חדשות

ויטמין E האט את ההידרדרות התפקודית של חולי אלצהיימר במצב מתון

כך מצא מחקר שנערך בארה"ב ופורסם ב-JAMA; הקצב השנתי של ההידרדרות במדד ADL היה נמוך ב-19% בקרב נוטלי הוויטמין

במהדורת 1 בינואר של כתב העת JAMA התפרסם מחקר שנעשה בארה"ב, לפיו מתן ויטמין E במינון יומי של 2000 IU (יחידות בינ"ל) הוכיח את יעילותו בהאטה בקצב הירידה התפקודית של חולי מחלת אלצהיימר בשלב העדין (mild) ועד המתון (moderate) של המחלה. הסוגיה נבדקה מול חולים שקיבלו רק פלצבו.

בעבר, הסבירו עורכי המחקר החדש, נעשו מחקרים לגבי תוספת Alpha tocopherol, ויטמין E מסיס שומן ואנטיאוקסידנט לחולי אלצהיימר בשלבי המחלה שבין מתון לחמור וגם לגבי חולים עם פגיעה קוגניטיבית מתונה (MCI) - אך לא נעשה עד כה מחקר לגבי חולים בשלבים המוקדמים-יותר של אלצהיימר. עבור חולים בשלב שבין מתון-לחמור, ויטמין E הוכיח את יעילותו, כמו גם התרופה "ממנטין" (Memantine).

ראש צוות המחקר הנוכחי, ד"ר מוריס דייסקן ממיניאפוליס, בחן את היעילות והבטיחות של ויטמין E ,"ממנטין" והשילוב ביניהם כטיפול בירידה תפקודית בחולים עם אלצהיימר מתון. החולים הללו גם נוטלים Acetylcholinesterase Inhibitor המעלים את הרמות ואת משך הפעולה של הנוירוטרנסמיטר אצטילכולין.

בניסוי שנמשך עד 2.3 שנים, נטלו חלק 613 חולים קשישים מ-14 מרכזי טיפול לוותיקי צבא ארה"ב. הם קיבלו או ויטמין E במינון של 2000 IU ביום, או 20 מ"ג של ממנטין ביום, או שילובים ביניהם, מול פלצבו.

התוצאות: לאורך תקופת הניסוי הראו מקבלי ויטמין E האטה בירידה התפקודית לעומת מקבלי פלצבו. הקצב השנתי של הירידה במדד התפקוד ADL היה נמוך יותר ב-19% בקרב החולים שקיבלו את הוויטמין. כמו כן, סייע הטיפול בהפחתה של שעתיים ביום בעבודת המטפל הנלווה לחולה, בכל מטופל שקיבל ויטמין E.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ויטמין E,  אצלהיימר,  ממנטין,  ADL
תגובות