דעות

החירות אינה ניתנת לחלוקה - במאבק לדמוקרטיה חשוב להתבונן פנימה

ההתעוררות של רופאים.ות למאבק אזרחי, בעד הדמוקרטיה ונגד ההפיכה המשטרית, ראויה לשבח, אלא שחירויות יסוד נשללו באופן דרקוני דווקא במשבר בריאותי, באצטלה של מצב חירום, וכשכל זה התרחש, אנו, הרופאים, עמדנו מנגד

צילום: פנינה שלו

ההתעוררות של רופאים.ות למאבק אזרחי, בעד הדמוקרטיה ונגד ההפיכה המשטרית, ראויה לשבח. אמת, חירות ונקיון כפיים ברוח מגילת העצמאות הם ערכים שראוי שניאבק למענם. מאז ומתמיד היו הרופאים חלוצים בחזית של מאבקים ומחאות אזרחיות ברחבי העולם, הן משום שזה מקצוע שמושך אנשים עם אמפטיה ואכפתיות והן מתוקף אחריותנו ותפקידנו בחברה.

מתוך האוניברסליות של הערכים שבשמם המאבק מתקיים ברור שהחירות היא לכל אדם, ואינה ניתנת להפרדה: ללהט"ב, לערבי, לאתיופי, לפליט ולמי שבחרה לא להתחסן לקורונה. ואכן, מחמם את הלב שרופאים לוקחים חלק בפעילויות למען זכויות אדם במובן הרחב.

אלא שבשלוש השנים האחרונות נפל דבר בעולם ובישראל. חירויות יסוד נשללו באופן דרקוני דווקא במשבר בריאותי, וזאת באצטלה של מצב חירום: הופעלו סגרים, בידודים, איכונים, חובת בדיקה רפואית, עטיית מסיכות והפרדה של מחוסנים מלא מחוסנים. הנתונים והספרות העדכנית מראים שלהגבלות הללו אין ולא היתה יעילות בהפחתת התחלואה. אדרבא, נזקיהם לבריאות הגוף והנפש, לכלכלה, לחינוך ולחברה מורגשים עד היום.

ההגבלות, ולא הנגיף, היו למפץ עולמי שגורם אי יציבות כלכלית ופוליטית. ההגבלות שהוטלו על חופש התנועה, העיסוק והלימודים לא עמדו במבחנים אתיים של אפקטיביות, הכרחיות ומידתיות. הפטרנליזם הרפואי חזר ובגדול: "נפתח ונסגור כמו אקורדיון", כדבריו האומללים וחסרי הבסיס המקצועי של יועץ. כפייה בפועל של החיסון על כלל האוכלוסיה, גם על מי שאינם בסיכון, היתה לכאורה ניסוי רפואי בלי ההסכמה מדעת והבקרה המתחייבת. משרד הבריאות מתעלם עד היום מתופעות הלוואי הקשות של החיסון.

עבדנו קשה כדי להציל חיים, אבל בשתיקתנו היינו שותפים לפגיעה חסרת הצדקה מקצועית בחירויות אזרח וזכויות החולה, כאשר הממשלה עשתה שימוש נואל ברפואה להפעיל משטר אוטוריטרי

יש לומר את הדברים נכוחה: כשכל זה התרחש, אנו הרופאים עמדנו מנגד. עבדנו קשה כדי להציל חיים, אבל בשתיקתנו היינו שותפים לפגיעה חסרת הצדקה מקצועית בחירויות אזרח וזכויות החולה, כאשר הממשלה עשתה שימוש נואל ברפואה להפעיל משטר אוטוריטרי. אנו עצמנו עברנו שטיפת מוח ממוסדת מטעם משרד הבריאות, והוטעינו להאמין שכל זה היה נחוץ. ויתרנו על שיקול הדעת הקליני שלנו והתמכרנו להנחיות ביורוקרטיות וחסרות הגיון רפואי של אנשי בריאות הציבור. השלמנו ואף תמכנו בתו הירוק, שמנע ממיליון אנשים תנועה ולימודים וזאת בשעה שהיה ברור שהחיסון אינו מונע הידבקות. המון האנשים האלה נמצאים גם היום בפוסט טראומה, ועבורם האמון ברפואה התערער מאוד.

צריך לחזור ולקרוא את הספרות הרפואית במקור, ולא מתוך מצגות צבעוניות של משרד הבריאות וחברות התרופות, כדי לדעת את העובדות כהווייתן. קריאת פרק ה"שיטות" עשויה להבהיר לנו את ההטיה והמגמתיות במחקרים בשנות הקורונה.

