מחקרים

מהם המאפיינים של זאבת אדמנתית דיסקואידית בילדים?

הופעת פריחה דיסקואידית יחד עם מחלה סיסטמית קשורה למהלך אגרסיבי של זאבת

14.11.2022, 15:43

נכון להיום, ההיארעות של זאבת בילדים עם פריחה דיסקואידית איננה ידועה. לכן, מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את מאפייני הבסיס של מטופלים עם זאבת אדמנתית דיסקואידית שהופיעה בילדות.

במסגרת המחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology סקרו החוקרים תיקים רפואיים של מטופלים במרפאה דרמטולוגית ומרפאה ראומטולוגית ב-17 מרכזים רפואיים בחיפוש אחר מטופלים עם זאבת אדמנתית דיסקואידית. הקריטריונים להיכללות במחקר היו אבחנה קלינית או היסטופתולוגית של זאבת אדמנתית דיסקואידית כאשר גיל ההופעה היה מתחת ל-18. את מאפייני הבסיס של המטופלים אספו החוקרים במפגש הראשון שתועד. התוצאים בעלי עניין במחקר זה היו אבחנה של זאבת אדמנתית מערכתית בזמן הבסיס לפי ההגדרה של ה-American College of Rheumatology מ-1997 (תוצא ראשי) ולפי ההגדרה של הקריטריונים לפי ה-Systemic Lupus International Collaborating Clinics מ-2012 (תוצא שניוני).

תוצאות המחקר הראו כי מתוך למעלה מ-1,500 תיקים שנסרקו, 438 מטופלים עמדו בקריטריונים להיכללות במחקר. עוד נמצא כי עוקבת המטופלים הייתה מורכבת בעיקרה מנקבות (72%) ממוצאים אתניים מגוונים. כמו כן, נמצא כי אבחנה של זאבת אדמנתית מערכתית בביקור הבסיסי (זאבת אדמנתית דיסקואידית שהופיעה בילדות וזאבת אדמנתית מערכתית) הייתה קיימת ב-162 (37%) מטופלים לפי ה-American College of Rheumatology מ-1997 וב-181 (41%) מטופלים לפי ה-Systemic Lupus International Collaborating Clinics מ-2012. עוד גילו החוקרים כי מטופלים עם זאבת אדמנתית דיסקואידית שהופיעה בילדות וזאבת אדמנתית מערכתית היו מבוגרים יותר בזמן הופעת הפריחה (חציון – 12.9 לעומת 8.9, p<0.001), וכי הזמן מהופעת הזאבת האדמנתית הדיסקואידית ועד קבלת האבחנה היה קצר יותר לעומת מטופלים עם זאבת אדמנתית דיסקואידית בלבד (חציון – 2 חודשים לעומת 7 חודשים, p<0.001). בנוסף לכך מטופלים עם זאבת אדמנתית דיסקואידית שהופיעה בילדות וזאבת אדמנתית מערכתית היו בעלי סבירות גבוהה יותר להיות נקבות (p=0.004) עם פריחה דיסקואידית כוללנית ומחלה אגרסיבית יותר הכוללת מעורבות של איברי מטרה, סרולוגיה חיובית ורמות טיטר גבוהות יותר של ANAי(p<0.001).

אמנם מחקר זה היה מחקר רטרוספקטיבי, אך ממצאיו מראים כי אבחנה של זאבת אדמנתית דיסקואידית בגיל ההתבגרות צריכה להעלות צורך בבדיקת סקר לזאבת אדמנתית מערכתית.

מקור:

Ezeh N. et al. Journal of the American Academy of Dermatology (2022). https://doi.org/10.1016/j.jaad.2022.04.028

נושאים קשורים:  מחקרים,  זאבת,  זאבת אדמנתית מערכתית,  ANA,  פריחה
תגובות