארץ ובעולם. הטענה לנזק מופחת נדונה ונפסלה. פחות כימיקלים זאת טענה חסרת משמעות בריאותית, וגם אם היתה הוכחה לנזק מופחת (ואין), עדיין אני ורוב מומחי בריאות הציבור סבורים שהרגולציה צריכה להיות זהה: מוצרי טבק ממכרים ומזיקים לבריאות בהשוואה להיעדר שימוש בהם, שזאת ההשוואה הנכונה".

אייקוס הוא מכשיר אלקטרוני המחמם את הטבק ביחידות חימום, שאינן סיגריות ואינן ניתנות לעישון קונבנציונלי. כלומר, המכשיר מחמם את הטבק בשלמותו אך ללא שריפה (Heat Not Burn). שלא כמו סיגריה קונבנציונלית המייצרת אפר ועשן, יחידות החימום, המגיעות לטמפרטורה של עד 350 מעלות, מייצרות תרסיס אירוסול של אדי טבק המכילים ניקוטין.

כזכור, ביוני האחרון אסר ה-FDA על מכירת סיגריות אלקטרוניות מסוג ג'ול, שהוא מכשיר שמייצר אדים של נוזל המכיל ניקוטין, בניגוד לאייקוס שמחמם את הטבק בשלמותו.

רמות סיכון שונות

"מוצרי טבק בוערים הם המזיקים ביותר", קובע ה-FDA, שבוחן חלופות לעישון סיגריות. הצו החדש מתיר את שיווקם של שלושה מוצרים של פיליפ מוריס לחימום טבק: "היטס" מסוג סיינה (Sienna), ברונז (Bronze) ואמבר (Amber). זאת, על פי לשון הצו, בהתבסס על "הערכה מדעית קפדנית". עוד נכתב כי "יש לאשר את השיווק של מוצרים אלה כיוון שבין היתר, היתרונות עבור מעשנים בגירים עולים על הסיכונים לנוער.

עם זאת, ה-FDA מצהיר שהוא עשוי לבטל את ההיתר אם "היתרונות לא יעלו עוד על הסיכונים ברמת האוכלוסיה", כלומר אם תיווצר "עלייה ניכרת בשימוש בקרב נוער או מעשנים לשעבר, או ירידה במספר המעשנים הנוכחיים שעוברים לחלוטין למערכת האייקוס".

האישור לחלופות העישון לסיגריות ניתן על פי נוהל הנקרא MRTP, הליך הבודק מוצרי טבק שלהם פוטנציאל סיכון שונה. ב"פיליפ מוריס" מדגישים שאייקוס הוא מוצר אידוי הטבק הראשון והיחיד שזכה לקבל אישורי שיווק באמצעות הליך זה.

על פי נתוני החברה, היקף המעבר של מעשנים בגירים למוצרי חימום טבק מתחזק בשנים האחרונות כשהרוב המוחלט של המשתמשים הפסיקו לחלוטין לעשן סיגריות. נכון להיום, למעלה מ-19.5 מיליון מעשנים ב-70 מדינות ברחבי העולם משתמשים באייקוס, מתוכם 13.5 מיליון מעשנים הפסיקו לחלוטין לעשן סיגריות בוערות.

הצו מצטרף לשני צווים קודמים של ה-FDA, האחד מיולי 2020 והשני ממרץ 2022 שהתירו לשווק מוצרי אייקוס כחלופה מופחתת חשיפה לחומרים מזיקים עבור מעשנים בגירים, בצירוף ההצהרה כי: כי "מעבר מלא מסיגריות בוערות לאייקוס מפחית את החשיפה לכימיקלים מזיקים או בעלי פוטנציאל להזיק".

כמו המוצרים שאושרו בעבר, ה-FDA הציב הגבלות שיווק מחמירות על המוצרים החדשים במאמץ למנוע גישה וחשיפה של בני נוער. הצו מציין ש"כל מוצרי הטבק מזיקים ומי שלא משתמש כיום במוצרי טבק, במיוחד צעירים, לא צריך להתחיל", ומוסיף כי היתרי השיווק למוצרים אלה אינם מהווים הצהרה על כך שהם בטוחים או שיש לראותם כ"מאושרי FDA", כמו במקרה של תרופות שמאשר המינהל.

נושאים קשורים:  "אייקוס",  סיגריות אידוי,  עישון,  אישור ה-FDA,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
31.03.2023, 09:35

נו באמת דר לוין... לא הוכח?
עד מתי תעמוד על דם המעשנים אשר ממשיכים לעשן את עצמם למוות עם ההתעקשות הטפשית שלך?
בעולם אוטופי- לא יעשנו כלל
בעולם בו 20% מהאוכלוסיה הבוגרת מעשנת סיגריות בעירה חובה לתמוך בכל מעבר 5כנוחוגי שמפחית חשיפה.
ולומר "נזק זהה לבעירה ולאידוי" זו חוסר אחריות לאומית ולהיטות פתולוגית לתשומת לב.
האמת- האשמה במי שמאזין להיסטריה שלך. לא יאומן

העתקתי את התגובה הקודמת - בלי אנונימיות:
נו באמת דר לוין... לא הוכח?
עד מתי תעמוד על דם המעשנים אשר ממשיכים לעשן את עצמם למוות עם ההתעקשות הטפשית שלך?
בעולם אוטופי- לא יעשנו כלל
בעולם בו 20% מהאוכלוסיה הבוגרת מעשנת סיגריות בעירה חובה לתמוך בכל מעבר 5כנוחוגי שמפחית חשיפה.
ולומר "נזק זהה לבעירה ולאידוי" זו חוסר אחריות לאומית ולהיטות פתולוגית לתשומת לב.
האמת- האשמה במי שמאזין להיסטריה שלך. לא יאומן