חדשות

המסלול המהיר לגיוס רופאים עולים מצפון אמריקה לישראל

כ-400 אנשי רפואה, מתוכם כ-150 רופאות ורופאים מצפון אמריקה, הגיעו השבוע לכנס MedEx בניו ג'רזי והתראיינו לקראת שילובם בעבודה בישראל | חלקם ישולבו במקצוע עוזר רופא | גידול של 80% במספר הרופאים מארה"ב וקנדה שעלו לישראל בשנתיים האחרונות

קבוצת רופאים עולים ומארגני כנס MedEx. צילום: ניר אריאלי/ ארגון נפש בנפש

גידול של 80% במספר הרופאים מצפון אמריקה שעלו לישראל בשנתיים האחרונות. כך מדווח ארגון נפש בנפש שערך בתחילת השבוע את אירוע MedEx השנתי שלו בניו ג'רזי בארה"ב. הכנס מיועד לרופאים ולאנשי מקצועות הבריאות מצפון אמריקה, הבוחנים עלייה לישראל במהלך השנתיים הקרובות.

כ-400 אנשים מתחום מקצועות הרפואה, מתוכם כ-150 רופאות ורופאים, הגיעו לאירוע והתראיינו מול נציגי ההסתדרות הרפואית בישראל, נציגי קופות החולים ובתי חולים מובילים מרחבי הארץ, בהם איכילוב, הדסה, שיבא, שערי צדק, רמב"ם, בני ציון ועוד.

על רקע המחסור ההולך וגדל ברופאים בישראל, נערך הכנס זו השנה השנייה ברציפות ביוזמת ארגון נפש בנפש ובשיתוף משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, קק"ל, JNF-USA, משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית בישראל, בהשתתפות שרים, נבחרי ציבור וצמרת מערכת הבריאות. מטרתו היא לסייע לאנשי רפואה המעוניינים לעלות ארצה, לנחות בישראל כשבידם רישיון תעסוקה ומקום עבודה מובטח במערכת הבריאות.

נציגות "שיבא" מראיינות רופא אמריקאי. צילום: ניר אריאל/ ארגון נפש בנפש

בארגון נפש לנפש אומרים כי חל זינוק של כ-50% במספר הרופאים והרופאות מצפון אמריקה הבוחנים עלייה לישראל בשנים הקרובות והגיל החציוני של המעוניינים לעלות בשנתיים הקרובות ירד בכמעט 20 שנה, מגיל 66 בשנת 2022, לגיל 48 בשנת 2023.

במסגרת הכנס, המשתתפים החלו את תהליך המרת רישיון הרפואה וההכרה במומחיות שלהם עוד טרם עלייתם ארצה, וכן קיימו סבבי ראיונות עם נציגי בתי וקופות החולים במרכז ובפריפריה. מדובר ברופאים ורופאות בגילאי 65-30 מכל רחבי ארה"ב וקנדה, המשאירים מאחור קריירה מצליחה והכנסה גבוהה מהממוצע במשק הישראלי.

ראיונות עבודה בעמדת ה"כללית". צילום: ניר אריאלי/ ארגון נפש לנפש

מפגשים אלה נועדו לזרז את ההליכים הביורוקרטיים הכרוכים בעלייתם, ולטובת שילובם המיידי במקצועות אליהם הוכשרו, על מנת לספק למערכת הבריאות כוח אדם איכותי, מיומן ומנוסה במהירות.

באירוע הושם דגש על הצגת אפשרויות התעסוקה וההשתלבות בפריפריה, מתוך הבנה שהפערים בכוח האדם באזורים אלה גדולים במיוחד, והצפי לשנים הבאות אינו מאיר פנים. תחומי ההתמחות העיקריים אליהם נקלטו רופאים שעלו לישראל ב-2022 הם: רפואת ילדים, רפואה פנימית, רפואת משפחה, נוירולוגיה, רדיולוגיה, רפואת עיניים, פסיכיאטריה ועוד.

גיוס עוזרי רופא ובעלי מקצועות בריאות פרא-רפואיים

כחלק מהמהלך שמוביל ארגון נפש בנפש עם משרד הבריאות, להכרת והסדרת מקצוע עוזרי הרופא בישראל, התקיים בכנס מושב ייעודי בנושא. במהלכו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, שוחח עם המשתתפים שעתידים להיות הכוח החלוץ של התחום בארץ.

מקצוע "עוזר רופא" קיים כבר שנים בארה"ב הברית ובאירופה, ואלה מהווים כוח עזר משמעותי לצוות הרפואי ומפחיתים משמעותית את העומסים על מערכת הבריאות.

ד"ר מנדלוביץ ציין כי בשנים האחרונות משרד הבריאות משקיע מאמצים רבים כדי לתת מענה למחסור ברופאים וברופאות במערכת הבריאות. "במסגרת זו אנו פועלים בין היתר להעלאתם לארץ של אנשי צוות רפואי שיסייעו למערכת הרפואה, במטרה לשלש את מספר הרופאים העולים, כשהיעד הוא 600 רופאים עולים בשנה. זוהי משימה לאומית שאנו רואים בה חשיבות עליונה. כמו כן, אחת ממטרות הנסיעה היא גיוס עשרות עוזרי רופא, שעם הכנסת המקצוע החדש לישראל יוכלו לממש את עלייתם, להשתלב במערכת הבריאות ויהוו את דור המייסדים של המקצוע בארץ״.

