מחקרים

טראומה בילדות ואינסומניה בקרב סטודנטים עם הפרעת דיכאון מאג׳ורי

לטראומה בילדות קיים אפקט ישיר ובלתי ישיר על אינסומניה בסטודנטים עם הפרעת דיכאון מאג׳ורי

אינסומניה, נדודי שינה. אילוסטרציה

אינסומניה קשורה לטראומה בילדות, אירועים שליליים בחיים וגישות של חוסר תפקוד בהפרעת דיכאון מאג׳ורי. עם זאת, עדיין לא ברור איך גורמים אלה נמצאים באינטראקציה אחד עם השני. לכן, מטרת המחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Comprehensive Psychiatry הייתה לבחון האם אירועים שליליים בחיים וגישות של חוסר תפקוד מתווכות את הקשר שבין טראומה בילדות ואינסומניה במטופלים עם הפרעת דיכאון מאג׳ורי.

מחקר זה היה מחקר חתך שלטובתו גויסו 573 סטודנטים וסטודנטיות עם הפרעת דיכאון מאג׳ורי. המשתתפים נדרשו למלא מספר שאלונים שכללו את ה-Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), Life Event Scale (LES), Dysfunctional Attitude Scale (DAS), Insomnia Severity Index (ISI) וה-Hamilton Depression Scale-17י(HAMD-17). לאחר מכן, כדי להעריך את הנתונים השתמשו החוקרים בסטטיסטיקה תיאורית, מבחן חי בריבוע, מבחן t, מתאם על שם פירסון וניתוחים מסוג serial mediation.

מתוך כלל משתתפי המחקר, 149 (26%) משתתפים סבלו מאינסומניה קלינית. תוצאות ניתוח ה-serial mediation הראו כי לטראומה בילדות יש השפעה ישירה (אומדן – 0.119, רב״ס 95% - 0.040-0.112) ובלתי ישירה (אומדן – 0.070, רב״ס 95% - 0.031-0.200) על אינסומניה. האפקטים הבלתי ישירים של טראומה בילדות על אינסומניה המתווך על ידי אירועים שליליים בחיים לבד (אומדן – 0.033, רב״ס 95% - 0.112-0.066), גישות חוסר תפקוד לבד (אומדן – 0.026, רב״ס 95% - 0.009-0.050) ואירועים שליליים וגישות חוסר תפקוד (אומדן – 0.010, רב״ס 95% - 0.004-0.021) היו מובהקים כולם.

מחקר זה מדגים כי סקירה אחר אירועים של טראומה בילדות צריכה להילקח בחשבון כאשר מטפלים באינסומניה בסטודנטים עם הפרעת דיכאון מאג׳ורי. הניהול של אירועים שליליים בחיים וגישות של חוסר תפקוד יכול לסייע להקטין את האפקט השלילי של טראומה בילדות על אינסומניה באוכלוסייה זו.

מקור:

Ting Sun, Lili Zhang, Yan Liu, Shuqin Wu, Bing Xiang Yang, Jing Fang Liu, Ting Fang, Xuan Gong, Si Chen Zhou, Dan Luo, Zhongchun Liu, Zhongxiang Cai, The relationship between childhood trauma and insomnia among college students with major depressive disorder: Mediation by the role of negative life events and dysfunctional attitudes, Comprehensive Psychiatry, Volume 122, 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  טראומת ילדות,  דיכאון מאג'ורי,  אינסומניה
תגובות