קורונה בישראל

הסתייגות מהפעלת Sofia במלר"דים: "המכשיר בשלבי בדיקה ראשוניים"

ב"סורוקה" החלו להשתמש במכשיר לזיהוי מהיר של הנגיף, אך יו"ר עובדי המעבדות מזהירה: רגישות הבדיקה אינה גבוהה דיה, אין מערך לוגיסטי מתאים ויש צורך בעובדים מקצועיים להפעלתו

מכשיר סופיה במלר"ד "סורוקה". צילום: דוברות בית החולים

בעוד המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע הודיע אתמול (ג') כי החל להפעיל את מכשיר הסופיה (Sofia), המאפשר זיהוי מהיר של נגיף הקורונה בתוך כ-15 דקות, מזהירה היום יו"ר עובדי המעבדות אסתר אדמון כי המכשיר אינו אמין ב-100% וכי "רגישות הבדיקה בחולים סימפטומטיים עומדת רק על 84%".

אתמול כבר החלו לעבוד במלר"ד "סורוקה" עם מכשיר הסופיה המבוסס על זיהוי אנטיגני. ד"ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל המרכז הרפואי ומנהל המיון הפנימי, ציין כי "האבחון המהיר של חולה החשוד כחולה קורונה חשוב לתפעול המלר״ד, להפחתת חשיפת צוות לחולה חשוד וקיצור הזמן עד להחלטה על אשפוזו במחלקת קורונה או לחלופין שחרורו הביתה. יתרונו של המכשיר הוא בזיהוי הוודאי של נשאות לקורונה במיוחד לנבדקים עם תסמינים. הבדיקה נעשית תוך זמן קצר, מה שישפר את הזמינות לביצוע בדיקות קורונה והפחתת העומס במעבדות.

"על ידי בדיקה פשוטה באמצעות מטוש מתקבלת תוצאה חיובית או שלילית. במידה שהתשובה שלילית, נדרשת בדיקה רגילה נוספת (PCR) כך שהבדיקה תתרום בעיקר לזהות מהר יותר את החיוביים לנגיף", הסביר ד״ר שוורצפוקס.

אולם כאמור, יו"ר עובדי המעבדות הביעה את הסתייגותה משימוש במכשיר זה. היא אמנם בירכה על ה"רעיון לביצוע בדיקות המהירות במלר"דים, אך הוסיפה כי "השמחה מוקדמת מדי, כיוון שהמכשיר נמצא רק בשלבי בדיקה ראשונים וכבר נמצאו קשיים רבים בהפעלתו ובהבטחת איכות הבדיקות".

לדברי אדמון, במידה שהתשובה שלילית, חובה לבצע בדיקת (PCR) רגילה נוספת, כדי לשלול הידבקות. "בגלל רגישות הבדיקות", אמרה, "מכשיר הסופיה חייב להיות מוצב בחדר נפרד במיון, או להתבצע על ידי מנדף מסוג BSL-II. לא בכל חדרי המיון ישנה האפשרות להציבו בחדר נפרד, או לחלופין להשתמש במנדף הזה. בנוסף, ביצוע הבדיקות חייב להיערך על ידי עובד מיומן במיגון מלא, כאשר כל מי ששוהה בחדר, מחויב בלבוש ציוד מגן מלא.

אדמון גם התייחסה לאיכות הבדיקה: "חיטוי בין דגימות, דיוק בכמויות הנדרשות בעת הדיגום, רישום קפדני של רשימות העבודה, וכיול המכשיר דורשים ניסיון רב, לכן צוות רפואי או סיעודי במיון יתקשה לעמוד בדרישות הביצוע הנכון. חייבים לצוות לכל מכשיר עובד מעבדה ייעודי מיומן, שיערוך את הבדיקות בצורה מקצועית ומהימנה".

עוד טוענת אדמון כי מבחינה לוגיסטית, המכשיר אינו מומשק כרגע עם מערכות המחשוב של בתי החולים ולכן לא ניתן להעביר את תוצאות הבדיקה לתיקי המטופלים ולמעבדות. בנוסף, אין יכולת להעביר נתונים בממשק הקיים לגבי מטופלים חיוביים למשרד הבריאות. "זה פתח לבלבול ולאובדן נתונים, שעלול לגרום לפספוס חולים מאומתים, מאחר שנבדקים שלילים מחויבים לבצע בדיקת PCR נוספת", הסבירה אדמון.

"בשורה התחתונה", סיכמה אדמון, "בתי החולים חייבים לדאוג לכך שהמכשיר יופעל על ידי עובדי מעבדה מיומנים, בכל משמרת במרפאות או במיון הנשימתי. הפעלה נכונה של המכשיר אינה מתאימה לצוות סיעודי או רפואי המבצע מספר רב של מטלות אחרות, ובטח לא לריבוי משתמשים באותה משמרת".

נושאים קשורים:  בדיקת סופיה,  ד"ר דן שוורצפוקס,  סורוקה,  מלר"ד,  אסתר אדמון,  חדשות,  קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות

ניכר בעליל שהגב' אדמון מונעת משיקולים זרים, מתעלמת מהמצב המיוחד בו אנו נתונים ודואגת לסקטור עובדי המעבדה ולרווחתם יותר מאשר למטופלים עצמם

אנונימי/ת
08.10.2020, 11:19

בתור יושבת ראש עובדי המעבדות , תפקידה הוא לדאוג לסקטור עובדי המעבדה ולרווחתם ולא למטופלים.
כך שהביקורת שלך לא מובנת.

אנונימי/ת
09.10.2020, 09:58

כאשר הדאגה לעובדים באה בכסות דאגה למטופלים היא מאבדת מאמינותה. זה נכון גם להרבה מהפעולות של ההסתדרות הרפואית.

אנונימי/ת
09.10.2020, 11:20

כאן אני מסכים איתך. אין צורך לעטוף את הדאגה לעובדים באיצטלות אחרות. וזה נכון גם לגבי ההסתדרות הרפואית. אפשר להצהיר שהמטרה היא לדאוג לעובדים בראש מורם ובלי להתבייש.
יש לנו מה ללמוד מנציגי ועד של הסתדרות המורים, עובדי הרכבת ועובדי הנמלים. לא הם מתביישים להילחם עבור העובדים שלהם, וההשגים שלהם אינם פחותים.