שתקנו כאשר באמתלה של מצב חירום, שבפועל לא היה ולא נברא, נחקקו חוק הסמכויות ותקנות חירום אשר הפקיעו מהכנסת את הפיקוח על החלטות הממשלה, ובפועל ביטלו כבר בשנת 2020 את הפרדת הרשויות.

השתתפתי במספר ישיבות של ועדות הכנסת בתקופת הקורונה. כבר אז, כפי שמתרחש בוועדות הכנסת היום, לא התקיים דיון אמיתי: דעות אחרות הושתקו והכנסת היתה לחותמת גומי של הממשלה. אפילו בחודש שעבר שתקנו כשהכנסת האריכה בשנה נוספת, מתחת לרדאר, את חוק הסמכויות, כאשר הקורונה כבר מזמן מאחורינו וברור שאינה אלא עוד נגיף נשימתי מני רבים.

בימים אלה אני וחברי למועצת החירום הציבורית לקורונה הגשנו עתירה לבג"ץ נגד חובת חיסון קורונה לתלמידי ועובדי רפואה ומקצועות הבריאות, שעוגנה רק לאחרונה בחוזר מנכ"ל. מדוע יש צורך בחיסון עתיר תופעות לוואי שאינו מונע הידבקות לצעירים שאינם בסיכון מקורונה? סטודנטים רבים נאלצו, למרבה הצער, להפסיק את לימודיהם עקב הכפייה הזו, ומערכת הבריאות מאבדת מועמדות מוכשרות לעבודה. הייתי רוצה בג"ץ חזק ולא מורתע שיעניק סעד לאזרחים.

האוטוקרטיה בה אנו נאבקים היום צמחה לאחר תקופה שבה הממשלה עשתה שימוש לא ראוי ברפואה להצר חירויות יסוד, בעידוד ותמיכה של הממסד הרפואי. הפיל הזה שבחדר אינו יכול עוד לזכות מאיתנו להתעלמות ולהכחשה. לציבור מגיעה הכרה בסבלו והגיע הזמן להודות בחלקנו בו.

בעוד אנחנו נאבקים בהפיכה המשטרית בשמם של ערכים נעלים, חשוב להכיר בכך שהפרופסיה שלנו סבלה מכשל אתי ומקצועי חמור. אולי מתוך ההתעוררות העכשווית לפעולה למען החברה, עשויה לצמוח מודעות גם פנימה וגם החוצה להקשר הרחב

הדיסוננס הקוגניטיבי שלנו מקשה עלינו עד מאוד להפנים שבמעשינו או במחדלינו נהגנו שלא בהתאם לציווי הראשון של הרפואה: "קודם כל לא להזיק", גם אם היה הדבר מכוונות טובות.

בעוד אנחנו נאבקים בהפיכה המשטרית בשמם של ערכים נעלים, חשוב להכיר בכך שהפרופסיה שלנו סבלה מכשל אתי ומקצועי חמור. אולי מתוך ההתעוררות העכשווית לפעולה למען החברה בה אנו חיים עשויה לצמוח מודעות גם פנימה וגם החוצה להקשר הרחב. להתבוננות מפוכחת במראה יש ערך רב, ומתוך חמלה למטופלים שלנו וגם לעצמנו עשוי לבוא ריפוי הנחוץ מאוד לחברה, למערכת היחסים המקודשת בינינו לבין המטופלים ולשיקום אמון הציבור במערכת הבריאות והחוסן הציבורי. ההתעוררות של הדור הצעיר מחזקת את התקווה להחזיר את הרפואה ואת השלטון ויחסו עם הציבור לדרך של איזון, מקצועיות ואנושיות.

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  ד"ר יואב יחזקאלי,  הפיכה משטרית,  מחאה,  מגיפת הקורונה,  חיסונים,  סגרים,  מגבלות לציבור,  משרד הבריאות,  ממשלת ישראל
תגובות
02.03.2023, 23:42

תודה רבה לך ד"ר יחזקלי
על האומץ להילחם על האמת
על הקול השפוי ושמירת ערכי המקצוע גם במצב חירום
לצערי הרבה מהרופאים המשמיעים קול היום נקטו בעמדת שתיקה בשלוש שנים אחרונות , פחדו להשמיע בפומבי את דעתם האמיתית על דקטטורת הקורונה והעדיפו לשמרה בשיחות בחדרי חדרים.
ועדין הרוב לא מצליחים למצוא את הקשר בין מה שהיה בשלוש שנים אחרונות למה שקורה היום , שלש שלילית זכויות ופגיעה בערכי יסוד .

