פודקאסט

פרופ' ארי שמיס: "השר"פ הפך למילה מגונה וזו בכייה לדורות"

מנכ"ל "אסותא מרכזים רפואיים" בראיון מיוחד ל-Doctalk: "צריך להשתמש בכספי השר"פ כדי לממן פעילות ציבורית - תחילה בפריפריה ואח"כ בכל הארץ"` על המחסור ברופאים: "הגיע הזמן להקים בית ספר פרטי לרפואה בישראל"; האזינו לתכנית המלאה

13.09.2017, 14:28
הילה קורח, מאיה רונן ופרופ' ארי שמיס

מנכ"ל "אסותא מרכזים רפואיים", פרופ' ארי שמיס, בראיון מיוחד ל-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל, בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. הראיון עסק רבות במתח בין הרפואה הפרטית לציבורית בישראל, פתיחת ביה"ח החדש באשדוד ועוד.

פרופ' שמיס הציע מודל להעלאת הסטנדרטים של בתי החולים הציבוריים: "תקציב משרד הבריאות לא צפוי לגדול באופן משמעותי בשנים הקרובות, ומהצד השני יש את נושא הביטוחים הרפואיים והשב"ן, שם יש המון כסף שלא מנוצל לטובת המערכת הציבורית. אז אם בתי החולים הציבוריים יוכלו להשתמש בכספי השב"ן והביטוחים הפרטיים לטובת שיפור התשתיות והשירות - מה רע בזה?"

"עשו כתבה בערוץ 2 על תא הלחץ ב'אסף הרופא'", המשיך פרופ' שמיס, "ההיצע יצר ביקוש ועכשיו יש שם תור לשנתיים קדימה. למה לא לתת היתר לתא לחץ כזה בבי"ח פוריה, כדי שיוכל לעשות ממנו כסף ולממן את הפעילות הציבורית שלו? צריך להשתמש בשר"פ כדי לממן פעילות ציבורית. אין ברירה. אבל כשבאים עם זה למשרד הבריאות והאוצר הם לא מוכנים לשמוע כי שר"פ הפך להיות מילה מגונה וזו בכייה לדורות".

פרופ' שמיס הציע פתרון גם לבעיית המחסור ברופאים בישראל: "הגיע הזמן להפעיל בי"ס פרטי לרפואה, שיקבע קריטריונים סבירים לקבלה. לא יכול להיות שכל כך הרבה אנשים איכותיים לא יכולים להתקבל לרפואה בישראל. אנחנו צריכים שיהיו כמה מאות בוגרים, לא עשרות. גם בהתמחויות עצמן אנחנו כושלים כי לא נותנים מספיק תקנים".

בשיחה התייחס פרופ' שמיס להיבטים שונים בתפר שבין רפואה פרטית לציבורית בישראל, המהלכים הבאים של אסותא ("אם ייצא מכרז לבית חולים בבאר שבע - אסותא תלך עליו"), סיפורים אישיים מהקריירה ועוד. בנוסף, בפינת "המתמחה" התארחה ד"ר מילנה טוקוץ', על המעבר מלימודים בחו"ל להתמחות בפנימית בוולפסון.

לו"ז האזנה:

1:57 אסותא אשדוד - מה חדש

4:53 מניהול ציבורי לניהול פרטי - דברים שרואים משם

7:50 בי"ח ציבורי שמנוהל ע"י חברה פרטית: מה ההשלכות?

12:02 איך תימנעו מתופעת "הזקנה במסדרון"?

15:55 משבר כוח האדם בישראל

25:45 טכנולוגיות חדשות באשדוד

28:38 העלאת הסטנדרטים ברפואה הציבורית

41:00 אסותא - לא רק נדל"ן רפואי

45:50 נקודות לשיפור באסותא

50:22 משבר הדסה

54:15 המעבר מטיפול לניהול

57:32 סיפור המקרה שהגיע ל"שיקגו הופ"

1:01:14 תכניות לעתיד

1:03:49 פינת המתמחה: ד"ר מילנה טוקוץ' חוזרת מחו"ל לוולפסון

האזנה נעימה!

לכל הפרקים של DocTalk

נושאים קשורים:  פודקאסט,  אסותא אשדוד,  פרופ' ארי שמיס,  doctalk,  אסותא
תגובות
אנונימי/ת
13.09.2017, 20:51

שר"פ זה באמת גסות וחוצפה. כל אחד יודע שזה בא על חשבון העבודה הרגילה והאנשים שלא באים דרך שר"פ מקופחים בזמינות תורים וזמינות ביצוע פעולות..
מי שרוצה לעבוד פרטי - שיעזוב את הרפואה הציבורית וילך לבית חולים פרטי.

