חדשות

ניסוי קליני: תרופה לסוכרת סייעה להפסיק הידרדרות במצב חולי פרקינסון

על הניסוי דווח בסוף השבוע האחרון בכתב העת "לנסט", ולדברי החוקרים מדובר על ניסוי קליני ראשון מסוגו שנערך על כ-60 חולים ומצא כי התרופה עצרה הידרדרות המחלה

נוירונים, מחלת פרקינסון (איור: אילוסטרציה)
נוירונים (איור: אילוסטרציה)

במחקר שפורסם בסוף השבוע האחרון בכתב העת The Lancet נמצא, כי יתכן שבאמצעות תרופה שבדרך כלל ניתנת לחולי סוכרת סוג 2 אפשר יהיה לעצור את התקדמותה של מחלת הפרקינסון. הניסוי בתרופה (exenatide) מול תרופת דמה נעשה על 62 חולי פרקינסון. התרופה סייעה, כך דווח במאמר שסיכם את המחקר, לנהל ולשלוט בהתקדמות המחלה, אבל לא לעצור לחלוטין את מות התאים הקשורים להתקדמותה.

את המחקר הוביל צוות מ"יוניברסיטי קולג'" בלונדון. פרופ' תום פולטיין (Tom Foltynie), אחד מחברי הצוות, אמר ל-BBC כי "אין כל ספק שיש כיום צורך בתרופה שתאט את קצב התקדמות מחלת פרקינסון. עד כה לא נמצאה תרופה יעילה לשם כך. הרופאים כיום נוהגים להעלות את מינוני התרופות הניתנות כדי להמריץ את רמות ההורמון המוחי דופמין, אך תסמיני המחלה מחמירים למרות זאת".

בניסוי, שנעשה עדיין בהיקף מאוד ראשוני, חולקו 62 חולים לשתי קבוצות זהות – האחת קיבלה את התרופה לסוכרת סוג 2 והאחרת רק תרופת דמה. כל החולים המשיכו לקבל את התרופות הרגילות האחרות שלהם. אצל אלו שקיבלו רק את התרופות הרגילות ואת תרופת הדמה נראתה בתוך 48 שבועות הידרדרות במצב, בעוד שאלו שקיבלו גם exenatide הציגו יציבות במצבם. גם שלושה חודשים אחרי שהופסק הטיפול בתרופה הניסויית עדיין נראו סימנים של שיפור מסוים ויציבות אצל החולים.

פרופ' פולטיין אמר ל-BBC כי למרות ההיקף הקטן, זהו ניסוי קליני ראשון מסוגו על אוכלוסייה של חולי פרקינסון, שהדגים אפקט מיטבי תודות לתרופה הניסויית ."נראה שהתרופה איננה מהווה 'מסיכה' שרק מסתירה את תסמיני המחלה", הוסיף.

בחינת היעילות של התרופה תתברר רק אם יוכח כי באמצעותה נבלמה ההידרדרות במצב החולה למשך כמה שנים. התרופה שנוסתה מסייעת לשלוט ברמות הסוכר בדם אצל סוכרתיים, על ידי פעולה על ההורמון GLP-1 .

נושאים קשורים:  חדשות,  פרקינסון,  סוכרת,  תרופה,  GLP-1,  BBC,  לנסט,  exenatide
תגובות