תודה רבה. מסכימה עם כל מילה. מתקשה להבין את העמידה שלנו, כקבוצה מקצועית, מנגד, שלא לומר את השתתפותנו הפעילה, בעידוד ויישום העוולות והגזרות שהושתו על הציבור. הכרחי חשבון נפש שלנו והסקת מסקנות כפרטים וכקבוצה, על מנת לוודא שלא נתרום שוב בעתיד לפגיעה כזו בבריאותם של האנשים.

ד"ר יואב יחזקאלי, במשך 3 שנים היית עקבי ורציף באמת שדיברת כשכל העולם ירד מהפסים ונהה אחר התרגיל המסחרי שהיתלו בנו חברות התרופות. לי לחבריי ולחברותיי היית, אתה וכל חברי מח"צ, כמו מים להולכים במדבר. יש האומרים שההתעוררות הנוכחית של הרופאים נובעת גם מרגשות אשמה. אבל לא בטוח שהנזקים שנגרמו הם ברי תיקון.
תודה לך ולקול שלך, ועל כך שאתה לא מפסיק להשמיע אותו

ד"ר יואב יחזקאלי, קול אמיץ וחשוב בשלוש שנים של קלון.

אנונימי/ת
03.03.2023, 10:41

זבלן שכל מכחיש קורונה עם קהל של כת תמהונים...
לא די לך בנזק שכבר גרמת? כעת ברצונך גם לתקוע מקלות בגלגלי ההתנגדות להפיכה המשטרית?
נראה שירדת מהפסים לחלוטין, והסיבה היחידה שאתה מקבל במה כאן, היא מודעות המערכת לבאזז שאתה מעורר, שכנראה חשוב לה...

אנונימי/ת
03.03.2023, 12:45

דר' יואב יחזקאלי אינו מכחיש קורונה, ובטח לא שייך לשום כת של תמהונים, אלא אומר את מה שמעטים העזו להגיד בזמנו, וכעת מודים בכך יותר ויותר, וזה שהחיסונים היו מוצדקים לאוכלוסיות בסיכון, אך בטח לא לצעירים ובריאים, וזאת כיוון שהחיסון לא מנע הדבקה.
יואב גם לא שם מקלות בגלגלי המחאה נגד ההפיכה המשטרית, ההיפך מכך. הוא רק שם זרקור על העובדה שהשינויים שהובילו לפגיעה בהפרדת הרשויות (חוק סמכויות, וכו') התחילו כבר לפני 3 שנים, תוך הסכמה שבשתיקה של גורמי הרפואה.

אנונימי/ת
10.03.2023, 05:21

דבר בגוף ראשון!🙂

אנונימי/ת
04.03.2023, 00:00

אתר פוליטיקה (פראבדה) אונלי הוא אתר האינטרנט המוביל בישראל לרופאים ולאנשי מקצוע בתחומי הרפואה.

אתר פוליטיקה אונלי מביא את מיטב תקצירי המאמרים מכתבי העת ומאגרי המידע הרפואיים המובילים בעולם, כיסוי נרחב של הנעשה בתחום הרפואה בישראל ובעולם, סקירת חדשות מתחום הרפואה, מאמרי דעה, מדורים בנושאי משפט ואתיקה רפואית, לוחות זמנים לאירועים וכנסים בתחומי הרפואה ועוד.

פוליטיקה אונלי משמש כפלטפורמת אינטרנט רשמית לאיגודים ולחברות המדעיים, הנהנים במסגרת האתר משירותי תוכן, שירותי חדשות, אפשרות לנהל את כלל הפעילות המקוונת שלהם באמצעות האתר ועוד שירותים נוספים רבים.

Political Only

הוקם ומנוהל על ידי קבוצת מדיה פארם

04.03.2023, 09:35

כל מילה בסלע. תמו הימים החשוכים של השתקת רופאים שזוכרים את שבועתם וייעודם לדאוג לבריאות כל אדם באשר הוא אדם.

04.03.2023, 11:38

באותם ימים, כאשר אני הזהרתי מפני זריקות הנשק הביולוגי, סתמו לי את הפה, אסרו עלי את הכניסה והושעיתי ממקום עבודתי ונאסר עלי להמשיך לנתח כל עוד איני מוזרק או מתמטש בנוסף, התבקשתי להפסיק להפיץ את ה"אג'נדה" שלי.
אני שמח שלא נכנעתי לשקרים של הממסד, המשכתי להזהיר את סובבי ושמרתי על האנושיות, האתיקה והיושרה המקצועית שלי.
חבל ומאכזב שרבים מאתנו לא היו ערים להבנת המתרחש במועד, כדי לעמוד על זכויותינו וזכויות הציבור על מנת למנוע את הזוועה הזאת.

