חדשות

הכתובת היתה על הקיר: משרד הבריאות הוזהר מפני העומס באסותא

ביולי האחרון נמסרו למשרד הבריאות התרעות כי העומס יוצר "חשש לפגיעה משמעותית באיכות השירות למטופלות ובמקצועיות הצוותים" | מנהל יחידת ה-IVF התריע: "ייתכנו קשיים" בשל עומס בסופי שבוע וטיפולים בשעות הלילה

בית החולים אסותא ראשון לציון. צילום: Roman Yanushevsky/ שאטרסטוק

כבר בחודש יולי, חודשיים לפני שהתגלתה פרשת מחדל החלפת העוברים בבית החולים אסותא ראשון לציון, קיבל מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אזהרות בכתב על עומס, שעלול להיות מסוכן, ביחידות טיפולי ההפריה החוץ־גופית בבתי החולים הפרטיים, ובראשם אסותא רמת החייל ואסותא ראשל"צ. כך חושף הבוקר (א'), רן רזניק ב"ישראל היום".

בפני מנכ"ל המשרד וההנהלה הוצגו נתונים על גידול מתמיד במספר טיפולי הפוריות. עוד הוצגו התרעות כי הגידול בביקוש גורם להם "להגדיל את העומסים על התשתיות, להפעיל שירותים משש וחצי בבוקר ועד אחרי חצות, תוך חשש לפגיעה משמעותית ביעילות ובבטיחות של הטיפול, וגם להפעיל תשתיות שלא עומדות בתקנים הנדרשים. העומסים יוצרים חשש לפגיעה משמעותית באיכות השירות למטופלות ובמקצועיות הצוותים".

לפני קצת יותר משנה, באוגוסט 2021, כתב ד"ר טל שביט, מנהל המערך הגינקולוגי והיחידה להפריה חוץ־גופית באסותא לרופאים: "נפח הפעילות בסופי שבוע גדל בצורה משמעותית, הפעילות בימי שישי מסתיימת בשעות מאוד מאוחרות, ורופאים הביעו חוסר שביעות רצון מכך".

שביט עדכן כי עקב העומס פועל בית החולים לפתוח חדר ניתוח נוסף לשאיבת ביציות. כעבור חצי שנה התריע שוב מנהל היחידה על טיפולים בשעות מאוחרות וביקש מ"רופאים שנוהגים לבצע שאיבות בשעות הלילה, להיערך לכך ששעות אלו לא יהיו רלוונטיות יותר, לאחר שהושקעו מאמצים למנוע עבודה בשעות שאינן טובות למטופלות, לרופאים ולצוות".

על פי הדיווח, שביט הזהיר כי לאורך תקופת ההרצה "ייתכנו קשיים" בפעילות הסדירה ויש לציין כי לפי הפרסום הרשמי באתר משרד הבריאות, הבקרה האחרונה שערך המשרד באסותא ראשון לציון היתה ב־2015, ולפני כן ב־2011. ואולם, לדברי רופאים, משרד הבריאות לא ביצע שום מהלך משמעותי כדי להגביר את הפיקוח והבקרה על טיפולי הפוריות באסותא (ובשאר בתי החולים הפרטיים), כדי לצמצם את העומסים החריגים שעלולים לפגוע באיכות טיפולי הפוריות ובבטיחותם.

רופאים ומנהלים במערכת הבריאות אמרו ל"ישראל היום" כי ניכרת "פשיטת רגל שלטונית, ניהולית וציבורית" של משרד הבריאות הן בפיקוח השערורייתי על טיפולי הפוריות והן בכך שהמשרד לא מוביל את החקירה והטיפול בפרשת החלפת העוברים באסותא ראשון לציון, כפי שמתחייב, אלא מאפשר בעיקר לאסותא לעשות זאת.

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  טיפולי פוריות,  אסותא,  החלפת עוברים,  חדשות,  ד"ר טל שרביט
תגובות

אם היו בדיקות של משרד הבריאות ב 2011 וב 2015 זה מוכיח ש......
עכשיו , שיש תקלה , הם גילו שהם לא יודעים כלל מה קורה .
הוא אשר טענתי לא מכבר. הרשלנות היא ..טוב, עכשיו יחליפו שר ואנחנו יודעים מי הוא זה שרק הוא יכול, שינסה !