COVID-19 עולמי

מחקר בריטי חדש הוכיח: מודל הבדיקות המהירות בסלובקיה הצליח

בדיקות האנטיגן המהירות הורידו את שיעור ההדבקה בקורונה בכ–60% בשבוע אחד ב-45 מחוזות בסלובקיה לאחר שני סבבי בדיקות המוניות

בדיקות המוניות לקורונה במכשיר סופיה. צילום: "סופיה-ישראל"

לאחר שראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הנחתה בחודש שעבר את בתי חולים וסניפי קופות החולים "לנקוט במשנה זהירות בפרשנות של תוצאות בדיקות קורונה שנעשו באמצעות מכשיר סופיה לבדיקות מהירות", וגורמי מקצוע במשרד הבריאות אף שקלו להפסיק את השימוש בבדיקות המהירות "בשל מקרים של תוצאות שגויות" ובשל רמת מהימנות נמוכה, חוקרים מבריטניה מדווחים על תוצאות מחקר חדש המוכיח כי בדיקות אנטיגן מהירות והמוניות הורידו את שיעור ההדבקה בסלובקיה בכ–60% בשבוע אחד ב-45 המחוזות שבהם נערכו שני סבבי בדיקות המוניות.

תוצאות המחקר פורסמו בסוף השבוע האחרון באתר medrxiv מבלי שעבר ביקורת עמיתים. לאחרונה קבע גם מחקר של אוניברסיטת הרווארד שביצוע בדיקות מהירות יכול לצמצם משמעותית את אחוז הנדבקים. החוקרים הדגישו שמדובר בקצב מספיק גבוה כדי לחסל את המגיפה בתוך שישה שבועות.  גם ארגון הבריאות העולמי ממליץ כיום על הרחבה מאסיבית של הבדיקות ברחבי העולם על ידי הגדלה מיידית של כמות בדיקות האבחון המהירות.

ב"סופיה-ישראל" טוענים כי "ברחבי העולם, בדיקות מיידיות והמוניות הוכיחו יעילות בהתמודדות עם הנגיף, לפחות עד הגעת החיסון המיוחל לכלל האוכלוסיה וככל הנראה גם אחריו". עוד מדגישים בחברה כי המודל הסלובקי יכול להצליח בישראל ביתר יעילות ואף למנוע סגר שלישי שכן משרד הבריאות רכש כ-300 מכשירים לבדיקת אנטיגן מיידית מאושרי FDA. המכשירים הופצו בבתי אבות, בקופות חולים, בחדרי מיון, בצבא, במשטרה, בשירות בתי הסוהר ובאיי התיירות הירוקים באילת ובים המלח.

ב"סופיה-ישראל" מסבירים כי כל מכשיר יכול לבצע כ-40 בדיקות לשעה עם קבלת תוצאה במקום בתוך 15 דקות; ביממה שלמה יכולים להיבדק באמצעות מכשיר אחד כ- 960 ישראלים; כאשר כ–300 מכשירים העובדים 24/7  יכולים לבדוק 288,000 ישראלים ביממה. ההערכה היא כי ביצוע בדיקות קורונה מהירות בתדירות גבוהה באוכלוסיה יסייע לעצור את שרשרת ההדבקה בזמן אמת במקום לבצע בדיקות מעבדה איטיות ומדויקות יותר עם תשובה כעבור מספר ימים.

"סופיה" (Sofia) היא טכנולוגיה ניידת חדשה שפותחה על ידי קווידל (Quidel) האמריקאית. מדובר במכשיר קטן וחכם המאפשר לבצע בדיקת קורונה מיידית עם תוצאות במקום ללא תלות במעבדה או שינוע דגימות. עלות הטכנולוגיה היא כשליש מעלות בדיקת מעבדה (PCR) רגילה והיא בדיקת האנטיגן המהירה הראשונה בעולם שאושרה על ידי ה–FDA והבדיקה המיידית היחידה שרשומה ופועלת כרגע בישראל באישור משרד הבריאות לשימוש על ידי צוותים רפואיים. יש עוד בדיקות מהירות אך הן עדיין בתהליכי רישום ותיקוף וכל שימוש בהן מחייב אישור הלסינקי לביצוע ניסויים קליניים בבני אדם.

נושאים קשורים:  בדיקות מהירות,  בדיקת סופיה,  סלובקיה,  מחקר,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
13.12.2020, 22:50

כדאי מאוד לאמץ את המודל, הממשלה משדרת חגיגות סוף הקורונה אבל אנחנו עוד רחוקים משם מאוד...

אנונימי/ת
14.12.2020, 13:33

עלות הטכנולוגיה היא כשליש מעלות בדיקת מעבדה? אז למה בונים עוד מעבדות במקום לעשות עוד בדירות מהירות? אפילו 2 לכל אחד זה עדיף.