אנונימי/ת
14.09.2017, 07:55

הרפואה הפרטית שהחלה לצמוח אחרי הכנסת חוק בריאות ממלכתית שגרם לצמצום הדרגתי בהוצאות על בריאות, היא חולה רעה ומשחיתה את הרופאים . צריך לעבור למערכת ציבורית נטו , הרי הכסף ישנו, רק במערכת הפרטית והביטוחית. ראו דוגמאת הולנד או דנמרק

אנונימי/ת
15.09.2017, 12:49

ש"רפ אמנם התחיל לפני שנים רבות בהדסה, אבל לא היה לו אז מעולם היקף מפלצתי ורדיפת בצע שמאפיינים אותו היום. חלק לא קטן מן האשמה נופל על אסותא וגרורותיה ועל תרבות ה"יבוא" המכוערת שהגיעה אלינו עם רופאים ישראלים שחזרו מארה"ב. השר"פ והרפואה הפרטית מכלים כל חלקה טובה שעוד נשארה בארצנו הקטנה מאותם ימים שבהם הטיפול הרפואי, כולל תרופות, היו ניתני0 לכל אחד ללא שלמונים מעל או מתחת לשולחן, ורופאים לא היו עוזבים את עבודתם בבתי חולים ציבוריים בשעה שתיים (בעידודם של מנהלי בתי חולים מסויימים) בגלל תאוות בצע. הפתרון למצוקה הכספית של מערכת הבריאות הוא אך ורק ע"י תקצוב ממלכתי, בדומה למצב שקיים בכל ארצות סקנדינביה, בהולנד וחלקית גם בגרמניה. בריאות וחינוך הם זכויות אזרח בסיסיות שחייבות להנתן בשיוויון מוחלט ע"י המדינה לכל אזרחית ואזרח, ללא תלות במצבם הכלכלי. יש לחצוץ בחומת בטון בין הרפואה הציבורית לזו הפרטית, ולהטיל על הרפואה הפרטים וכל גוזרי הקופונים שקשורים בה מסים דרקוניים שיופנו לצורך הרפואה הציבורית. הטייקונים יסעו ממילא לארה"ב לטיפול רפואי.

אנונימי/ת
18.09.2017, 07:53

מחמם את הלב שיש רופאים שחושבים כמוך וכמוני. חשבתי שאני לבד! הגיע זמן שהרופאים הטובים והישרים יגיבו בהמוניהם ונמוטט את המיטוס המושחת כי הרפואה הציבורית צריכה להיות משולבת יד ויד עם הרפואה הפרטית. התוצאה של השילוב הזה הינו חד צדדית: צמיחה של הרפואה הפרטית המושחתת וחיסול הרפואה הציבורית הטובה והנכונה.

אנונימי/ת
18.09.2017, 08:02

הרופאים הקטנים האלה שחוזרים מארצות הברית לאחר השתלמות ועדיין לא יודעים לנתח שמים אותם "מנהלי יחידות" מעל רופאים מנוסים ותיקים שלעומתם כן יודעים לנתח. התוצאה: עקומת למידה עקובה מדם של החולים המסכנים.

אנונימי/ת
15.09.2017, 16:51

פרופ' שמיס לאן נעלמת בתוך עודף המשקל הזה?
אנא, חזור לגזרה החתיכית למען בריאותך.

אנונימי/ת
17.09.2017, 14:23

אכן השר"פ רעה חולה. כסף ורפואה - שילוב משחית מאין כמוהו.
ייצור מאות רופאים יגדיל את מספר היורדים לחו"ל שם הם מבוקשים וזוכים לחיים טובים. ושום בעיה לא תיפטר.

אנונימי/ת
17.09.2017, 14:38

זו בכיה לדורות של החולים היום בגלל רוע השר"פ. זהו בכי של רודפי הבצע ששכחו מה זה רופא של פעם. רופאים הקדישו חיים למען חולים גם ללא שקיבלו שכר.
היום רק עשירים מקבלים שירות רפואי מהיר יותר ואולי גם טוב יותר.
כמה אחוזים בציבור הם עשירים ?
האשמה כמובן בפוליטיקאים שמעשיהם הרסו את הרפואה הציבורית ואיפשרו/דחפו את הרופאים להשחתה רדיפת בצע ואבדן האנושיות.

