חדשות

מנכ"ל מש' הבריאות: "מערכת הבריאות סובלת מאנורקסיה בשל מחסור חמור במשאבים"

משה בר סימן טוב אמר את הדברים בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת; היו"ר הנבחר של איגוד הפסיכיאטריה קרא להעניק אפליה מתקנת ל"מערכת שעשרות שנים הייתה במרתפי הרפואה"

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב. "הגיע הזמן שנבחרי הציבור יילחמו על התיק הזה". צילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר הבוקר (ב') בדיון שקיימה ועדת הבריאות של הכנסת על מצבם הקשה של בתי החולים הפסיכיאטריים כי "השנים הקרובות יהיו הרבה יותר קשות עבור מערכת הבריאות".

"מערכת הבריאות הישראלית", אמר עוד בר סימן-טוב, "סובלת מהפרעת אנורקסיה - ממחסור חמור במשאבים. בשנים הקרובות נתקשה מאוד להחזיק מערכת בריאות ציבורית. נחווה גל אדיר של הזדקנות ותחלואה כרונית – בעוד שמנגד הטכנולוגיה והתרופות יתייקרו. התופעות הללו רק ילכו ויתגברו, אלא אם נוסיף משאבים גם על-ידי העלאת דמי הבריאות".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר: "למרות כל המאמצים והמסירות, מערכת הבריאות איננה יכולה להציל את כל החולים כיום. זהו חוסר אחריות של המדינה. אם לא נעלה את תקרת מס הבריאות ולא נוסיף עוד משאבים, בעלי היכולת ימשיכו לפנות לרפואה הפרטית".

ד"ר צבי פישל: "התוספות שמשרד הבריאות מצהיר עליהן הן שישית ממה שצריך. אנחנו זקוקים עתה לפי 5 יותר מיטות למערכת עקב הזנחה של שנים"

בהתייחסו לבתי החולים הפסיכיאטריים אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "בשנים הקרובות נוסיף 150 מיטות לאשפוז הפסיכיאטרי. אם נוציא מהמערך הפסיכיאטרי את אלו שנמצאים שם שלא לצורך, רק כתוצאה מחוסר משאבים בקהילה, המערך המשולב הזה ייתן מענה מספק".

בר סימן טוב מסר, כי תקציב הפיתוח לבתי החולים הפסיכיאטריים עומד כיום על 115 מיליון שקלים. על הדיווחים שהופיעו בתקשורת על קשירות ותנאי הטיפול בבתי החולים הפסיכיאטריים אמר המנכ"ל: "הצוותים הפסיכיאטריים חווים תחושת עליהום. עובדים לא רוצים להגיע לעבוד ומטופלים חוששים מקבלת טיפול ומצבם מחמיר. אני אומר באחריות: המערכת עושה עבודה טובה בתנאים הקיימים. עם זאת, נמצה את הדין עם מי שצריך ולא ניתן גיבוי להתעללויות".

על הסירוב של מוסדות הרפואה לקלוט מתמחים בפסיכולוגיה קלינית, אמר בר סימן-טוב: "מתמחה ברפואה מתוקצב באופן מלא על ידי מקום ההתמחות. חשבנו שיהיה נכון ליצור איזון טוב יותר גם בפסיכולוגיה קלינית ושמקום ההתמחות יממן שני שלישים מעלות ההתמחות. נתתי הוראה לפרוש רשת ביטחון למקומות ההתמחות, כדי שלא יחושו במתח תקציבי".

ח"כ אלאלוף הודיע, כי יעבוד יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות על "תכנית מסודרת וממשית", כהגדרתו, למען הרפואה הפסיכיאטרית בישראל, והיא תוצג בתוך חצי שנה.

ראשת מערך בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר טל ברגמן, דיווחה בדיון על הפחתה של 60% בקשירות מטופלים (נכון לסוף 2016). היא ציינה כי מתוך 3,500 מיטות אשפוז, רק 1,200 משמשות חולים כרוניים בעוד שאת שאר יתר המטופלים ניתן לנסות ולשלב בקהילה. עוד מסרה כי עלות מיטת אשפוז כולל טיפול עומדת על כ-1 מיליון שקלים בשנה.

סמנכ"ל בינוי ותכנון במשרד הבריאות, יהודה רון, הודיע שכל בית חולים שיוקם בעתיד יכלול בתוכו מרכז פסיכיאטרי וכי בתי החולים הפסיכיאטריים הקיימים ישולבו בתוך מתחמי בתי החולים הכלליים.

היו"ר הנבחר של איגוד הפסיכיאטריה, ד"ר צבי פישל, אמר בדיון כי "התוספות שמשרד הבריאות מצהיר עליהן הן שישית ממה שצריך. אנחנו זקוקים עתה לפי 5 יותר מיטות למערכת עקב הזנחה של שנים. צריך לאפס שעונים ולעשות אפליה מתקנת למערכת שעשרות שנים הייתה במרתפי הרפואה".