הרב יהושע פס, מייסד ומנכ"ל "נפש בנפש", אמר: "בטוחני כי האירוע שמפגיש באופן בלתי אמצעי ותחת קורת גג אחת את צמרת מערכת הבריאות, יחד עם מאות אנשי רפואה מוכשרים מצפון אמריקה, יחזק את תשתיות שירותי הבריאות במדינה שלנו ויצעיד אותן שנים רבות קדימה".

לצד הרופאים, הגיעו לכנס הגיעו לכנס כ-250 אחים, רופאי שיניים, פסיכולוגים ובעלי מקצועות בריאות פרא-רפואיים נוספים, שצפויים לעלות לישראל מצפון אמריקה בטווח של בין חצי שנה לשנתיים.

לפי דו"ח ארגון הבריאות העולמי (WHO), מספר אנשי הצוות הרפואי, הצוות הסיעודי, המיילדות והפסיכולוגים בישראל נמוך מהממוצע האירופאי. בעוד הממוצע באירופה הינו 121 ל-10,000, בישראל מטפלים רק כ-90 אנשי צוות רפואי וסיעודי ביחס לאותו מספר של אנשים.

דו"ח של ה-OECD מאוקטובר 2022, מתריע כי שיעור הרופאות והרופאים בישראל שמתקרבים לגיל פרישה (עברו את גיל 55) הוא מהגבוהים במדינות הארגון וגבוה בהרבה מהממוצע, ומנגד שיעור הרופאים החדשים בוגרי מוסדות הלימוד בישראל הוא הנמוך ביותר בארגון.

ב"נפש לנפש" אומרים כי מאז הקמתו אשתקד, העלה הארגון לישראל כ-800 רופאים מומחים ו-2,000 בעלי מקצועות פרא-רפואיים כולל 400 אחיות. בכך, מציינים בארגון, נחסכו למדינה מעל 400 מיליון שקל בעלויות נמנעות של סבסוד שכר הלימוד של הרופאים והאחיות ושאר מקצועות הבריאות, וכך גם הוגדל מספר הרופאים בישראל ללא יצירת עומס נוסף על בתי החולים הנדרשים להכשיר את הסטודנטים לרפואה בחלק ההכשרה הקלינית.

נושאים קשורים:  ארגון נפש בנפש,  חדשות,  גיוס רופאים,  MedEx,  כנס,  מחסור ברופאים,  ד"ר ספי מנדלוביץ',  רופאים עולים
תגובות
אנונימי/ת
22.03.2023, 19:03

מעניין שארה"ב במגמת חסימה של רופאים מישראל לכניסה לתת-התמחות ומקשיחה תנאים ואנחנו מקלים על כניסה אלינו. מדוע לא ליצור תוכנית של חילופי רופאים - על כל מי שנכנס אלינו נשלח מישהו מאצלנו להשתלמות עמיתים בארה"ב.

אנונימי/ת
22.03.2023, 21:19

בטח אנטישמים. נגד ישראלים. תומכי BDS
או אולי האמריקאים לא רוצים פלווז בזול מישראל והודו? ורוצים לשמור את מכסות העבודה שלהם לרופאים מבפנים?

אנונימי/ת
22.03.2023, 22:13

כי הם לא צריכים אותך ואת צריכה אותם.

זאת בדיחה ? במצב הנוכחי של ההפיכה המשפטית/שלטונית איזה רופאה או רופא בר דעת ירצה להגיע לכאן

אנונימי/ת
22.03.2023, 19:10

בדיוק

אנונימי/ת
22.03.2023, 19:23

תתפלא כמה ירצו. מציע שתסתכל בתמונות של הרופאות והרופאים

רופאים חובשי כיפות

אנונימי/ת
22.03.2023, 19:35

שיביאו עימם טיוטא לחוקה

22.03.2023, 20:19

תגובות מרושעות ולא לענין
צעד נכון גם מעבר לציונות צרופה
מערכת הבריאות בארהב מסתבכת והולכת והרופאים הופכים ברובם שכירים, עדיין עם הכנסה גבוהה אבל הרגשה לא נעימה במיוחד
ברוכים הבאים

למה להתעלל ברופאים האמריקאים? למה לא להציל אותם כל זמן שאפשר? סהכ יהודים טובים.
למה הר״י לא תארגן להם , יחד עם טייסים בכירים, מילואימניקים ורופאים בכירים, מגילת יום החורבן שתספר להם לאיזו תהום שחורה הם מגיעים? כלכלה מתמוטטת, הרס של המערכת המישפטית, רעב כבד, דבר,שחין, ואם השמאל יקפיד להתפלל , גם מכת בכורות?
הרי חורבן בית שלישי נמצא ממש מעבר לפינה?
איפה האחריות האתית והמוסרית של מתנגדי הרפורמה??????

אנונימי/ת
22.03.2023, 21:01

האם רופאים אלו ידרשו לעבור מבחנים בכתב ובעל פה, כפי שנדרש מכל רופא ישראלי שרוצה לעבוד בארה"ב?

אנונימי/ת
22.03.2023, 21:18

אתה משווה?? מי צריך את מי? והאם אתה חושב שעשויה להיות בעית איכות מרופא בוגר שיקגו לעומת רופא בוגר אריאל??

אנונימי/ת
23.03.2023, 18:37

גם אם הוא בא משיקגו הו לא בהכרח טוב יותר מבוגר הארץ.

אנונימי/ת
22.03.2023, 22:14

השאלה לא כמה באים אלא כמה נשארים 😄