מחקרים

אופדסיטיניב מובילה לשיפורים מוקדמים ומתמשכים במטופלי אטופיק דרמטיטיס

במחקר נמצא כי אופדסיטיניב הדגימה שיפורים מובהקים ומתמשכים בתוצאים שונים שדווחו על ידי המטופלים, בקרב מטופלים מבוגרים ומתבגרים עם אטופיק דרמטיטיס בינוני עד חמור לאורך 52 שבועות

אטופיק דרמטיטיס (Atopic Dermatitis) היא מחלה דלקתית כרונית המאופיינת בגרד מוגבר, כאב בעור, איכות שינה ירודה ובתסמינים נוספים המשפיעים לרעה על איכות החיים של המטופל. אופדסיטיניב (Upadacitinib) היא תרופה פומית המעכבת באופן סלקטיבי את JAK (Janus kinase), ומדגימה עוצמה גבוהה יותר כנגד JAK1 בהשוואה ל-JAK2,יJAK3 או לטירוזין קינאז 2. התרופה קיבלה אישור לטיפול באטופיק דרמטיטיס בינוני עד חמור. במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Clinical Dermatology, חוקרים ביקשו להעריך את ההשפעה של אופדסיטיניב על תוצאים שדווחו על ידי המטופלים על פני תקופה של 52 שבועות, במבוגרים ובמתבגרים שאובחנו עם אטופיק דרמטיטיס בינוני עד חמור.

המחקר שילב נתונים משני ניסויי פאזה 3 של אופדסיטיניב (Measure Up 1 ו-Measure Up 2) שהעריכו שינויים בגרד, כאב, תסמינים עוריים אחרים, שינה, איכות חיים, בריאות נפשית ותפיסת המטופל. הערכות התוצאים שדווחו על ידי המטופלים כללו סולמות שונים, כגון הסולם המספרי של הגרד הגרוע ביותר (the Worst Pruritus Numerical Rating Scale), מדד אקזמה מוכוון מטופל (Patient-Oriented Eczema Measure), מדד איכות החיים של דרמטולוגיה (Dermatology Life Quality Index), סולם התסמינים של אטופיק דרמטיטיס (Atopic Dermatitis Symptom Scale), סולם ההשפעה של אטופיק דרמטיטיס (Atopic Dermatitis Impact Scale), סולם חרדה ודיכאון בבית החולים (Hospital Anxiety and Depression Scale), מדד SCORAD (SCORing Atopic Dermatitis index), התרשמות גלובלית של המטופל מחומרתו, התרשמות גלובלית של המטופל משינויים והתרשמות גלובלית של הטופל מהטיפול. המחקר העריך הבדלים מינימליים בעלי חשיבות קלינית, השגת ציונים המעידים על עומס מחלה מינימלי ושינויים מקו הבסיס בחולים שטופלו עם אופדסיטיניב במשך 52 שבועות, תוך השוואה לאלו שטופלו עם אינבו עד שבוע 16.

האנליזה כללה 1,609 חולים (אופדסיטיניב במינון 15 מ"ג, N = 557; אופדסיטיניב במינון 30 מ"ג, N = 567; אינבו, N = 485), עם מאפיינים דמוגרפיים ומאפייני מחלה בסיסיים שהיו דומים בין זרועות הטיפול. תוצאות המחקר הדגימו כי חולים שטופלו עם אופדסיטיניב הדגימו עלייה מהירה בשיעור הדיווח על שיפור בגרד עד השבוע הראשון, שהמשיך לעלות בהתמדה עד שבוע 8 ונמשך עד שבוע 52. באופן דומה, נצפו שיפורים בכאב ובתסמינים עוריים אחרים כבר בשבוע הראשון, ושיפורים אלו נמשכו עד שבוע 16 ונשמרו עד לשבוע 52. בנוסף, דיווחי המטופלים על שיפור בשינה הדגימו עלייה מהירה מתחילת המחקר ועד לשבוע הראשון, ואחריה מסלול שיפור יציב עד שבוע 32, שנמשך עד שבוע 52. המטופלים חוו גם שיפור באיכות החיים עד שבוע 8, שנשמר עד שבוע 52. עד השבוע הראשון, המטופלים בשתי קבוצות הטיפול עם אופדסיטיניב חוו שיפור מהיר במצב הרגשי ובשבוע 12, המטופלים השיגו גם שיפורים משמעותיים בחרדה ובדיכאון. השיפורים בבריאות הנפש נמשכו בהתמדה עד שבוע 32 ונשמרו עד שבוע 52. כמו כן, חולים שטופלו עם אופדסיטיניב במינון 30 מ"ג חוו שיפורים בתוצאים מוקדם יותר מאלו שטופלו עם מינון של 15 מ"ג. עד שבוע 16, חולים שקיבלו אופדסיטיניב חוו שיפורים גדולים יותר לעומת אלה שקיבלו אינבו בכל התוצאים שדווחו על ידי המטופלים.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

החוקרים מסכמים כי מבוגרים ומתבגרים עם אטופיק דרמטיטיס בינוני עד חמור שטופלו עם אופדסיטיניב במינון 15 או 30 מ"ג פעם ביום חוו שיפורים מוקדמים בגרד, כאב, תסמינים עוריים אחרים, שינה, איכות חיים ובריאות נפשית, שנמשכו עד לשבוע 52.

מקור:       

Silverberg, J.I., Gooderham, M.J., Paller, A.S. et al. Early and Sustained Improvements in Symptoms and Quality of Life with Upadacitinib in Adults and Adolescents with Moderate-to-Severe Atopic Dermatitis: 52-Week Results from Two Phase III Randomized Clinical Trials (Measure Up 1 and Measure Up 2). Am J Clin Dermatol 25, 485–496 (2024). https://doi.org/10.1007/s40257-024-00853-4

   

נושאים קשורים:  מחקרים,  אופדסיטיניב,  אטופיק דרמטיטיס,  גירוד,  תסמינים עוריים,  כאב
תגובות