מחקרים

תפקודי ריאות ודלקת בקרב ילדים עם אסתמה חדשה וסטטוס השמנה

ייתכן והשמנה קשורה להפרעה בתפקודי ריאות באסתמה בילדים ומתבגרים

17.08.2022, 14:17

הקשר בין השמנה ואסתמה עדיין איננו ברור עד תום. לכן, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לחקור את ההשפעה של משקל עודף והשמנה על תפקודי ריאות בקרב ילדים עם הופעת אסתמה חדשה, וכן לבחון גורמים סיבתיים אפשריים הקשורים להשמנת יתר ותחלואה באסתמה במקביל.

במסגרת המחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Nutrients גייסו החוקרים מטופלים בגילאי 5-17 עם אבחנה חדשה של אסתמה קלה עד בינונית בין יוני 2018 ומאי 2019 ממרפאת ריאות בשנחאי, סין. את המטופלים חילקו החוקרים ל-3 קבוצות: אסתמה עם משקל תקין, משקל עודף ואסתמה עם השמנה. כמו כן, נרשמה היסטוריה של אטופיה במשפחה והמחלות האלרגיות של המטופלים עצמם. לבסוף, תועדו תפקודי הריאות, FeNO, רמות אאוזינופילים, רמות IgE ספציפיות וכלליות בסרום וסמני דלקת בסרום (אדיפונקטין, לפטין וציטוקינים של Th1 ו-Th2) בכל המשתתפים.

במחקר השתתפו 407 מטופלים עם אסתמה (197 בעלי משקל תקין, 92 עם משקל עודף ו-118 סבלו מהשמנה). תוצאות המחקר הראו כי היית הירידה ביחס FEV1/FVC וב-FEF25-75% בקבוצות המטופלים עם אסתמה ומשקל עודף או השמנה. לעומת זאת, לא נמצאו הבדלים בין קבוצות המחקר במאפייני האלרגיה העיקריים. רמות לפטין היו גבוהות, בעוד שרמות אדיפונקטין היו נמוכות יותר בקרב אסתמטיים עם השמנת יתר. כמו כן, נרשמו רמות IL-16 גבוהות יותר בקרב יחידים עם אסתמה ומשקת עודף או השמנה בהשוואה למטופלים בעלי משקל תקין ואסתמה.

ממחקר זה עולה כי ייתכן ולהשמנה יש השפעה על הפרעה בתפקודי ריאות. כמו כן, בעוד שלדלקת אטופית תפקיד חשוב בהופעה של אסתמה, גם דלקת לא אטופית (הכוללת לפטין ואדיפונקטין) מעלה את הסיכון לחומרת אסתמה במטופלים הסובלים ממשקל עודף או השמנה. המשמעות של רמות IL-16 שונות בין הקבוצות צריכה להיבחן במחקרים נוספים.

מקור:

Ying X. et al. Nutrients (2022). https://doi.org/10.3390/nu14142968

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת טייפ 2 באסתמה,  השמנה,  אסתמה,  תפקודי ריאות
תגובות