חדשות

הורחבו הנחיות האגודה האמריקאית לסרטן ביחס לבדיקת CT למעשנים

ההנחיות לבדיקת סרטן ריאות למעשנים כוללות מעתה גם את מי שהפסיקו לעשן לפני 15 שנה ויותר | גם טווח הגילים לסריקת CT לאיתור סרטן ריאות הורחב: מ-50 עד 80

בדיקת CT (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת CT (צילום: אילוסטרציה)

האגודה האמריקאית לסרטן (ACS - American Cancer Society) מרחיבה את ההנחיות לבדיקת סרטן ריאות למעשנים ומכלילה גם את מי שהפסיקו לעשן גם לפני 15 שנה או יותר.

ההנחיות לבדיקת סרטן ריאות היו תלויות עד כה בכמות הסיגריות ובהיסטוריית העישון. ביום ד' פרסמה האגודה האמריקאית לסרטן הנחיות על פיהן מומלץ לכל מי שיש לו היסטוריה משמעותית של עישון לעבור מדי שנה סריקת CT במינון נמוך לאיתור סרטן ריאות.

ההנחיות החדשות גם מרחיבות את טווח הגילים לבדיקת סרטן ריאות ל-50 עד 80, במקום 55 עד 74, ומורידות את דרישת היסטוריית העישון מ-30 שנות חפיסת סיגריות ל-20 שנות חפיסה או יותר, שמשמעותן שווה ערך לחפיסה ליום למשך 20 שנה, או שתי חפיסות ביום למשך 10 שנים.

ההמלצות ביחס לטווח הגילאים ולמספר החפיסות עולות בקנה אחד עם הנחיות צוות המשימה האמריקאי לסרטן הריאות שעודכנו בשנת 2021. עם זאת, על פי הנחיות צוות המשימה לסרטן ריאות, הזכאות לבדיקת סרטן ריאות היא רק למי שהפסיקו לעשן ב-15 השנים האחרונות.

ביטול ההנחיה ביחס למספר השנים שחלפו מאז הגמילה נובעת מכך שנמצא כי מעשנים רבים לשעבר עדיין נמצאים בסיכון גבוה לסרטן ריאות ללא קשר למועד שבו הם הפסיקו לעשן.

אחד הנימוקים לכך הוא שלמרות שתרומת העישון לסיכון לחלות בסרטן הריאות יורדת ככל שחולף זמן רב יותר מעישון הסיגריה האחרונה, העישון וההזדקנות מגבירים את הסיכון לכל סוגי הסרטן, כולל ריאות. בנוסף, הסיכון של כל מעשן לשעבר לחלות בסרטן ריאות גבוה יותר מהסיכון של מי שלעולם לא עישן וזה לא משתנה בתום 15 שנים.

האגודה האמריקאית לסרטן פרסמה ביום ד' גם מאמר סקירה של העדויות הרפואיות שהובילו להחלטתה להסיר את מגבלת 15 השנים.

באגודה האמריקאית לסרטן מאמינים כי הרחבת ההנחיות עשויה לעזור לגלות יותר גידולי ריאה בשלבים מוקדמים, כשיש סבירות גבוהה יותר להצלחת הטיפול.

נושאים קשורים:  בדיקות סקר,  אבחון סרטן ריאות,  בדיקה לגילוי סרטן ריאות,  חדשות
תגובות