מחקרים

הטיפול עם מעכבי JAK לא נקשר עם סיכון לאירועים קרדיווסקולריים

בהשוואת בטיחות בין מעכבי JAK ובין אדלימומאב לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית לא נצפתה עלייה בשיעור האירועים התרומבואמבוליים או הקרדיווסקולריים

מוניטור לב, בעיות קרדיווסולריות (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Annals of Rheumatic Diseases', מטרת החוקרים הייתה להעריך את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים חמורים (MACEs: major adverse cardiovascular events) ולאירועים תרומבואמבוליים ורידיים (VTEs: venous thromboembolism events) באוכלוסייה גדולה של חולי דלקת מפרקים שגרונית במתאר עולם אמיתי, אשר החלו טיפול עם מעכבי JAK (טופסיטיניב ובריסיטיניב), בהשוואה לטיפול עם אדלימומאב.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר עוקבה מבוסס אוכלוסייה מתוך מערכת נתוני הבריאות הלאומית בצרפת. במחקר נכללו כל החולים בדלקת מפרקים שגרונית אשר קיבלו את המנה הראשונה של מעכבי JAK או של אדלימומאב בתקופה בין ה-1 ביולי 2017 ל-31 במאי 2021. קבוצת החשיפה החלה טיפול עם מעכבי JAK, והקבוצה ללא חשיפה החלה טיפול עם אדלימומאב. התוצא הראשוני של המחקר היה היארעות של MACE או של VTE. יחס הסיכונים המשוקלל נאמד עם ההסתברות ההפוכה של שיטת שקלול הטיפול, על מנת להתחשב במערפלנים בעקבות מתן מקביל של מתוטרקסט, כמשתנה הנמדד בכל נקודת זמן (time-varying variable)

במסגרת המחקר נאספו בסך הכל 15,835 מטופלים, מתוכם 8,481 ו-7,354 בקבוצות החשיפה וללא חשיפה (גיל ממוצע 59.3 ו-55.3 שנים, מתוכם נשים ב- 78.3% וב-71.2%, בהתאמה). במהלך תקופת המעקב אירעו 54 ו-35יMACEs ו-75 ו-32 VTEs בקבוצות החשיפה וללא חשיפה, בהתאמה. הסיכון ל-MACEs עבור הקבוצה שעברה חשיפה לעומת הקבוצה ללא חשיפה לא היה מובהק: יחס סיכונים משוקלל 1.0 (רווח בר-סמך של 95% 0.7 עד 1.5) (p=0.99), וכך גם הסיכון ל-VTEs לא היה מובהק: יחס סיכונים משוקלל 1.1 (רווח בר-סמך של 95% 0.7 עד 1.6) (p=0.63) . למרות המחסור בעוצמה סטטיסטית, התוצאות נמצאו עקביות גם בקרב מטופלים בני 65 ומעלה עם גורם סיכון קרדיווסקולרי אחד לפחות.

לסיכום, מחקר זה מספק נתונים מרגיעים לגבי הסיכון להיארעות של MACEs ושל VTEs בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית אשר החלו טיפול עם מעכבי JAK ובהשוואה לאדלימומאב. נתונים אלו כוללים גם חולים הנמצאים בסיכון גבוה לתחלואה קרדיווסקולרית.

מקור:

Hoisnard, L., Pina Vegas, L., Dray-Spira, R., Weill, A., Zureik, M., & Sbidian, E. (2022). Risk of major adverse cardiovascular and venous thromboembolism events in patients with rheumatoid arthritis exposed to JAK inhibitors versus adalimumab: a nationwide cohort study. Annals of the rheumatic diseases, annrheumdis-2022-222824. Advance online publication. https://doi.org/10.1136/ard-2022-222824

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית,  אירועים קרדיווסקולריים,  מעכבי JAK,  אדאלימומאב
תגובות