אנונימי/ת
17.09.2017, 16:33

אוהבים לומר שיש מחסור ברופאים, זה שקר גס. יש מחסור בתקנים.
אני התקבלתי להתמחות לפני 5 חודשים ולא יכול להתחיל כי אין תקן כך גם רבים מחברי.
התחושה מאז שהכפילו את כמות המסיימים בארץ היא שהתחרות לקבלה להתמחות גדלה משמעותית וישנם המון רופאים מובטלים,
אז בשביל מה לפתוח בית ספר פרטי לרפואה?? בכדי להגדיל את כמות המובטלים???
צריך תקנים נוספים במערכת, הגדלת כמות הרופאים המסיימים רק תזיק ותקשה את הקבלה להתמחות שגם ככה קשה

אנונימי/ת
17.09.2017, 17:02

עובדים עליך ועל החברים שלך. יש תקנים ואיך. גם דרך קרנות המחקרים מפוצצות בכסף. אם רוצים אתה מתחיל כאן ועכשיו. הכסף של הקרנות מתחלק בין המושחתים ומעט מאוד נשאר לצרכים הרפואיים ולמשרות של רופאים מן השורה. הכסף מחלקים לרופאים ולעובדי מנהל בכירים. היתר לנסיעות מיותרות לחול. ומה שנשאר עבור רופאים כמוך שצריך בכדי לטפל בחולים ולשחרר את הלחץ. משתמשים בך בכדי להפעיל לחץ מלאכותי על הממשלה כי רוצים להמשיך לחלק את כספי הקרן למקורבים. לא יעזור כלום. מושחתים וצבועים. אותם הגנבים של ה-"רפואה השחורה" בעבר עכשיו נהנים מגניבה כפולה: גם של "הכסף הלבן" שהוא בטוח ו-"חוקי" ובנוסף ממשיכים לגרוף את הכסף של הרפואה השחורה. כל מי שיגיד שאם מאשרים שר"פ אז הרפואה השחורה תיגמר הוא הוזה וגם שקרן.

אנונימי/ת
19.09.2017, 03:54

אין שום מחסור ברופאים וגם אין מחסור בתקנים.

אתה יודע מתי יש מחסור ברופאים? רק כשהר"י מנהלת מו"מ עם האוצר, אז פתאום יש מחסור נוראי ברופאים משום שכולם בורחים לחו"ל וחייבים להעלות את השכר כדי שלא יברחו.

לעומת זאת, בשנים אחרות דווקא יש עודף רופאים והר"י נלחמת נגד הגדלת מספר הסטודנטים בפקולטות הקיימות ונגד הקמת פקולטות חדשות מחשש ל-"הצפת המקצוע".

ככל שמתגברת הנישתיות אז נוצרות התמחויות על חדשות ואכן בחלקן יש לכאורה מחסור, מי שלמשל לא מוכן לתת לאורתופד מומחה שיטפל לו בכף היד ומעדיף "מומחה בכירורגיית כף יד" ייאלץ להמתין. שלא לדבר על פיצול ההתמחויות לילדים ומבוגרים ועוד מעט גם לקשישים.

אבל בכלל לא ברור שעולם שבו רוב הרופאים יהיו בעלי מומחיות על יהיה עולם רפואה טוב יותר.

אנונימי/ת
08.10.2017, 08:38

לא, המובטלים בעוד 7 8 שנים לא מעניינים . זה בשביל להרוויח עוד כסף מהשכרת שירותי הלימוד בתוך בתי החולים . מתן הזדמנויות נוספות להרוויח כסף גדול למרצים ועוד. לשאלתך במילה אחת כסף. בשתים רדיפת בצע.

אנונימי/ת
08.10.2017, 08:48

אתה פשוט לא מבין מה את מדבר ומערבב שני דברים.
העסקת רופאים לא אמורה להיות מכספי קרנות מחקר, הכספים האלו אכן מיועדים לרכישת ציוד וטכנולוגיה לצורך שיפור עבודות המחלקות וכן, גם נסיעות לחול שלדעתך הן מיותרות אך ברגע שאתה תהיה הנוסע הם יהפכו לחיוניות ביותר. הקרנות היו מיותרות אילו משרד הבריאות היה נותן את התקציבים הנדרשים לניהול מרכזים רפאויים ברמה שאנחנו רוצים לראות ולא לומר תהיו יצירתיים . וכן כמו שאתה מציין במקרים שאכן רוצים ביוקרתו של מישהו ( של המגייס לתפקיד או של המגוייס ) משתשמים בקרנות כמכשיר מושחת להעסקת רופא או מזכירה או סתם עוזר/ת מחקר. אבל זאת כאמור לא הדרך המכונה זאת השחיתות.
השר"פ הוא הפתרון הזמין ביותר לרפואה דיפרנציאטבית טובה בישראל ובלבד שתנוהל ללא המודל החזירי שהונהג.
יש ועוד איך חוסר בתקנים, והוא מטורף משרד הבריאות מתנהל בציניות אדירה למנהלי בתי החולים. שר הבריאות עסוק בקידום אג'נדות שמקדמות בעיקר את המגזר שלו.