מחקרים

מניעת התקפים מוקדמים בפגיעה מוחית טראומטית קלה ובינונית

לאחרונה פורסמו ממצאיו של מחקר בו חוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין מניעת התקפים והפחתת סיכון להתקפים פוסט טראומטיים מוקדמים בפגיעות מוח טראומטיות קלות ובינוניות

02.07.2024, 17:51
גלי מוח, פעילות מוחית. אילוסטרציה

מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין מניעת התקפים והפחתת סיכון להתקפים פוסט טראומטיים (posttraumatic seizures - PTS) מוקדמים בפגיעות מוח טראומטיות (traumatic brain injury - TBI) קלות ובינוניות.

ישנן הנחיות הממליצות על מתן פרופילקסיס למניעת התקפים עבור PTS לאחר TBI חמורה. השימוש בתרופות נגד התקפים למניעת התקפים מוקדמים לאחר TBI קלה או בינונית נותר שנוי במחלוקת.

המחקר בוצע במתכונת של מחקרים תצפיתיים של מטופלים מבוגרים שהגיעו למרכזי טראומה במדינות בעלות הכנסה גבוהה עם TBI קלה (Glasgow Coma Scale [GCS], 13-15) ומתונה (GCS, 9-12). החוקרים ערכו השוואה בין שיעורי PTS מוקדם בקרב מטופלים עם מניעת התקפים עם אלו ללא טיפול פרופילקטי מונע התקפים.

התוצא העיקרי היה הפחתת סיכון מוחלט של PTS מוקדם, המוגדר כהתקפים במהלך שבעה הימים לאחר הפציעה הראשונית, בחולים עם TBI קלה או בינונית שקיבלו טיפול מונע התקפים בשבוע הראשון לאחר הפציעה. ניתוח משני בוצע בחולים עם TBI קלה בלבד.

במחקר הוכללו 64 מאמרים מלאים שנבדקו לאחר סריקה; 8 מחקרים (כולל 5,637 חולים) הוכללו עבור ניתוח TBI קלה ובינונית, ו-5 מחקרים (כולל 3,803 חולים) הוכללו עבור ניתוח TBI קלה. הפחתת הסיכון המוחלטת של מניעת התקפים עבור PTS מוקדם ב-TBI קלה עד בינונית (GCS, 9-15) הייתה 0.6% (רווח בר סמך 95%, 0.1%-1.2%, P=.02). הפחתת הסיכון המוחלטת ל-TBI קלה בלבד הייתה דומה ל-0.6% (רווח בר סמך 95%, 0.01%-1.2%, P=.04). המספר הדרוש לטיפול כדי למנוע התקף אחד היה 167 חולים.

החוקרים הסיקו כי טיפול מונע להתקפים לאחר TBI קלה ובינונית היה קשור לסיכון מופחת קטן אך מובהק סטטיסטית להתקפים פוסט-טראומתיים מוקדמים לאחר TBI קלה ובינונית. יש לשקול את הפחתת הסיכון המוחלטת הקטנה ואת השכיחות הנמוכה של התקפים מוקדמים אל מול סיכונים חריפים פוטנציאליים של תרופות נגד התקפים, כמו גם הסיכון להמשך ההתקפים מעבר ל-7 ימים.

מקור:

Pease MMittal AMerkaj S, et al. Early Seizure Prophylaxis in Mild and Moderate Traumatic Brain InjuryA Systematic Review and Meta-AnalysisJAMA Neurol. 2024;81(5):507–514. doi:10.1001/jamaneurol.2024.0689

נושאים קשורים:  מחקרים,  פגיעה מוחית טראומטית,  פרופילקסיס,  TBI,  התקפים
תגובות