חדשות

רשות המסים החלה למסות מלגות הניתנות לתלמידי פוסט-דוקטורט היוצאים לחו"ל

הצעד עורר סערה בדיון שהתקיים אתמול בוועדת המדע של הכנסת; פרופ' רחמילביץ, נציג הר"י: "צריך שלא לקחת מיסים, אלא לתת לאנשים האלה עוד מלגות - כדי שיצאו למחקר. אני דואג לעתיד המחקר הרפואי"

דיון על מיסוי מלגות פוסט-דוקטורט בוועדת המדע של הכנסת (צילום: יח"צ)

רשות המסים החלה למסות מלגות לפוסט-דוקטורנטים ישראלים היוצאים לבחו"ל ולחוקרים מחו"ל שמגיעים לפוסט-דוקטורט שלהם בישראל. בדיון סוער שהתנהל אתמול (ד') בוועדת המדע בכנסת הביעו חלק מחברי הכנסת התנגדות גורפת למהלך והודיעו כי בכוונתם לפנות להליך חקיקה, אם רשות המסים לא תשנה את מדיניותה בנושא זה.

פרופ' מנואל טרכטנברג, לשעבר יו"ר ות"ת, אמר בדיון: "זו מדיניות הנשענת על פרשנות מוטעית של החוק שנועד דווקא לפטור את המלגות ממיסוי. זו חוצפה של פקיד (רשות המסים) מסוים, שיצא בהחלטתו נגד מדיניות מדינת ישראל".

פרופ' טרכטנברג: "מיסוי המלגות הניתנות למגיעים לכאן הוא צעד הפוך שיפגע קשות ויחזיר אותנו למצב של כמה מאות פוסט דוקטורנטים"

הח"כים מתחו ביקורת קשה על דברי סמנכ"לית רשות המיסים שהשתתפה בדיון, שאמרה: "עצם השתתפות פוסט דוקטורנטים במחקר מהווה תמורה, המחייבת את מלגותיהם במיסוי".

בדיון מסר מנכ"ל ות"ת הנוכחי, כי "אנחנו מנסים כבר שנה להיפגש עם ראש רשות המיסים – ולא מצליחים". בעקבות הערה זאת הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב כי הצדדים יישבו להליך הידברות בשבוע הבא.

ח"כ מקלב הוסיף: "לצד העניין הכספי עולה כאן גם ההיבט הערכי. מדובר בפגיעה בכל העולם האקדמי. המלגות לפוסט-דוקטורנטים בארץ ובחו"ל הן בגדר מלגות מחייה. מיסוי המלגות יש בו גם כדי לפגוע בקשרים האקדמיים הבין-לאומיים של ישראל וכן בקידום המחקר בישראל. בשנת 2010 נחקק דווקא חוק שנועד להגן על המלגות".

ח"כ פרופסור טרכטנברג, אמר כי "פוסט דוקטורט הוא שלב הכרחי בהכשרת החוקר. הוא לא מקבל תמורה - לכן זו מלגה לכל דבר. אין זה שונה מסטודנט לתואר ראשון, שני או לתואר שלישי. בישראל יש 1,000 פוסט-דוקטורנטים ישראליים ו-1,000 זרים: אנחנו במיעוט גדול ביחס לעולם. זה אחד החוסרים הגדולים במחקר פה. ממשלת ישראל הבינה זאת ולכן קיבלה החלטות אמיצות בהבאת פוסט דוקטורנטים לארץ, תוך סיוע במימון ונחתמו הסכמים בין לאומיים בנושא. מיסוי המלגות הניתנות למגיעים לכאן הוא צעד הפוך שיפגע קשות ויחזיר אותנו למצב של כמה מאות פוסט דוקטורנטים".

פרופסור אליעזר רחמילביץ', כנציג ההסתדרות הרפואית לישראל בדיון אמר: "כיום במחלקות הגסטרו בבתי החולים אף אחד לא רוצה ללכת למחקר, כיוון שאז יצטרכו למצוא לעצמם עבודה נוספת. צריך שלא לקחת מיסים, אלא לתת לאנשים האלה עוד מלגות - כדי שיצאו למחקר. אני דואג לעתיד המחקר הרפואי".

יו"ר הוועדה שסיכם את הדיון אמר: "צעדה של רשות המיסים הוא פגיעה מהותית, ערכית, לא רק כלכלית. הוועדה רואה זאת בחומרה ובדאגה רבה. הוועדה מתריעה שהדבר מהווה פגיעה ביסוד המחקר המדעי בישראל, מה שיגרום לבריחת מוחות ולפגיעה בשיתוף הפעולה הבין לאומי. מדובר במלגות למימון צרכיהם הקיומיים של החוקרים - ולא מעבר לכך".

נושאים קשורים:  חדשות,  דיון,  ועדת המדע של הכנסת,  הר"י,  מסים,  פוסט-דוקטורט
תגובות
26.01.2017, 18:44

יום חדש בחכמת חלם

אנונימי/ת
26.01.2017, 19:16

ממליץ בחום לבצע פוסט דוק בשטחים רצוי בישיבות ואז יקבלו מלגות לכל החיים.
כי מציון תצא תורה......
(הכל כמובן בלשון שגיא נאור).
העיקר שכל הזמן מתגאים במדע בארץ שנחנק ונחנק ונחנק......
אם בתקופת בן גוריון היו כאלה קלקלנים (לא טעות כתיב) המדינה הזו לא היתה קמה בכלל. אבל עכשיו שיש חבל להשאיר אותה ולבנותה לתפארת, הרבה יותר קל להרוס, הכל לטווח קצרצר כי אחרינו המבול.

אנונימי/ת
27.01.2017, 11:16

חברה... תבינו...הסמיכה קצרה וצריך כסף כדי לתחזק את ארץ ישראל השלמה לנצח נצחים ואין לנו כסף בלי סוף ! אז כולנו צריכים לתת כתף למאמץ זו למען המדינה ועתיד ילדינו. מי שלא מבין זאת בטח שמאלני (רחמנא לצלן...)וכידוע לכולם ממילא שמאלנים זו זן הולך ונכחד...

אנונימי/ת
30.01.2017, 19:56

יהודים. לכן כל העולם חולה עלינו.
אוהבים כסף יותר מאת המשפחה.
באמת רק קללות נכל הלב למשרד האוצר..
קללות קללות קללות ואיחולי זעם