COPD

גירוי מגנטי מוחי עמוק להפסקת עישון בחולי COPD

ממחקר שנערך במרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב עולה כי טיפול מגנטי מוחי עמוק באמצעות סליל ייעודי לטיפול בהתמכרויות הוא בטוח לשימוש ויעיל כטיפול לגמילה מעישון

22.08.2012, 15:54
תוצאות שכיחות העישון במחקר
תוצאות שכיחות העישון במחקר

עישון הוא הגורם הראשי למוות הניתן למניעה במדינות המפותחות. על פי דוח שר הבריאות לשנת 2010, כ-23.3% מהאוכלוסייה הבוגרת (מעל גיל 21) בישראל מעשנת סיגריות. כ-10,000 אנשים מתים מדי שנה בישראל כתוצאה מעישון, יותר ממספר האנשים המתים מתאונות דרכים, מפעולות איבה ומאיידס גם יחד. מרבית המעשנים מודעים לנזקי העישון ומעוניינים להיגמל אולם אינם מסוגלים, ועל כן יש לפתח דרכים חדשות לגמילה מעישון.

בישראל רק 12% מהגברים ו-8% מהנשים המנסים להיגמל מעישון מצליחים בכך למשך שנה או יותר. מקובל לחשוב כי הגורם הביולוגי הממכר בעישון הוא הניקוטין, אשר בדומה לסמים אחרים, מאקטב את המערכת הדופמינרגית וגורם להפרשת דופמין במערכת הקורטיקולימבית במוח. צריכה ממושכת של ניקוטין גורמת לפעילות דופמינרגית אבנורמלית ולשינויים בעוררות הקורטיקלית.

תוצאות שכיחות העישון במחקר

תוצאות שכיחות העישון במחקר

גירוי מגנטי מוחי חוזר היא שיטה לא פולשנית לסטימולציה של נוירונים קורטיקלים, אשר יכולה לגרום לשינויים ארוכי טווח בקישוריות בתוך רשתות נוירונים במוח. שיטה זו נבדקה כטיפול לכמה בעיות נוירופסיכיאטריות הקשורות בפעילות דופמינרגית אבנורמלית ובשינויים בעוררות הקורטיקלית.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

במחקר שנערך בימים אלו במרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב בהנחייתם של פרופ' משה קוטלר, מנהל המרכז, ופרופ' אברהם צנגן מאונ' בן-גוריון, משתתפים מעשנים הסובלים ממחלת ריאות כרונית חסימתית (COPD) המעשנים לפחות 20 סיגריות ביום ומעוניינים להפסיק לעשן. מטרת המחקר היא להעריך את השפעתה של סדרת טיפולים בגירוי מגנטי מוחי עמוק (deep rTMS), המכוון לאזור הקדם מצחי ולאינסולה באמצעות סליל אלקטרומגנטי ייחודי, H-ADD, על תלות, כמיהה וצריכה של סיגריות.

מתנדבים מתאימים למחקר חולקו באופן רנדומלי לשלוש קבוצות: טיפול דמה, טיפול בתדירות נמוכה (גירוי מגנטי של 1Hz) וטיפול בתדירות גבוהה (גירוי מגנטי של 10Hz). המשתתפים מקבלים 13 טיפולים בתקופה של 3 שבועות. כל טיפול יומי אורך כרבע שעה, ומחצית מהמשתתפים בכל קבוצה נחשפים לפרובוקציה (cue) הגורמת להגברה זמנית של הכמיהה לעישון, מיד לפני תחילת הטיפול היומי.

הערכת יעילות הטיפול מתבצעת אחת לשבוע באמצעות שאלונים מקובלים לבדיקת מידת העישון, כמיהה ותלות בסיגריות, וכן בעזרת מדידת רמות קוטינין (מטבוליט של ניקוטין) בדגימות שתן של המטופלים. בתום תקופת הטיפול מתבצע המשך מעקב לבדיקת יעילות הטיפול (לאחר הפסקתו) לאורך חצי שנה.

על פי תוצאות ביניים המתבססות על נתונים של 67 מטופלים, בקבוצת הטיפול המקבלת גירוי מגנטי בתדירות גבוהה ו-cue לעישון בתחילת כל טיפול, 81% מהמטופלים הגיבו לטיפול לעומת 25% בקבוצות הפלסבו (הגיבו משמעו הפחיתו את כמות הסיגריות ב-50% לפחות) ו-44% הפסיקו לעשן לחלוטין בתום הטיפול, לעומת 8% בקבוצות הפלסבו.

הטיפול בתדירות הגבוהה נמצא יעיל יותר באופן מובהק מהטיפול בתדירות הנמוכה ומטיפול הדמה, הן על פי דיווח של מספר סיגריות, הן על פי רמות הקוטינין בדגימות השתן והן על פי הערכת התלות בסיגריות.

הטיפול נסבל היטב על-ידי מרבית המטופלים, למעט תלונות על כאבי ראש קלים או בחילה אצל מיעוט המטופלים, ובעיקר בטיפולים הראשונים. לסיכום, תוצאות הביניים של מחקר זה מעידות על כך שטיפול מגנטי מוחי עמוק באמצעות סליל ייעודי לטיפול בהתמכרויות, H-ADD, הוא בטוח לשימוש ויעיל כטיפול לגמילה מעישון כאשר הגירוי ניתן בתדירות גבוהה, ובמיוחד בשילוב עם פרובוקציה המעוררת כמיהה זמנית לעישון סמוך לטיפולים.

המחקר נערך בהנחיית פרופ' משה קוטלר ופרופ' אברהם צנגן.

לידיעה שפורסמה על המחקר ב"הארץ"

נושאים קשורים:  COPD,  גמילה מעישון,  גירוי מגנטי מוחי עמוק,  המרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב,  פרופסור משה קוטלר,  פרופסור אברהם צנגן,  מחקרים
תגובות