חדשות

מחקר: נטילת מולטי ויטמינים באופן קבוע אינה תורמת לבריאות

סדרת מחקרים שהתפרסמה השבוע ב-Annals of Internal Medicine העלתה כי מולטי-ויטמינים אינם יעילים במניעת מחלות לב או סרטן

ה-Annals of Internal Medicineי(AIM) פירסם השבוע תוצאות שלושה מחקרים חדשים, העשויים לשים קץ למחלוקת מתמשכת בקהילה הרפואית, לפיהם מולטי-ויטמינים אינם מועילים לבריאותם של מי שצורכים אותם באופן קבוע. במאמר דעה שנלווה לדיווח היתה מסקנת הרופאים, כי אין צורך בנטילת הכמוסות הללו.

"אנחנו חושבים שהפרשה הזאת נסגרה: אין שום תועלת בריאותית בנטילת התוספים הללו יחד עם האוכל, ויש מקרים שבהם תוספים אלה אפילו מזיקים", אמר אחד ממחברי הדו"חות, פרופסור אדגר מילר, אפידמיולוג ומרצה ב"ג'ונס הופקינס", בראיון לרשת הטלוויזיה CBS.

"ההמלצה שלנו לרופאים היא: הורו למטופלים שלכם, במיוחד המבוגרים שבהם, שאם הם יוציאו יותר כסף על פירות, ירקות, אגוזים, אפונים, מוצרי חלב עם שיעור שומן נמוך ויעשו יותר פעילות גופנית, הם יגלו שלכסף שלהם יש תמורה רבה יותר, בכל הנוגע להטבה בבריאות".

ההערכה היא שמחצית מהאמריקאים צורכים מולטי-ויטמינים על בסיס יומי קבוע.

הדיווחים בכתב העת לרפואה פנימית התבססו על תוצאות מחקרים רחבי-היקף, בין השאר לגבי שימוש במולטי-ויטמינים במטרה לשפר את בריאותם של חולי לב (בהשתתפות 350,000 בני אדם). המחקרים העלו כי אין קשר בין נטילתם לשיפור במצב בריאותי. זאת, בנוסף למחקר אחר שהתפרסם ב-JAMA, שנערך על כמעט 15,000 רופאים-גברים בגיל הביניים ומעלה, שהעלה תוצאות דומות.

בדיווח הנוכחי ב-AIM נסקרו מחדש 24 מחקרים וניסויים קליניים, שבהם נבדקה השאלה אם התוספים הללו יכולים לצמצם או למנוע מחלות לב כרוניות ואירועי-לב. תוצאת הסקירה היתה שאין קשר כזה. הממצא הברור ביותר היה כי יש מספיק ראיות להמליץ למטופלים נגד נטילת בטא-קרטון או ויטמין E במטרה למנוע מחלת לב או סרטן. כמו כן נמצא, שאין בסיס לטענה כאילו המולטי-ויטמינים משפרים את הבריאות הקוגניטיבית של המטופל. בנוסף, נמצאו רק שני מחקרים מבין אלו שנסקרו שבהם היתה השפעה גבולית מועילה של המולטי-ויטמינים.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  תזונה,  מניעת מחלות,  מולטי-ויטמין
תגובות
דפנה
25.12.2013, 11:00

לא מסכימה כ"כ. יש הרבה מחקרי נגד שיוכיחו אחרת. זה ברור שתזונה מאוזנת ופעילות גופנית הן הדרכים הבטוחות ביותר לחיים בריאים, אבל אף אחד לא בא לומר שתוספי התזונה הם תחלפים, אלא להיפך, הם 'תוסף' לחיים בריאים. בכתבה הייתה דוגמא למטופלים מבוגרים. אבא שלי בן 65 וסובל מבעיות לב וכולסטרול גבוה. בנוסף לתרופות קונבנציונליות הוא נוטל כמוסות אבקת שום אורגני שיעילות בכל מה שקשור לכולסטרול גבוה ובעיות כלי דם ולב. הוא טוען שזה עוזר וגם תוצאות הבדיקות השתפרו. החיים לפעמים גדולים יותר מכל מחקר..

משה
29.12.2013, 08:05

דפנה שלום, לתשומת ליבך:
א. המחקר הוא על נטילת "מולטי ויטמינים" ולא על נטילת כמוסות שום.
ב. עם כל הכבוד לאבא, שיזכה לחיים ארוכים, מחקר מתבסס על הרבה מספרים. בסטטיסטיקה תמיד יש מקרים לכאן ולכאן. כמו איזה סבתא שעשנה כל יום וחיה עד גיל 100, זה לא הוכחה שסיגריות הן בריאות. כמו שצויין למעלה מדובר על מספרים של 15000-350000 איש.
המחקרים מראים שסה"כ באופן סטטיסטי אצל רוב האנשים לא נראה שום שיפור, והם משמשים להנחיות כלליות לרופאים ולציבור. אף מחקר לא נכון עבור כולם. ושוב פעם, אם מישהו מסויים מרגיש שזה תורם לו, מולטי ויטמין או מולטי שום (למה בכלל כמוסות שום?? אני נוטל שום טרי) שימשיך לנטול ושיהנה לו.