קראתי בעיון את הרשימה של דר יחזקאלי, המסכמת למעשה את התיזה של מתנגדי החיסונים וקבוצות ניהיליסטיות אחרות המנסות עדיין לשכנע (לא ברור את מי) שמדיניות החיסונים וההגבלות על התנהגות בציבור היו חסרות תועלת ולכן יש לראות בהן פגיעה לא מידתית בחרויות הפרט.
לפני שנדון הטיעונים של דר יחזקאלי שהוא לא טרח לגבות בעובדות, יש לשאול שאלה אחת חשובה : מה הקשר בין התנהלות ממשלות בעולם (גם שלנו) בזמן מגיפת הקורונה לבין הפוגרום על מערכת המשפט והניסיונות לפגיעה רב מערכתית בחרויות הפרט בישראל 2023.
גם אם נעשו טעויות בזמן המגיפה אין בהן כדי להצדיק את מה שמתרחש כיום.
אולם לעצם טענותיו של דר יחזקאלי - מספר עובדות בסיסיות , ידועות שאין לגביהן מחלקות: במגפת השפעת הספרדית בגל הראשון ב1918 נפטרו בארה"ב כ 700,000 איש. בערים בחוף המערבי בהן הונהגה מדיניות תקיפה של עטית מסכות שיעור התמותה היה פחות ממחצית לעומת ערים בחוף המזרחי של "שמרו על חירויות האזרח ולא הייתה כפייה של התנהגות מניעתית. פער זה בתמותה הושג למרות החומרים המאד לא מושלמים מהם תפרו את המסכות, וכמובן העדר חיסון והעדר אמצעים לטיפול תומך.
במגפת הקורונה 2019-21 היו פערי -ענק בין שיעורי התחלואה והתמותה בין ארצות שהנהיגו מוקדם ובתקיפות משטר של בידוד, סגר, שימוש במסכות (טאיוון, סינגפור, יפן ,ישראל , פינלנד, נורבגיה ) לעומת מדינות בהן צעדים אלה ננקטו בעצלתיים (איטליה, בלגיה בריטניה ארה"ב) אני מזכיר רק ארצות שהן דמוקרטיות ואפשר להאמין לנתונים שלהן.
בישראל ננקטו אמצעים דרסטיים שכלא היו עדיין חיסונים, כשלא היה ידוע מה מידת ההדבקה של הווירוס ומה יהיה שיעור התחלואה הקשה והתמותה, ככל שהתמונה התבררה כך ההגבלות הפכו קלות יותר עד שבמקביל להשתלטות זני הווירוס מקבוצת האומיקרון שסכנתם זניחה, המגבלות הוסרו לחלוטין.
העולם המדעי והרפואי כולו למד להתנהלות מערכת הבריאות בארץ ורואה בה דוגמה ומופת. בדיעבד תמיד ימצא כי בשלבים כאלה ואחרים ניתן היה לעשות טוב יורת אבל לראות בהתנהלות משערת הבריאות במגפת הקורונה פגיעה מכוונת ומיותרת בחרויות הפרט- זו ,לצערי, דמגוגיה זולה ותו לא.
כמו אנשים קיצוניים שיש להם דעה ואסור לבלבל אותם עם עובדות כך דר יחזקאלי דבק בעמדה שהייתה שגויה ונטולת בסיס מתחילת אך כיום לאחר שמהלך המגיפה בחלקי עולם שונים ברורה והמשוואה הברורה בין מדיניות בריאות ותוצאות של תחלואה וממותה ברורות אף הן (כמובן בהתחשב בשלל גורמים נוספים כמו איכות הטיפול, מצב כלכלי, אקלים, צפיפות אוכלוסייה וכו') לטחון מחדש את הדייסה הישנה של מתנגדי החיסונים - פאתטי. לרמוז להקשר עם מה שקורה כעת- מרושע.

04.03.2023, 23:49

טוב לראות שעדיין יש באתר הזה אנשים רציניים כמו פרופ' רביד אשר מוכנים להתייחס באופן ענייני לטענות המופרכות של דר יחזקאלי ועוקביו. אכן, אנחנו במעבר מהיר בין סכנה אחת- הכחשת המגיפה, לאיום חדש - הכחשת השפעת ההפיכה השלטונית הדורסנית על הדמוקרטיה בישראל.

