חדשות

לישראלים יוצאי אתיופיה יש סיכון גבוה פי 2.4 לחלות בסוכרת

כך עולה מנתונים שהוצגו בישיבה מיוחדת של ועדת הבריאות של הכנסת בנוגע לצרכי הבריאות של הקהילה; מה-1 ביוני יתאפשר ליוצאי אתיופיה לתרום דם

תרומת דם. צילום: אילוסטרציה

לישראלים יוצאי אתיופיה יש סיכון גבוה פי 2.4 לחלות בסוכרת וסיכון גבוה פי 1.5-2 בללקות סכיזופרניה. גם שיעור ההתאבדויות בקרב אוכלוסייה זו גבוה משמעותית מזו של כלל האוכלוסייה: לגברים צעירים מיוצאי אתיופיה יש סיכון פי 6.4 לאובדנות, בהשוואה לגברים צעירים יהודים אחרים.

נתונים אלו הוצגו אתמול (ג') בדיון מיוחד שקיימה ועדת הבריאות, שעסק בצורכי הבריאות של קהילת יוצאי אתיופיה. את הנתונים מסרו נציגי משרד הבריאות, עמותת "טנא בריאות" לקידום הבריאות בקרב יוצאי אתיופיה והרופא ד"ר יונתן ראובן החוקר נושא זה.

בישיבה נמסר גם, כי נשים יוצאות אתיופיה בגיל 24-20 פונות פי 3 יותר מאוכלוסיות אחרות בישראל לוועדות להפסקת הריון בדרום הארץ, וכי 28% מקרב אוכלוסיית יוצאי אתיופיה סובלים מהפרעה פוסט-טראומטית.

בדיון אמרו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק וסגנית מנהלת המחלקה לקידום הבריאות, ד"ר ניבה מנור, כי עד כה הוקצו 21.5 תקנים למגשרים ולמתרגמים בקופות החולים, על מנת להנגיש את השירותים הרפואיים לקהילת יוצאי אתיופיה.

ב-1 ביוני, מסרו, ייכנס לתוקף נוהל חדש של משרד הבריאות המאפשר לקבל תרומות דם אם חלפה שנה מאז יציאת התורם ממדינה שבה שכיחות נגיף האיידס גבוהה - כולל אתיופיה.

חברת הנהלת ארגוני קהילת יוצאי אתיופיה, צגה מלקו, אמרה בדיון: "67% מאזרחי המדינה לא עברו בדיקת איידס בעוד שהמדינה לא פספסה אף עולה אחד מאתיופיה וחייבה אותם לעבור בדיקות אלו. זוהי סטיגמה משפילה. אני מתכוונת לגשת ב-1 ביוני כדי לתרום דם. אני מקווה שיקבלו אותי".

ד"ר יונתן ראובן, סטאז'ר שעלה מאתיופיה כשהיה בן שנה, הוסיף: "אם קבוצות נוספות באוכלוסייה ייבדקו בהיקף כשזה, יתגלה כי שיעור תחלואת האיידס בקרב יוצאי אתיופיה אינו יוצא דופן". עוד סיפר שהוא לוקח דמים ממטופלים רבים במהלך עבודתו – "אבל לי עצמי אסור עדיין לתרום דם".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), העיר: "התחלואה הקרב יוצאי אתיופיה היא כתוצאה מהמפגש שלהם עם החברה הישראלית. הם נדחפו לשכונות עניות, למציאות של קיפוח. הגיעו מעולם של תזונה מסורתית אל מציאות מערבית עם אוכל תעשייתי. הם חולים יותר אבל מקבלים פחות טיפול".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הביע הערכה למאמצי משרד הבריאות לטפל בהנגשת השירותים הרפואיים ליוצאי אתיופיה ואמר כי הוועדה תתכנס מעתה פעמיים בשנה לקבלת עדכונים מסודרים ממערכות הבריאות על התקדמות ההנגשה והטיפול ביוצאי אתיופיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  אובדנות,  משרד הבריאות,  העמותה לקידום הבריאות בקרב יוצאי אתיופיה,  ועדת הבריאות של הכנסת,  תרומות דם,  הוועדה להפסקת הריון
תגובות