מחקרים

חסר במיקרו-נוטריינטים בקרב חולים עם קוליטיס כיבית

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי בקרב חולי UC יש לבצע הערכה של מיקרו-נוטריינטים, וזאת מאחר ותיקון של חסרים אלו יכול להקל על השגת הפוגה

מערכת העיכול, קוליטיס (צילום: אילוסטרציה)
מערכת העיכול, קוליטיס (צילום: אילוסטרציה)

תת תזונה הינה בעיה שכיחה בקרב חולים עם מחלות מעי דלקתיות. בקרב חולי קוליטיס כיבית (Ulcerative Colitis – UC) עד 18-62% מהמטופלים מדווחים על תת- תזונה. במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת The Egyptian Journal of Internal Medicine ביקשו החוקרים להעריך את מצב המיקרו-נוטריינטים בקרב חולי UC נאיביים ואת המתאם לחומרת המחלה.

מחקר זה נערך במתכונת של מחקר מקרה-בקרה פרוספקטיבי. המחקר כלל 46 מטופלים אשר ביקרו ביחידה אנדוסקופיה בין אפריל 2019 לאפריל 2021. המטופלים חולקו ביחס של 1:1 לקבוצת הבריאים וקבוצת החולים. החולים סווגו ל-3 תתי-קבוצות על פי חומרת מחלתם (קל, בינוני וחמור), וזאת בהתבסס על ממצאי קולונוסקופיה ובדיקה היסטופתולוגית. סרום מהחולים נאסף ונבדק לרמות ברזל, מגנזיום, אבץ, סלניום ונחושת.

תוצאות המחקר הדגימו כי  המטופלים (17 גברים, 29 נשים) היו עם גיל ממוצע של 32 שנים. רמות הסרום של מגנזיום, אבץ וסלניום היו נמוכות משמעותית בקרב קבוצת החולים (p<0.001, 0.018 ו- <0.001, בהתאמה). מאידך, בהשוואה בין החולים לבריאים, רמות הברזל והנחושת לא הודגמו כשונות באופן מובהק. לאחר הגדרת חתך ערכי מגנזיום של 1.8 ומטה, הודגם הבדל מובהק סטטיסטית בין מקרי UC חמורים לבין חולים קלים-בינוניים. בהשוואה בין מקרי UC חמורים לקלים-בינוניים השטח מתחת לעקומה (AUC) עמד על 0.950 (P<0.001).

מתוצאות מחקר זה עולה כי בקרב חולי UC יש לבצע הערכה של מיקרו-נוטריינטים, וזאת מאחר ותיקון של חסרים אלו יכול להקל על השגת הפוגה. החוקרים קוראים לביצוע מחקר המשך אשר יבחן האם רמות המגנזיום יכולות לשמש מנבא של חומרת המחלה.

מקור:

Hussien, A., El-Moniem, S.A., Tawhid, Z. et al. Micronutrient deficiency among patients with ulcerative colitis. Egypt J Intern Med 34, 83 (2022). https://doi.org/10.1186/s43162-022-00171-3

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת מעי דלקתית,  קוליטיס כיבית,  תת-תזונה,  מיקרו-נוטריינטים
תגובות