חדשות

מענק של 1.7 מיליון ליש"ט לפיתוח חיסון נגד סרטן הריאות

חוקרים בריטים יבחנו את יעילות LungVax, החיסון הראשון בעולם למניעת סרטן ריאות | החיסון מבוסס על טכנולוגיית החיסון לקורונה של חברת אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד

חיסונים (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, מכון פרנסיס קריק ואוניברסיטת קולג' בלונדון קיבלו מימון של 1.7 מיליון ליש"ט מהמכון לחקר הסרטן Cancer Research UK וקרן CRIS Cancer Foundation לפיתוח חיסון לסרטן ריאות.

מדובר בחיסון ראשון בעולם למניעת סרטן ריאות באנשים בסיכון גבוה למחלה. הודעה על החיסון LungVax, שייצרה חברת אסטרהזניקה עם אוניברסיטת אוקספורד, פורסמה ביום ו'. החוקרים סבורים שהחיסון, שיעשה שימוש בטכנולוגיה דומה לזו שבחיסון לקורונה, יכול לכסות כ-90% מכלל מקרי סרטן הריאות.

מנגנון החיסון מפעיל את מערכת החיסון כך שתזהה את החלבונים הניאואנטיגנים המופיעים על פני התא בשל מוטציות הגורמות להתפתחות תאי סרטן בדנ"א התא. החיסון LungVax יכלול גדיל של דנ"א שמאמן את מערכת החיסון לזהות את הניאואנטיגנים על תאי ריאה לא תקינים ומפעילה כדי להרוג את התאים הסרטניים.

פרופ' טים אליוט, מוביל המחקר, אמר כי "אחד האתגרים הגדולים ביותר בחקר הסרטן כיום הוא לגרום למערכת החיסון לזהות ולתקוף תאי סרטן. אם נוכל לשחזר את סוג ההצלחה שנראתה בניסויים במהלך מגיפת הקורונה נוכל להציל חיים של אלפים".

המדענים המפתחים את החיסון ישתמשו תחילה בבדיקות מעבדה כדי לראות אם הוא אכן גורם לתגובה חיסונית מוצלחת. אם התוצאות יהיו חיוביות, המחקר בחיסון יעבור לשלב הניסויים הקליניים.

במהלך השנתיים הקרובות הצוות יקבל מימון לתמיכה במחקר מעבדתי ולייצור ראשוני של 3,000 מנות מהחיסון במתקן לייצור ביולוגי של אוניברסיטת אוקספורד. לאחר מכן יורחב הייצור לניסויים גדולים יותר עבור אנשים בסיכון גבוה לסרטן ריאות, מעשנים בעבר או בהווה בני 55-74.

פרופ' מרים ג'מאל-הנג'אני מאוניברסיטת קולג' בלונדון וממכון פרנסיס קריק, שתוביל את הניסוי הקליני, אמרה כי "פחות מ-10% מהאנשים עם סרטן ריאות שורדים את המחלה במשך עשר שנים או יותר. החיסון לא יחליף את הפסקת העישון כדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכון לסרטן ריאות, אבל יוכל למנוע הופעת חלק ממקרי הסרטן בשלבים המוקדמים ביותר".

נושאים קשורים:  חיסונים,  אוקספורד,  מחקר,  LungVax,  סרטן ריאות,  אסטרהזניקה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.03.2024, 20:53

אוי,גוואלד ...חיסונים...קורונה...
מתנגדי חיסונים-הצילו!

אנונימי/ת
26.03.2024, 06:19

אולי עדיף שישקיעו את הכסף הזה במניעת עישון

אנונימי/ת
26.03.2024, 17:37

גם בלי לעשן ישנו גם כ=גורם נוסף: זיהום אוויר