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  דיון,  הרפורמה בבריאות הנפש,  אשפוז,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
17.01.2017, 08:25

הכל הולך הפוך. כל עוד שהמארחת מנוהלת ע״י גריאטריים שלא קולטים שהזמן שלהם פג שום דבר לא ישתנה. לא צריך אולי יותר מיטות אישפוז אלה הכנסת משאבים רציניים ברפואת המשפחה. במקום לפוצץ את המיון שבועת הערב אולי יותר טוב לשמור קופות החולים פתוחים אד 22:00 או אפילו 24/24 כמו בתורנות אבל רק עם הצוות הדרוש. אם יש כסף ל״תרם״ אז יכול ליהות שיותר משתלם לסגור אותו ולשמור קופות החולים פתוחים. מבול של בדיקות מיותרות זה גם חור שחור לכסף הבריאות. כל עוד שבראש המארחת יושבים בלי חזון והבנה המשבר רק יחמיר, לא משנה כמה כסף יוזרמו. בעיה של שנים? מה עשו מנהלי מחלקות ו/או בתי החולים כל הזמן הזה? מגיע לכם! כל תבכו עכשיו.

אנונימי/ת
17.01.2017, 15:10

מסכים. המערכת בזבזנית להחריד, והרפואה הראשונית בקריסה שמשליכה לעבר חדרי המיון ומחלקות האשפוז. סל הבריאות... נותן מענה אמיתי להרבה בעיות, אבל משלם הון פופוליסטי רב מאד על ״כאילו-פתרונות״, שהם בבחינת טיפול פסיכולוגי בבעיות חסרות תוחלת לקבוצות לחץ, על חשבון כל השאר.

מר משה בר סימן טוב הנכבד,
מאחר והשתמשת במושג הרפואי "אנורקסיה", בהתיחסותך : "מערכת הבריאות הישראלית סובלת מהפרעת אנורקסיה - ממחסור חמור במשאבים. " מצאתי לנכון לצטט בפניך מוויקיפדיה, כדי שלהבא לא תיכשל בלשונך.
Anorexia nervosa, often referred to simply as anorexia,[1] is an eating disorder characterized by a low weight, fear of gaining weight, a strong desire to be thin, and food restriction.[2] Many people with anorexia see themselves as overweight even though they are in fact underweight.[2][3] I
themselves to vomit, or use laxatives

אנונימי/ת
17.01.2017, 22:23

שמתי לב שפרופ' תיאו דב גולן הנכבד,
הוא בן אדם ביקורתי מאד.

אנונימי/ת
18.01.2017, 09:52

פרופסור נכבד,
מסיבות אישיות אני מאדיף להשאר עדיין אנונימי.
אני מסכים בהחלט איתך שהמילה ״אנורקסיה״ היא לא ממש מתאימה פה. אבל היה אולי יותר טוב להשתמש במוסג ההפוך: בולימיה (bulimia). המארחת היא כל כך בזבזנית שהיא אוכלת הכל...כולל את עצמה. איך לאולם לא במינים שברגע ששום דבר תחרותי מבחינה כלכלית לא מעניין את המנהלים (גדולים וקטנים כאחד) שום דבר לא יזוז. אוד שביתה, אוד התבכיינות בעיתונות...וכעבור כמה ימים הכל נשכח. נכון מאוד שאנחנו מטפלים בבני אדם והתפקיד של הצוות צריך להיות קודם כל אנושי. אבל יש גם דברים מסביב: בנימים, חשמל, תרופות, מכשור ועוד. פה הבעיה. כל עוד שמשלמים משכורת אחידה לא משנה כמה את/ה עובד/ת (האם בכלל), כל אוד שהארגונים הסינדיקליים יותר חזקים מהגיון הכלכלי הדברים ימשיכו בלי אין מפריע. צריך לסיים את הבדיחה ע״ש הסכם קיבוצי. צריך לתת לצוות לבחור מעצמו מי ישאר ומי יעוף (כי סוף סוף כל אחד יבין שאם משהו אחר הולך לעשן חצי שעה כל אחד מסביב יפסיד...). המארחת, ממשרד הבריאות למאתה, צריכה להיות מנוהלת ע״י כלכלן עם הבנה וכח, עצמאי מכל פוליטיקה או אינטרס אישי אחר. ברגע זה כל הפופוליסטים המצחיקים, ליצנים שאג גורמים לנזק ילכו הביתה. The sooner the better.
ואז...פלא פלאים...מהארכת תתחיל להיות רווחית. ואז לא יהיה צורך בשום רפואה פרטית ובשום סחרור מח אחר. מה לעשות, בסופו של יום הכסף מדבר.

אנונימי/ת
19.01.2017, 08:52

האם הפרופסור הנכבד (והמתנשא) שמע על האפשרות לעשות שימוש במובן מושאל של מילה במקום בפירושה המקורי על מנת להעביר מסר?