חדשות

מחאה נגד האלימות: מערכת הבריאות מושבתת היום

פעילות השגרה בבתי החולים, במרפאות ובמכונים מושבתת, למעט מקרי חירום | בר סימן טוב שיגר איגרת לרופאים ובה פירוט הצעדים לטיפול באלימות כלפי צוותים רפואיים בהם נקט משרד הבריאות

שביתה בבתי החולים. צילום אילוסטרציה: פלאש 90

שביתת הרופאים במחאה על האלימות הגואה בבתי החולים יצאה הבוקר לדרך. במסגרת השביתה פועלים בתי החולים והמרפאות בקהילה במתכונת שבת מצומצמת ופעילות השגרה בבתי החולים, במרפאות ובמכונים מושבתת, למעט מקרי חירום.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ניסה למנוע את השבתת המערכת ושיגר אתמול להר"'י מכתב פתוח ובו פירט את הצעדים שבהם נוקט המשרד כדי להיאבק באלימות המופנית כלפי צוותים רפואיים, אך בהר"י סירבו להיענות לבקשה ולבטל את ההשבתה.

במכתב המופנה אל "חברות וחברי צוותי הרפואה במערכת הבריאות," כתב המנכ"ל, בין השאר, "משרד הבריאות מגנה בכל תוקף אלימות זו ופועל וימשיך לפעול ללא הרף לעצור מציאות בלתי נסבלת זו. זכותכם כמי שפועלים במסירות רבה וניצבים בחזית העשייה, לעבוד בסביבה מוגנת ובטוחה וחובתנו לדאוג לכך. על מנת להתמודד עם תופעה זו באופן יעיל ומהיר, הוקמה ופעלה בשנה האחרונה ועדת יישום, הכוללת חברים מכלל הגורמים במערכת הבריאות וגופי השיטור, המשפט והאכיפה. במהלך השנה הועברו תכניות רבות מן הכוח אל הפועל".

בר סימן טוב פירט את הצעדים הננקטים כעת כדי להילחם בתופעת האלימות, וביניהם: עד כה נפתחו 23 נקודות משטרה מתוך 26 המתוכננות והוצבו 41 שוטרים מתוך 48 מתוכננים; ב-23 דצמבר 2022 החלה העברת משאבים לקופות החולים לקראת יישום תכנית נרחבת למניעת אלימות בקהילה, שתוקצבה בסך 14 מיליון שקל לשנת 2023; הוקמו "יחידות התערבות רכובות" למתן מענה מהיר למקרי אלימות בקהילה וכן נעשתה התקנה נרחבת של לחצני מצוקה.

כמו כן, הוכפל התקציב למאבטחי סל"א במרכזים לבריאות הנפש והוגדרו מחדש תפקידיהם; הורחב והועמק שיתוף הפעולה עם המשטרה כדי להקל על תהליך הגשת תלונה לא רק על ידי רופא אלא גם על ידי קב"ט, וגם באופן מקוון.

בחודש הבא, כך נמסר, ייפתח במשרד הבריאות קו חם לדיווח על אירועי אלימות. כן ייפתח דסק לניהול תלונות על אירועי אלימות, ותוקצבה תכנית למתן כלים נוספים להתמודדות עם מקרי אלימות.

במאמר פרשנות שכתבה רוני לינדר ב"דה מרקר", היא טוענת כי השביתה היא מקרה בוחן ליחסים בין מערכת הבריאות לממשלה. לדבריה, בעבר התנגדו בהר"י למינוי של בר סימן טוב למנכ"ל כיוון שאינו רופא, אך בסיבוב הנוכחי לא נשמעה כל התנגדות מצד הארגון ונראה היה כי הארגון מעוניין לפתוח דף חדש ביחסים עם משרד הבריאות. עוד ברקע, דו"ח של מכון המחקר פורום קהלת, שקורא לפירוק והחלשה משמעותית של ההסתדרות הרפואית. הדו"ח הוא מעין אקדח שמונח על השולחן ביחסים בין הר"י לממשלה.

