חדשות

בדיקת דם הצליחה לזהות 83% ממקרי סרטן המעי הגס

בניסוי השתתפו 20 אלף איש | לבדיקה רגישות נמוכה יותר בזיהוי גידולים טרום סרטניים, אך הערכה היא כי תהיה לה היענות גבוהה יותר מאשר לקולונוסקופיה | פרופ' שירין: "נשקול להכניסה לישראל"

בדיקת דם. אילוסטרציה

חברת Guardant Health Inc האמריקאית דיווחה בסוף השבוע שבניסוי קליני שערכה בבדיקת דם שהיא מפתחת בשם Guardant DNA, הצליחה הבדיקה לזהות 83% ממקרי סרטן המעי הגס ו-13% מהגידולים הטרום סרטניים (אדנומות). כך נמסר על ידי סוכנות הידיעות רויטרס.

"לראשונה אנחנו מוכיחים שבדיקת דם באמת יכולה לזהות סרטן המעי הגס ברגישות גבוהה", אמר אמיר עלי טלסאז, מנכ"ל משותף של Guardant. מהחברה נמסר עוד, שבדיקת קולונוסקופיה, שנערכה בהמשך לניסוי, שללה סרטן המעי הגס בכ-10% מהנבדקים שקיבלו תוצאות חיוביות בבדיקת הדם. בניסוי השתתפו 20,000 איש.

החברה צפויה להגיש את סיכום נתוני המחקר למינהל המזון והתרופות האמריקאי בתחילת השנה הבאה, "בתקווה לקבל את אישור ה-FDA בתחילת 2024.

"זהו צורך קליני עצום שלא מסופק. יש עדיין 50 מיליון איש שבשלב זה לא ביצעו בדיקה לגילוי סרטן המעי הגס", ציין מנכ"ל Guardant.

רגישותה של בדיקה מתחרה בשם Cologuard - בדיקת DNA מבוססת צואה - גבוהה יותר והיא מזהה 92% ממקרי סרטן המעי הגס ו-42% מהפוליפים הטרום סרטניים, כך על פי נתונים של Exact Sciencesי(EXAS.O), המשווקת את הבדיקה. ואולם על פי ההערכות, בדיקת הדם החדשה עשויה להעלות משמעותית את שיעור המאובחנים בסרטן המעי הגס, שכן ההיענות לבדיקת דם הסמוי בצואה, הקיימת היום, היא נמוכה, כמו גם ההיענות לבדיקת קולונוסקופיה, שהיא בדיקה חודרנית ובמקרים רבים לא נעימה.

בחברה עומדים לפתח בדיקות דם נוספות לאבחון מוקדם של סרטן, וכעת מגויסים מתנדבים לניסוי בבדיקת דם לאיתור סרטן ריאות.

"אנחנו מעודדים מכל בדיקה שאינה פולשנית שתביא לגילוי מוקדם של סרטן", אמר ל-ynet פרופ' חיים שירין, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא ויו"ר האיגוד לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד.

"סרטן המעי הגס הוא מחלה שכיחה שניתנת למניעה, ואנו מקווים שיהיו תוצאות טובות בהקדם. מקורם של מרבית הגידולים הוא בפוליפים ואותם אנחנו רוצים לאתר, את הפוליפים המתקדמים לפני שיהפכו לגידולים. כשמאתרים גידולים, פירוש הדבר שאיחרנו. לפי הדיווח, הרגישות לגילוי פוליפים מתקדמים בבדיקה זו היא 13% בלבד, וזה לא מספיק, אבל נמתין לתוצאות הסופיות של המחקר, ואם הן יהיו טובות, נשקול להכניס את הבדיקה לארסנל שלנו".

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  פרופ' חיים שירין,  אבחון סרטן,  בדיקת דם,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.12.2022, 20:13

נקווה שבדיקת הדם לגילוי סרטן תכנס לארץ!
נשמע יעיל מאד

אנונימי/ת
19.12.2022, 20:58

פרסומת סמויה לגרדנט. מעניין למה. בעקבות התוצאות שלהם המנחה צנחה, בעוד שהמניה של אקסקט קפצה.

21.12.2022, 05:07

אשמח לראות תוצאות מתפרסמות בעיתון PEER REVIEWED ואחר כך נדבר על יעילות הבדיקה ואם כדאי להכניסה לסל. עד אז זה ברווז עיתונאי.