דעות

מאבק המתמחים יצא משליטה - היכן הרציונל של שביתת רעב?

שביתת הרעב של המתמחים היא תגובה היסטרית העושה שם רע לרופאים ומזיקה למאבק עצמו | מאבק מקצועי על תנאי עבודה צריך להתנהל באמצעים מקצועיים: שביתה והתפטרות

נציגי ארגון הרופאים המתמחים במסיבת עיתונאים; במרכז ד"ר ריי ביטון, יו"ר "מרשם". צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

שביתת הרעב של מספר רופאים מתמחים מראה כיצד מאבק על נושא כלשהו יכול לצאת משליטה וללבוש מימדים שאין בינם לבין המטרה המקורית דבר.

מבלי להביע דעה על המשמעות של המאבק לקיצור התורנויות ועל צדקתו, הרי זהו, בשורה התחתונה, מאבק על תנאי עבודה, אפילו לא על שכר. השובתים אינם מדוכאים ואינם עניים והמשטר אינו טוטליטרי ואיש אינו מונע מהם להפסיק לעבוד. אז היכן הרציונל של שביתת רעב?! זהו סוג של תגובה היסטרית העושה שם רע לרופאים ומזיקה למאבק עצמו.

שביתת רעב היא אמצעי קיצוני השמור למאבקים על חירות או על זכויות אזרח בסיסיות. בשנת 1983 הייתי אחד הדוברים הפעילים בשביתת הרופאים, אולם כאשר הרופאים הכריזו על שביתת רעב ונסעו לכנרת (זוכרים את המהלך הזה?), פרשתי מהמאבק והודעתי שאינני תומך בשביתת רעב.

כאז כן עתה, שביתת רעב היא אמצעי קיצוני הננקט בידי אנשים הסובלים מדיכוי. מאבק מקצועי על תנאי עבודה צריך להתנהל באמצעים מקצועיים, יעילים. שני האמצעים העיקריים הם שביתה והתפטרות.

נושאים קשורים:  פרופ' מוטי רביד,  מתמחים,  שביתת רעב,  קיצור תורנויות,  דעות,  חדשות
תגובות
09.09.2022, 09:28

מזדהה עם מוטי. גם שייך לדור שהובהר לו בתחילת ההתמחות שהרופא המתמחה הוא עבד של בית החולים במשך כל תקופת ההתמחות וכל יציאה הביתה היא סוג של אפטר. הכל השתנה העולם השתנה- כולנו השתנינו. עם זאת הסכמים שהושגו יש לכבד וזכותו של בעל מקצוע לפרוש, אגב בזמנו כשהגשנו מכתבי התפטרות שופטת בית הדין לעבודה פסלה אותם בנימוק של טובת הציבור גוברת על זכות חופש העיסוק...

אנונימי/ת
09.09.2022, 09:45

אני בעד מאבק המתמחים. הבעיה עם שביתת רעב - אם כל מאבק של כל סקטור במדינה יתחיל בשביתת רעב ויקבל פתרון קלוקל רק כדי להפסיק את השביתה, אזי כל התנהלות המדינה תיהרס. זה תקדים מסוכן

אנונימי/ת
09.09.2022, 15:15

צודק
בהצלחה למתמחים הדרך הרגילה.
כשאידלמן שבת רעב גמרנו עם שעון נוכחות ואפס שיפור בשכר או תנאים. הסכים לחתום על הכל רק שיתנו לו סנדוויץ.

אנונימי/ת
10.09.2022, 11:01

מה אתה מקשקש אפס שיפור בשכר ובתנאים? אנא בסס טענותיך (לא תוכל)

אנונימי/ת
09.09.2022, 18:26

פרופ' רביד, אני מכבד את דעתך, אך חושב שאתה שוגה.

העסקה של 26 שעות מייצרת סתירות בערכים רבים שמחנכים אליהם בעולם הרפואה. הרופא יידרש לנהוג כאדם שווה בין שווים ללא התנשאות, אך גם יידרש לתנאי עבודה שלא משקפים את צרכיו הפיזיולוגיים - זכור מילים אלו כאשר אתה טוען שאמצעים קיצוניים שמורים למאבקים על חירות או על זכויות אזרח בסיסיות.
זו מערכת שמתגאה בכך שלא מבדילה בין אדם לאדם, אך לצד זאת תנרמל הבדלה בין אדם לאדם על בסיס עיסוק. אם בחר לו האדם לעסוק ברפואה – "היעדר הצורך" בדברים חומריים כגון אכילה ושינה יהיו מקור לגאווה בקרב רבים מבכירי המערכת.
בעוד המתמכים מנסים לשפר את תנאי עבודתם ולשפר את רווחת חייהם, אתה מקטין מערכו של המאבק בעודך מתארו ככזה שעוסק ב"תנאי עבודה בלבד...". מדובר כאן בבריאותם של אנשים, מטופלים ומטפלים כאחד.
במשך שנים מנסים המתמחים לשפר את המצב, אך עמיתייך מקטינים אותם, לועגים להם וגם משתמשים בכל כלי שעומד לרשותם כדי לטרפד את המאבק ואף לפגוע אישית באלו שמובילים אותו. זכור זאת בפעם הבאה כאשר תטען בכעס ש"שביתת רעב היא אמצעי קיצוני הננקט בידי אנשים הסובלים מדיכוי"

אנונימי/ת
10.09.2022, 10:36

פרופ רביד צודק בהחלט
שימו לב שבראש המאבק עומדת דר ריי ביטון שהיא אחותה של שאשא ביטון שרת התרבות והמאבק בחלקו הוא פוליטי
ריי ביטון כבר לא מתמחה, מתפרנסת מהזרקת בוטוקס וחומרי מילוי וחולמת על פוליטיקה…

אנונימי/ת
10.09.2022, 15:57

נא לדייק
דר׳ ריי ביטון,אחותה של פרופ’ יפעת ביטון(מעולם המשפט)

שאפו גדול למתמחים ולמנהיגות המאבק. בפעם הראשונה, למיטב זכרוני, ששביתת רופאים מצליחה להביא הישג ממשי לרופאים.
יישר כוח