חדשות

"תושבי הפריפריה והחברה הערבית יענישו קופות חולים שייכנעו למל"ג"

כך מזהיר יו"ר הפורום האקדמי לקידום הבריאות בחברה הערבית וחבר הפורום לקידום האזרחי בגליל, בתגובה למכתב המל"ג האוסר על סטודנטים ישראלים לרפואה בחו"ל להשתתף בסבבים קליניים בארץ

סטודנטים לרפואה, הכשרה. אילוסטרציה

עו"ד מוראד מפרע, יו"ר הפורום האקדמי לקידום הבריאות בחברה הערבית וחבר הפורום האזרחי לקידום האזרחי בגליל, פרסם תגובה חריפה ביותר לדרישת המל"ג, שלא לאפשר לאלפי הסטודנטים הישראלים לרפואה הלומדים בחו"ל להשתתף בסבבים קליניים בבתי החולים בישראל, אלא בהסכמת האוניברסיטאות בארץ. במועצה להשכלה גבוהה הגיבו לדברים: "הטענות בדבר אפליית סטודנטים הלומדים רפואה בחו״ל משוללות כל יסוד".

המכתב למל"ג, שעורר את תגובתו הזועמת של עו"ד מפרע, נשלח בשבוע שעבר לד"ר אורלי וינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים של ה"כללית" על ידי פרופ' יוסי מקורי, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה, ובו אסר על בתי החולים המסונפים אקדמית לאוניברסיטאות בישראל, לאפשר לסטודנטים מחו"ל הכשרה קלינית.

"דרישת המל"ג משירותי בריאות כללית היא לא רק בעייתית מבחינה חוקית, אלא פוגענית וגזענית", כתב עו"ד מפרע. לדבריו, "בכוונת תושבי הפריפריה והחברה הערבית להעניש את קופות החולים שייענו לדרישה הפוגענית של המל"ג לגבי תלמידי רפואה הלומדים בחו"ל". עו"ד מפרע לא פירט כיצד, אך כתב כי "הציבור בפריפריה ובחברה הערבית ימצא דרך להעניש אותן".

"לאחרונה נודע לנו כי 'כללית' מקיימת במוסדותיה הכשרות קליניות לסטודנטים לרפואה הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל", כתב פרופ' מקורי. "השדות הקליניים להוראה ברפואה הם משאב לאומי מוגבל המחייב הקצאה על בסיס סדר עדיפות לאומי. הכשרות קליניות המתקיימות בישראל כחלק מלימודי רפואה יכולות להתקיים אך ורק באחריות מלאה ומטעם אוניברסיטה בישראל המוסמכת להעניק תואר ברפואה. לא יוכלו להתקיים במסגרת כללית סבבים קליניים לסטודנטים מאוניברסיטאות בחו"ל שלא באחריות אוניברסיטה ישראלית המוסמכת להעניק תואר ברפואה".

המכתב, שהוא חלק מניסיון מתמשך המל"ג להגביל את יכולתם של סטודנטים הלומדים בחו"ל לבצע סבבים קליניים בבתי החולים בישראל, עורר סערה בקרב הסטודנטים לרפואה בחו"ל. אחדים אמרו לאמצעי תקשורת ישראליים כי במידה שתימנע כניסתם לבתי החולים בישראל כדי להתנדב ולסייע במחלקות במהלך הסבבים הקליניים, לא מן הנמנע שלא ישובו לישראל לאחר תום לימודיהם.

בגילוי הדעת שפרסם עו"ד מפרע הוא טוען כי "המוסדות להשכלה גבוהה מספקים למערכת הבריאות בסך הכל 40% מהרופאים בישראל. אם מסתכלים על תמונת המצב בפריפריה, המצב עגום עוד יותר, מחלקות שלמות בפריפריה מצילות חיי אדם בלי שהן מאוישות אפילו על ידי בוגר אחד של האוניברסיטאות בישראל".

לדבריו, 60% מהרופאים החדשים בכל שנה הם בוגרי חו"ל, 80% מתוכם הם ישראלים וחמישית הם עולים. כ-90% מהבוגרים בחו"ל מגיעים מהחברה הערבית. "הם השדרה של הבריאות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, וזהו אינטרס לאומי שהם יעשו את הסבבים הקליניים שלהם בישראל ויכירו את מערכת הבריאות הישראלית".