תודה על התיחסותך. אני ממליץ לך לקרוא ספרות רפואית במקור כדי להבין את המצב לאשורו. לדוגמה: סקירת Cochrane האחרונה על מסכות, והנחיות who ממרץ 2020, לפני שהשתנו בלי תימוכין. את עבודותיו של האפידמיולוג גון יואנידיס שהראה כבר באפריל 2020 ששיעור התמותה מקורונה ( wild type ) דומה לשפעת, וגבוה יותר רק במבוגרים. איך באופן חסר תקדים ברפואה השתיתו אבחנה על בדיקת pcr סופר רגישה, בלי להתיחס לסימפטומים. איך בניגוד לכל הגיון רפואי הכריחו מחלימים להתחסן, כאשר החסינות ממחלה טובה בהרבה מהחיסון. העבודות מראות שלסגרים, בידודים, סגירת בתי ספר ומסכות לא היתה שום השפעה על התחלואה, אלא נזקים עצומים. פשוט מפני שנגיף נשימתי מתנהג באופן טבעי בגלי תחלואה, ולחשוב שלנו בני האדם יש השפעה על התחלואה זה היבריס הזוי. למרבה הצער גם אתה נשבית בקונצפציה שרשויות הבריאות בארץ ובעולם עמלו קשה כדי להחדיר בנו. חברי ואני איננו מתנגדי חיסונים, חלקנו חוקרי חיסונים. התנגדנו לכפיית החיסונים שננקטה בו באופן ברוטלי ללא שום הצדקה, כי החיסון אינו מונע הידבקות, אדרבא על פי המחקר הוא מגביר אותה. מי שפעלו בניגוד למחקר, לתורות ההתמודדות עם מגיפות ( שאת חלקן כתבתי ) ולהגיון קליני הם כנראה מכחישי מדע. כמו שכתבתי אני מבין שהדברים קשים לעיכול למי שחונכו על ״קודם כל לא להזיק״, אבל זו המציאות ולהמשיך להכחיש אותה לא יועיל לפרופסיה שלנו שסבלה מכשל אתי ומקצועי עמוק

אוסיף על תגובתי שאתה מוזמן לקרוא חומרים מדעיים וחוות דעת מקצועיות באתר שלנו-מועצת החירום הציבורית לקורונה ( pecc ). ברשימת חברי המועצה מניח שתמצא אנשים מוכרים לך אישית, מבכירי הרופאים והמדענים בארץ. אני חוזר על ההזמנה שלי לכל לקיים דיון מקצועי פתוח ופומבי בנושא, לצערי עד היום אף גורם לא נענה להזמנה. ובשולי הדברים: השימוש במילים קשות כמו פאתטי, ניהיליסטי ומתנגד אינם תחליף לבירור העובדות ולדיון מקצועי

אנונימי/ת
06.03.2023, 19:44

פרופסור רביד
מוריד הכובע בפניך
תגובה נהדרת
למוביל אג'נדה שגויה
ד"ר ברר

אנונימי/ת
08.03.2023, 20:20

פרופסור רביד בעל מקצוע ובעל ידע גדול ברפואה. חבל שהוא מושך אותנו לפוליטיקה שיסודה בשטיפת מוח וניצול תקשורת לכך. והיום זה התפרץ וחבל שאנשים חושבים וחכמים לא מנסים להבין דברים ורק רואים דבר אחד. שנאה סותמת את השכל ומצפון.

אנונימי/ת
11.03.2023, 13:04

״מספר עובדות בסיסיות , ידועות שאין לגביהן מחלקות״

פה חשדתי. על כל ׳עובדה׳ ראוי במדע שתהיה מחלוקת.

למשל: יעיל ובטוח.
למשל: המסיכות עוזרות במניעת הדבקה בוירוס נשימתי. למשל: מי שנפטר מסיבה כלשהי, ויצאה לו בדיקת pcr חיובית…. נחשב בספירה של נפטרי קורונה.
למשל: מחוסן שנפטר מכל סיבה נפטר ׳עם חיסון׳. אבל לא, חלילה ׳מהחיסון׳.

13.03.2023, 09:41

החירות בשינוי שיטת בחירת השופטים

17.03.2023, 19:10

מסכים מאוד. יש לאפשר ריבוי קולות ודיון, ולעמוד מאחורי החוקה הרפואית לא להזיק, לכבד את עקרון האוטונומיה וההסכמה מדעת .