מחקרים

האם מתן טיפול מניעתי למדוכאי חיסון מפחית את התחלואה בקורונה?

מחקר ישראלי חדש מראה כי זריקת אבושלד (AZD7442) לאנשים עם דיכוי חיסוני חמור, מספקת הגנה מפני זיהום וריאנט האומיקרון ומפני תחלואה חמורה בו

בדיקת אנטיגן מהירה לקורונה. אילוסטרציה

מחקר ישראלי חדש מראה כי זריקת אבושלד לאנשים עם דיכוי חיסוני חמור, מספקת הגנה מפני זיהום האומיקרון ומפני תחלואה חמורה בו. לממצאי המחקר יש השלכות נרחבות על מדיניות בריאות הציבור ועל שירותי הבריאות שיש לתת לאדם עם דיכוי חיסוני. לפי המחקר, "תוצאות המחקר צפויות לעודד רופאים להמליץ על הטיפול באבושלד לחולים בעלי דיכוי חיסוני חמור".

מדינת ישראל, כמו מדינות רבות אחרות, חוותה מספר גלים של מחלת הקורונה (SARS-CoV-2), והייתה בין הראשונות שהטמיעו חיסון כלל ארצי, היעיל הן בהפחתת הזיהום והן בהפחתת חומרת המחלה. עם זאת, כבר במחקרים הראשונים נמצא כי יעילות החיסון פחותה עבור אנשים בעלי דיכוי חיסוני. בהיעדר חיסון יעיל עבורם, הקהילה המדעית התגייסה כדי למצוא טיפול מניעתי שיפחית את הסיכון לזיהום ולתחלואה קשה.

אבושלד היא תרופה הניתנת בהזרקה תוך שרירית שפותחה בחברת AstraZeneca. היא מורכבת משני נוגדנים חד שבטיים ארוכי טווח -  Tixagevimabי(AZD8895) ו-Cilgavimabי(AZD1061), שידוע כי הם נקשרים לחלבון הספייק של נגיף הקורונה ומנטרלים אותו.

התרופה נמצאה בטוחה ויעילה במניעת זיהום בנגיף הקורונה בשני ניסויים קליניים מתמשכים: ניסוי ה-PROVENT וניסוי ה-TACKLE. נתונים מניסוי PROVENT הדגימו ירידה של 83% בסיכון היחסי לפתח מחלה סימפטומטית, בהשוואה לטיפול בפלצבו, במעקב חציוני של 6 חודשים. בדומה לכך, ממצאים ראשוניים מניסוי ה-TACKLE הצביעו על הפחתת הסיכון היחסי לתחלואה קשה או למוות ב-51% בהשוואה לפלצבו, בקרב חולים סימפטומטיים.

בהתבסס על תוצאות אלו, התקבל אישור FDA לשימוש בתרופה כטיפול מונע לנגיף הקורונה. עם זאת, מחקרים סרולוגיים מצאו כי התרופה עשויה להיות פחות יעילה כנגד וריאנט האומיקרון. לאור זאת, המחקר החדש בחן את השפעת הטיפול באבושלד על חומרת התחלואה במהלך הגל החמישי של נגיף הקורונה, בו וריאנט האומיקרון היה השכיח ביותר.

המחקר נערך בקופת החולים מכבי - השנייה בגודלה בישראל. מטופלים מדוכאי חיסון מגיל 12 ומעלה שזוהו במסד הנתונים של הקופה, הוזמנו לקבל טיפול מונע באבושלד. שיעורי הזיהום והתחלואה הקשה הושוו בין אלו שקיבלו את הטיפול, לאלו שלא הגיעו לקבלו.

מתוך 825 מטופלים שקיבלו את הזריקה, 29 חלו בקורונה, בהשוואה ל-308 שחלו מתוך 4,300 מטופלים שלא הגיעו לקבל את הטיפול (p < 0.001). לאחר התאמת הנתונים, נמצא כי הטיפול המניעתי הוריד את הסיכוי לחלות ב-50%, בהשוואה לקבוצה שלא טופלה. אדם אחד שקיבל את הטיפול אושפז בעקבות המחלה, לעומת 27 שאושפזו בקבוצה שלא טופלה (p = 0.07). בקרב הקבוצה שקיבלה את הטיפול, לא נרשמה תמותה, בהשוואה ל-40 מקרי מוות בקבוצה השנייה (P = 0.005). לאחר התאמת הנתונים, נמצא כי מטופלים שקיבלו את הזריקה היו בסיכוי נמוך ב-92% לאשפוז או למוות.

לעדכון משרד הבריאות לגבי מינון אבושלד חדש, לחץ/י כאן

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  אבושילד,  דיכוי חיסוני,  נוגדנים חד-שבטיים