חדשות

ועד הרופאים ב"הדסה" הכריז על סכסוך עבודה; "פגיעה מתמשכת בעובדים"

הרקע להכרזת הסכסוך: אי כינוס הוועד הרפואי המשותף להנהלה ולרופאים שדן במינויים; הנהלת "הדסה": "הניסיון להסביר לוועד הרופאים שלא ניתן לכתוב צ׳ק כשבבנק אין לו כיסוי - נכשל"

שביתה בבתי החולים. צילום אילוסטרציה: פלאש 90

ועדי הרופאים במרכז הרפואי "הדסה" בירושלים וההסתדרות הרפואית הכריזו בתחילת השבוע על סכסוך עבודה, על רקע מה שהם מגדירים כ"פגיעה מתמשכת ברופאים ובזכויותיהם". בין הסיבות המרכזיות לשביתה נמצא אי-כינוס הוועד הרפואי, המשותף להנהלה ולרופאים, שדן במינויים במרכז הרפואי.

בהודעה שפירסמו ראשי הוועדים ב"הדסה", המייצגים כ-1,000 רופאים, נכתב: "הדסה לא יכולה להתנהל בשלטון יחיד. אם המנכ"ל פרופסור זאב רוטשטיין לא יפנים עובדה זו - לא יהיה לו את מי לנהל". לדבריהם, ההכרזה נעשתה לאחר ניסיונות משא ומתן עם פרופ' רוטשטיין - שכשלו.

"בהסכם ההבראה שנחתם בין הנהלת בית-החולים לבין הרופאים והר"י, ויתרו הרופאים על הטבות רבות בשכרם בכדי לאפשר לבית-החולים לצאת מהמשבר הכלכלי החמור שבו היה שרוי" נכתב, "בעוד שהרופאים תרמו תרומה גדולה ומשמעותית להצלת הדסה, הנהלת הדסה החליטה באופן חד-צדדי להקפיא ולעצור מינויים אקדמיים להם זכאים הרופאים".

לדברי ראשי הוועדים, "הקפאת המינויים פוגעת בזכויות הרופאים ובמעמדם, ובאיכות ההוראה לסטודנטים לרפואה המתבצעת בהדסה במסגרת הפקולטות לרפואה ולרפואת-שיניים באוניברסיטה העברית. ההסתדרות הרפואית בישראל ו-ועדי הרופאים פנו מספר פעמים להנהלת הדסה בדרישה למנוע את השינויים החד-צדדיים ולהפסיק את הפגיעה ברופאים ובזכויותיהם, אך נתקלו בחוסר שיתוף-פעולה מצד הנהלת בית-החולים בנושא".

הרופאים גם כתבו, כי ההנהלה ביצעה "שינוי חד צדדי במסלולי הקידום האקדמי בהדסה, תוך שלילת הזכויות הכלכליות הנלוות למינוי וכי ביצוע המהלכים האמורים נעשה בחוסר תום לב וללא קיום משא ומתן עם הארגון היציג"

במקביל להכרזה על סכסוך העבודה, מתנהל הליך משפטי של הר"י וועדי הרופאים בבית החולים בעניין כינוס הוועד הרפואי. הרופאים מאשימים את ההנהלה בביזיון בית-המשפט, לאחר שלטענתם ההנהלה לא קיימה החלטה קודמת של בית המשפט לכנס את הוועד הרפואי. מאז אוגוסט 2016 לא כינסה ההנהלה את הועד הרפואי, הגוף האמון על מינוי הרופאים ואישור קביעות – "מה שגורם לפגיעה ברופאים וגורר גל עזיבות של רופאים בכירים מבית-החולים".

"הדסה היא הבית שלנו ולא ניתן לה ליפול בשלישית", כתבו הרופאים, "ברצוננו לשמר את מעמדה כאבן שואבת לרופאים וחוקרים וכפאר האקדמיה והמחקר הרפואי בישראל".

פרופ' רוטשטיין מסר בתגובה: "עם כניסתי לתפקיד התברר שבתיה״ס האקדמיים של האוניברסיטה והדסה מייצרים גרעון שנתי של 70 מיליון שקל, שחלקו העיקרי נבע מהתנאים המיוחדים של הרופאים האקדמיים בהדסה. כיוון שלא נמצא עדיין פתרון מוסכם המתחייב ממצבה של הדסה לגבי הרופאים במסלול האקדמי, מצא עצמו מנכ״ל הדסה מנוע מלהוסיף מינויים חדשים אשר פירושם הגדלת הגירעון".

פרופ' רוטשטיין הוסיף: "הניסיון להסביר לוועד הרופאים שלא ניתן לכתוב צ׳ק כשבבנק אין לו כיסוי - נכשל. כל הפתרונות שהועלו עד כה על ידי הדסה נדחו על ידי הוועד, שמתעקש שהדסה תמשיך לממן באופן מלא את התנאים המיוחדים לרופאים האקדמיים, תנאים שאינם קיימים בשום בית חולים אחר בארץ".

לפי הודעת ההנהלה, "מנכ״ל הדסה מקווה ומתפלל שסכסוך העבודה עליו הוכרז ייפתר ללא שביתה, שפירושה פגיעה בחולים, אבל גם חיסול מאמצי ההבראה של הדסה".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  סכסוך עבודה,  הוועד הרפואי,  מינויים,  אקדמיה,  הר"י,  פרופ' זאב רוטשטיין
תגובות