נושאים קשורים:  שביתה,  אלימות כלפי צוות רפואי,  חדשות,  משרד הבריאות,  בתי חולים,  מרפאות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
23.01.2023, 11:35

שביתה מיותרת.
כבר מספר שנים אני כותב שעל הצוותים הרפואים ללמוד להגן על עצמם.
לאחרונה אני רואה שיש קולות נוספים באותו כיוון. אנשים סוף סוף מתחילים להבין

אנונימי/ת
23.01.2023, 18:31

למה הכוונה בהגנה על עצמם?
להכניס קורס קרב מגע בשנה ו' בפקולטה?

23.01.2023, 20:08

יש נוהל בהמלצת אנשי ביטחון (אחרי הדרכה כמובן) שכל עובדי המרפאה יקיפו את האלים בבת אחת עם המטופלים הכשירים לכך, זה גם עוצר אותו וגם מונע בריחה, וכמובן שאנשי ביטחון / משטרה יגיעו ממקום קרוב ובהקדם. לצערנו המעסיקים לא טורחים להביא את ההדרכות המתאימות.

23.01.2023, 22:31

צודק. בישראל מודל 2023 בכלל ובמערכת הבריאות בפרט, הגנה עצמית על שיטותיה השונות זה חיוני.

23.01.2023, 18:12

שלום לכלם
הייתה פעם תוכנית הכל דיבורים , זה היה היום .
חובה להטיל עונשים כבדים ובנוסף גם כסף .
ללא עונשים וכסף , דבר לא יזוז .
הרופאה שנפצעה קשות , לא שמעתי שהיצור שעשה זאת נענש ומה העונש.

אנונימי/ת
23.01.2023, 18:32

המשפט עוד לא הסתיים לדעתי

אנונימי/ת
23.01.2023, 19:24

על זה בהחלט צריך להלחם בכל האמצעים. על מנת שלא נפחד להגיע ולטפל במטופלים שכן מתנהכים כראוי וצא צריכים לסבול בגלל אנשים אלימים. ולא על שטויות פוליטיות שממציא השמאל בראשות התשקורת ערב ובוקר

23.01.2023, 20:04

בין היתר - עונשי מינימום לא פחות מהעונש שקיבל זה שזרק נעל על שופט(/ת?), מעצר מיידי בלי מעצר בית. סגירת תלונה מחוסר עניין לציבור צריכה להיות בלתי חוקית. המתפרעים יוכלו לקבל טיפול רפואי רק בעיר אחרת .
בעבר המעסיקים חשבו שאם הצוות ילמד להתנהג "יפה" האלימות תפחת; בכל שנות עבודתי קיבלנו אינ-סוף הדרכות להתנהגות "יפה" ורק הדרכה אחת מה עושים כשהאלימות מתרחשת. במרפאה בה עבדתי הנוהל שלמדנו התבצע כנראה רק פעם אחת בהצלחה רבה ביזמה מיידית של מ"מ מנהל המרפאה. אינטרקום שישמש כלחצן מצוקה לא הותקן במרפאה למרות בקשותינו החוזרות במשך שנים. במקום זה הותקן טלפון פנימי שעיקר תכליתו היתה לתקשורת של עובדי המשרד.
הר"י והסתדרות האחיות וכל ועדי העובדים צריכים לשאוף ולהילחם למילוי הדרישות הבטיחותיות הבסיסיות הללו ואחרות.

אנונימי/ת
23.01.2023, 22:50

חבל , חבל , חבל - שמארגני השביתות לדורותיהם אינם מבינים ומפנימים ! כי השביתות הללו לא!! עוזרות למנוע שום אלימות . לצערי הן רק!! מעצימות את המירמור , התסכול הכעס של ציבור שמשלם בבריאותו על חדלות של אנשים שממש לא מבינים כיצד להתמודד בצורה קונקרטית עם הבעיה . השביתות משיגות בדיוק!! את ההפך , וחושפות את כל מערכת הבריאות לתוקפנות יתר . טלו קורה מבין עינכם - ותטפלו בעבריינים בעונשים כבדים ביותר ללא רחמים , והתוצאות יבואו במהרה