עו"ד מפרע הוסיף כי "למרבה הצער, האקדמיה הרפואית הישראלית היא חסרת רגישות ופוגענית כלפי הפריפריה, לא מהיום. הממסד האקדמי הוא זה שניסה בכל דרך לעכב את ביטול הלימודים באוניברסיטאות ישראליות של תלמידי חו"ל שתפסו 15% מהשדות הקליניים בישראל. גם כאשר נפתחו לימודי הרפואה באריאל ב-2018  החליט הות"ת להמשיך בהפעלת התכניות הבינלאומיות לסטודנטים זרים לרפואה ולא לצמצם אותן.

"הכסף הגדול של הסטודנטים מחו"ל והגדלת הניקוד האקדמי של האוניברסיטאות היה יקר יותר לממסד האקדמי מאשר הפערים הזועקים לשמיים והמחסור החמור ברופאים. רק ידו החזקה של משרד הבריאות אילצה את האוניברסיטאות להבין שעליהן לוותר על הסטודנטים מחו"ל באיחור ניכר שעלה למדינת ישראל בחיי אדם.

"גם הפעם", טוען מפרע, "המל"ג דורש מקופת החולים הגדולה במדינה לפעול למען האינטרס האקדמי-סקטוריאלי שלו, במקום לטובת הבריאות בישראל. במידה שהקופות ייכנעו לדרישה המקוממת והגזענית של הות"ת, הציבור בפריפריה ובחברה הערבית ימצא דרך להעניש אותן".

עוד ציין עו"ד מפרע: "יוסי מקורי ועמיתיו לות"ת אולי לא צריכים את הפריפריה ולעולם לא יבחרו להתאשפז בבתי החולים שלנו בנגב ובגליל, אבל הקופות כן תלויות בנו, במשלמי המיסים, וכדאי שהן גם יקשיבו לנו כי אנחנו לקוח קצת יותר משמעותי מאותם מוסדות אליטיסטיים שדואגים רק לעצמם".

תגובת המועצה להשכלה גבוהה: "הטענות בדבר אפליית סטודנטים הלומדים רפואה בחו״ל משוללות כל יסוד. הצעד הנוכחי של המועצה להשכלה גבוהה נועד להסדיר את ההוראה הקלינית עבור אותם סטודנטים, תוך הקפדה על תיאום בין בתי החולים לבתי הספר לרפואה וזאת ללא כל פגיעה בסטודנטים עצמם.

"כבר ב-2012 המל"ג הסדירה את פעילות ההכשרה הקלינית בארץ בתכניות לימודים לקראת תואר ברפואה עבור סטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל. יתר על כן, המל״ג פעלה בשנים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה, בשיתוף עם משרד הבריאות והמוסדות האקדמאים, להגדלה משמעותיות של מספר הסטודנטים בבתי הספר לרפואה על מנת לצמצם את הפער במספר הרופאים הדרושים למערכת הרפואית בישראל".

נושאים קשורים:  מל"ג,  ות"ת,  פרופ' יוסי מקורי,  עו"ד מוראד מפרע,  חדשות,  לימודי רפואה בחו"ל,  הכשרת רופאים,  פריפריה
תגובות
אנונימי/ת
09.01.2023, 19:13

תושבי הפריפריה והחברה הערבית יענישו קופות חולים שייכנעו למל"ג -
לא הם לא.
אנחנו עצלנים. לא עוברים בנק. לא עוברים קופ"ח. בקושי מחליפים מותג בסופר. אז "החברה הערבית והאנשים בפריפריה" ינקמו בקופ"ח שלהם עקב עוול שעושים לסטודנטים לרפואה מהמגזר? מילים ריקות מתוכן, נו.
שם כסף שאפילו האבא של הסטודנט המדובר מחו"ל לא באמת יעבור קופ"ח בגלל זה.

אנונימי/ת
09.01.2023, 20:26

כתבה המבוססת על מידע שקרי שפורסם בynet.
אין כל נסיון למנוע הוראה קלינית מסטודנטים הלומדים בחו"ל. עו"ד מוראד פרסם הבוקר תגובה והתנצלות לאחר שבדק את עמדת המל"ג לאשורה.