חדשות

התחזית: התחממות בגזרת המאבק על הסכמי השכר במערכת הבריאות

כ-1,200 טכנולוגיים רפואיים אמורים להתחיל הבוקר בשביתת חלק מערכים חיונים במערכת הבריאות והאשפוז. 'כלכליסט': "העיצומים - יריית פתיחה למאבק שיתחמם בקרוב עוד יותר לקראת חידוש הסכמי השכר, לרבות עם הרופאים"

שביתת הרופאים בשנת 2011

כ-1,200 טכנולוגיים רפואיים אמורים להתחיל הבוקר (א') בהשבתת מערכים חיוניים לתפקוד כלל מערכת הבריאות והאשפוז: מערכי ההנשמה, מכשירי האקמו, אקו לב, הרדמה, צנתורים, אלקטרופיזיולוגיה, איזוטופים, עיניים, כלי דם, צפיפות עצם, אולטרה סאונד, השתלות קוצבים. "יש הרואים בעיצומים הללו 'יריית פתיחה' למאבק שיתחמם בקרוב עוד יותר לקראת חידוש הסכמי השכר, לרבות עם הרופאים, דיווח אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

הסכסוך הנוכחי החל בשבוע שעבר כש-110 טכנולוגיים רפואיים במערך ההנשמה והאקמו בבתי החולים פתחו בעיצומים. הם דורשים: תוספות שכר, עדכון לוח התפקוד שיאפשר להם להתקדם בדרגות; תוספת על חשיפה לקרינה מייננת והיעדר אפשרות מעשית לביצוע קורסים המזכים בגמול השתלמות. הם גם מתלוננים על עומסי עבודה חריגים מאז התפרצות מגיפה הקורונה.

לפי דו"ח הממונה על השכר האחרון, שכר הפרא-רפואיים, ביניהם הטכנולוגים, הוא מהנמוכים במערכת – כ-7,628 שקל בחודש בממוצע – פחות ממחצית השכר הממוצע במערכת הבריאות בשירות המדינה (כ-16.9 אלף שקל). תנאי העסקה של העובדים סוכמו ב-2016, ב"הסכם מסגרת". מאז, לא חל שינוי.

סכסוך העבודה הזה הוכרז לפני שנתיים וחודשיים – "הוא חלק מתמונת יחסי העבודה במערכת הבריאות שכמעט כולה נתונה בסכסוכי עבודה" ציין פילוט בדיווחו. אליהם מצטרפים אלפי הרופאים ועובדים אחרים בשבעה בתי החולים הציבוריים-עצמאיים – הדסה עין כרם, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה וכל שלושה בתי החולים בנצרת שיקיימו היום הפגנה מול בניין משרד הבריאות. מתכונת השבת עליה הכריזו נכנסת היום ליומה החמישי. טענתם: ההסכם שנחתם בינואר לפיו הם אמורים לקבל 630 מיליון שקלים כסיוע דחוף – לא כובד.

מנהלי בתי החולים העצמאיים טוענים שהם נאלצים להתקיים מהכנסות עצמיות או מתרומות ו"נדבות" והפגיעה הפיננסית בהן – אנושה.

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב הגיב בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו: "מאז מספר שבועות מתנהל בתקשורת קמפיין מנוהל ומתוזמן על ידי מנהלי בתי חולים עצמאיים במיוחד כנגד פקידי האוצר, מאחר שהאוצר מבקש ליישם את ההסכם לפיו בתי החולים יקבלו סיוע בסך 960 מיליון שקלים. היות שאינם כפופים לבקרה של הממשלה – לא כספית ולא לתנאי השכר – הדרך היחידה להעביר להם כסף היא ב"מבחני תמיכה". העברת הכסף נעשית עם התקדמות השנה ובכפוף לביצועים שונים כמו גיוס כוח אדם שבגינו ניתנת התמיכה. הממשלה אינה רשאית להעביר כסף ללא קריטריונים. מבחני התמיכה מתעכבים בין היתר בשל אי ביצוע. החשב הכללי נוקט בהעברת מקדמות. עד שלשום העביר כ-440 מיליון שקל. אתמול העביר כ-100 מיליון נוספים. בכך מתח עד הקצה את המותר לו. הממשלה עומדת במלוא ההסכם".

מנכ"ל האוצר האשים את מנהלי בתי החולים ב"תגובה נגטיבית ומתלהמת" ורמז: "הרופאים מנצלים את שעתם הקשה של המטופלים". בתוך כך הודיע מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש על הקצאת הפעימה הראשונה (משלוש) של תקינה לבתי החולים: 100 רופאות רופאים, 500 אחיות ואחים ו-200 עובדים פרא-רפואיים, מנהל ומשק (צוות טכני ועזר) בהתאם להתפתחות התחלואה. בסך הכול, המתווה מאפשר, במקרה שהמערכת תגיע למצב קיצון של 2,400 חולים במצב קשה, לתוספת של 300 רופאות ורופאים, 1,500 אחיות ואחים ו-600 עובדים פרא-רפואיים, מנהל ומשק. מאחר שמספר החולים במצב קשה חצה את ה-600, אושרה הפעימה הראשונה בהתאם למתווה.

עוד הדגיש פילוט: "בעיית יחסי העבודה במערכת הבריאות לא צפויה להירגע כל עוד הקורונה איתנו, אך בעיקר כל עוד לא ייחתם הסכם שכר מסגרת חדש עם הרופאים, הגורם החזק והמתוגמל ביותר במערכת. כל שאר עובדי המקצועות ברפואה מבינים שכדאי להם להגיע מהר לסיכומים עם האוצר לפני שהרופאים יקבלו את חלקם, שהיא תמיד המנה הגדולה בעוגה".

"גורמים באוצר", ציין, "מסרו שהמו"מ עם הרופאים מתעכב, שכן שר האוצר ויו''ר ההסתדרות מנסים בערוצים דיסקרטיים לגבש עסקת חבילה למשק הכוללת תוספות שכר ושיפור בתנאי העסקה לכלל המגזר הציבורי. לצד עסקת החבילה יהיו הסכמים (או חקיקה) ברוח דומה עם ארגוני עובדים אחרים, לרבות הר"י שבינתיים שומרת על איפוק ומקפידה להישאר מתחת לרדאר".

נושאים קשורים:  כלכליסט,  יחסי עבודה,  הסכמי שכר,  הר"י,  משרד האוצר,  טכנולוגים רפואיים,  שכר הרופאים
תגובות