אנונימי/ת
24.01.2023, 03:20

הפתרון שלי שונה מכולכםן. רובכם כאן פוטנציאל לאלימות וגם מתנסחים בהתאם. חינוך לסובלנות, הכלה ואמפתיה.
סדנאות וסימלציות יזומות.
אנשים לא מגיעים לבתי החולים עם כוונת תחילה לתקוף. לצוותים חלק באלימות זו. אני אשת צוות ולעיתים רואה עמיתים פשוט דוחים בלשון המעטה!
הפתרון על קצה המזלג:
פריזנטור/ ית שיסתובבו בשעות העומס ויוודאו שלום המבקרים
לצייד עם מכשירי קשר
נוכחות של בכיר בשעות הערב והלילה
לתגבר צוותים עם אחים ואחיות בכירות ועוד מיליון דרכים
בכלל צוות בכירים בשעות השיא
תקשיבו בתי החולים לא שדה קרב!! מזה הגנה עצמית ואומנות הלחימה? אנשים בעת צער ואובדן מתנהגים בהתאם לחינוכם בבית. דבר אחד וודאי לשנות גישות. המיון בשעות הבוקר והערב שוק.. ממש שוק.
זו דעתי. אל תפגעו

אנונימי/ת
24.01.2023, 03:23

פרופ' אש קיבלת משכורת עתק על סך 90.000 ברוטו. רופא ופרופסור. לא ראיתי שחוללת ניסים ונפלאות בזמן כהנותך. אפרופו מנכל משרד בריאות רופא אל לא חייב רופא.

אנונימי/ת
24.01.2023, 09:41

חינוך להכלה, אמפתיה וכו לא יעזור. גם לא פרזנטור שישאל לשלומם של אנשים בשיא הלחץ שלהם. אם כבר זה רק יעצבן אותם יותר.
האלימות מתפשטת בכל מקום ורואים את זה גם בכביש וברחוב. בין היתר הצפיפות שמתגברת במדינה מזינה את התהליך.
דווקא משום שאף אחד לא מגיע לבתי החולים בכוונה לתקוף, לא ניתן לצפות את זה. לצערנו גם לא ניתן למנוע כי זה עקב גורמים חיצוניים (עומס).
לכן הפיתרון היחיד שהצוותים ילמדו להגן על עצמם. לא כדי להרתיע אלא כדי להימנע מפגיעה כשאירוע מתרחש

אנונימי/ת
24.01.2023, 10:55

חוק החמץ העתידי : עוד נפט למדורת האלימות במערכת בבריאות.

אוהב שכול האנימוסים כותבים שהרופאים צריכים לדעת להגן על עצמם. חוגיקרב מגע, הגנה עצמית, שוקרים וגז. יש הרבה רעיונות.
אבל הם אנונימוסים כי הם מבינים שאף רופא ראוי לא יקבל את הצעתם. האחרים, אלו הגלויים, מנסים לתת פתרונות שאולי חלקם ישימים. מעצר עד תום ההליכים, אין סגירת תיק מחוסר עמין לציבוג או כי התוקף לא נמצא. הבאה למשפט בהקדם, עונשי מאסר רציניים ולא בדיחות. כנסות והחרמות רכוש. רק ענישה משמעותית תתן תוצאות. הסדר בבי"ח והמרפכה צריך להיות כמו בבית משפט.
לגבי הנתונים שפורסמו ע"י משרד הבריאות. האם יתכן שמרבית הצעדים חלפו מתחת עיני הציבור והרופאים ? הייתי מאוד שמח ללמוד היכן הוקמו כל כך הרבה תחנות משטגה והיכן מוקמו כול אותם השוטרים ויחידות ה"תגובה המהירה" הצדק צריך לא רק להעשות אלא גם להראות.
אז בנתיים על הר"י להמשיך ולפעול בכול המרץ, בצעדים נגד פגיעה ברופאים ועובדי ציבור