מחקרים

Glypican 3 עשוי לשמש כמטרה בסרטן נוירואנדוקריני של הערמונית

החלבון האונקו-עוברי Glypican 3 נמצא כבעל תפקיד רגולטורי בתאים נוירואנדוקריניים של סרטן הערמונית, וכך עשוי לשמש כמטרה טיפולית בסרטן זה

במסגרת מחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The Journal of Pathology', החוקרים זיהו את glypican-3י(GPC3), חלבון cell surface אונקו-עוברי (oncofetal), כחלבון ספציפי לתאים נוירואנדוקריניים (NE) בסרטן הערמונית.

תאיים NE מהווים ~1% מתאי האפיתל בגידולים שפירים של הערמונית ובאדנוקרצינומה של הערמונית (PCa: prostatic adenocarcinoma). עם זאת, תאים אלו הופכים למועשרים (enriched) ב-PCa לאחר טיפול הורמונלי ובמחלה עמידה לסירוס (CRPC: castration-resistant PCa).

קרוב ל-20% מהגידולים המטופלים הורמונלית חוזרים כסרטן נוירואנדוקריני של תאים קטנים (SCNC), המורכב כולו מתאי NE, אשר עשוי להיות תוצאה של clonal expansion או של lineage plasticity. משום שתאי NE אינם מבטאים קולטן אנדרוגן (AR), הם עמידים לטיפול הורמונלי ובכך תורמים לכישלון הטיפול.

מחקרים פונקציונליים הראו כי GPC3 משחק תפקיד קריטי בחיות (viability) של תאי NE ושל גידולים המציגים התמיינות (differentiation) של NE. כמו כן, נמצא כי הוא מעורב בוויסות ההומאוסטזיס וב-signaling של סידן.

תוצאות החוקרים מצביעות על כך ש-GPC3 מתבטא באופן ספציפי על ידי תאי NE, ולכן, חולים עם SCNC עשויים להתאים לטיפול ממוקד ל-GPC3. טיפול זה פותח בהקשר של סרטן הכבד, והדגים רעילות מינימלית בשל יכולת הביטוי הספציפית שלו לגידול.

מקור:

Butler, W., Xu, L., Zhou, Y., Cheng, Q., Hauck, S., He, Y., Marek, R., Hartman, Z., Cheng, L., Yang, Q., Wang, M.-E., Chen, M., Zhang, H., Armstrong, A.J. and Huang, J. (2023), Oncofetal protein glypican-3 is a biomarker and critical regulator of function for neuroendocrine cells in prostate cancer. J. Pathol.. Accepted Author Manuscript. https://doi.org/10.1002/path.6063

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומה נוירואנדוקרינית,  סרטן הערמונית,  סמנים ביולוגיים,  GPC3
תגובות