מחקרים

פלאקים בעורקי התרדמה וריבוד סיכונים לשבץ מוחי

מאפיינים מבניים של פלאק בעורקי התרדמה, כפי שנמדדים בשחזור תלת-מימדי של כלי הדם, עדיפים על פני מדד היצרות העורק על פי מחקר NASCET לצורך ניבוי היארעות שבץ מוחי בצד עם ההיצרות

ההתוויה הרגילה להתערבות במחלה א-תסמינית מבוססת על אחוז החסימה של עורק התרדמה הפנימי (internal Carotid Artery - ICA) כפי שנמדד בשיטה שהוצעה במחקר NASCETי(North American Symptomatic Carotid Endarterectomy Trial), אשר נותרה ללא עוצמה מספקת. רבים משתמשים באנגיוגרפיה בעזרת טומוגרפיה ממוחשבת (Computer Tomography Angiography - CTA) לצורך חישוב היצרות על פי NASCET, בדיקה אשר מאפשרת גם לבחון מבחינה מורפולוגית את הפלאקים בעורק התרדמה. במחקר זה החוקרים ביקשו לשפר את ריבוד הסיכונים לשבץ עבור מטופלים עם היצרות של ה-ICA בעזרת מידול תלת-מימדי וניתוח תמונה.

למחקר גוייסו נבדקים עם בדיקות CTA מתאימות לשחזור תלת-מימדי מתוך מאגר של מרכז שבץ של ה-NIHי(National Institutes of Health). העורקים פולחו ונבדקו בעזרת תוכנה שחישבה את שטח המגע (Contact Surface Area - CSA) בין הפלאק לבין זרימת הדם, וכן את נפח חלל כלי הדם באזור עם הפלאק (Lumen Volume - LV). מדדים חדישים אלו מתחשבים במבנה התלת-מימדי הייחודי לכל פלאק, ואלו הושוו בין קבוצת נבדקים שעברו שבץ מוחי לבין אלו שלא.

במחקר בחנו 134 עורקי תרדמה, 33 מהם נמצאו קשורים להיארעות שבץ מוחי בצד עם ההיצרות. תוצאות המחקר הדגימו כי פלאקים עם מתאם משמעותי להיארעות שבץ, נמצאו עם ערכים ממוצעים של CSA (541.53 מ"מ2) ו-LV (396.64 מ"מ3) גבוהים בהשוואה לפלאקים שאינם מקשורים להתפתחות שבץ (371.18 מ"מ2, ו-245.92 מ"מ3, בהתאמה). כאשר השוו שטח תחת עקומת ROC בין אחוז ההיצרות לפי NASCETי(0.65) לבין CSAי(0.74) ו-LVי(0.77), נמצא כי CSA ו-LV עדיפים על פני אחוז היצרות על פי NASCET מבחינת ניבוי שבץ מוחי במטופלים עם היצרות ב-ICA.

מסקנת החוקרים הייתה כי מאפיינים מבניים של פלאקים בעורקי התרדמה הינם קריטריונים נבדלים מ-NASCET לריבוד סיכונים להתפתחות שבץ. בנוסף נמצא כי ייתכן ומאפיינים אלו יכולים לשמש שיטה עדיפה להערכת סיכון לשבץ במטופלים עם היצרות בעורקי התרדמה.

מקור:

Ryan Gedney, et al. (2022) "Plaque contact surface area and lumen volume predict stroke risk in extracranial carotid artery stenosis." Journal of Vascular Surgery, August 2022. Vol. 76, Issue 2, p. 482-488. doi.org/10.1016/j.jvs.2022.03.008

נושאים קשורים:  מחקרים,  היצרות עורקים,  עורק התרדמה,  שבץ מוחי,  כלי דם
תגובות